Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

‘Hotel op goede locatie met een hoge reviewscore succesvoller’

Door Nationale Horecagids
schedule 11 min
location_on [xx]km
‘Hotel op goede locatie met een hoge reviewscore succesvoller’
De Nederlandse hotelsector heeft een goed jaar gehad in 2022. Ook de vooruitzichten voor de komende periode zien er positief uit. Wel blijven de uitdagingen waar de sector mee kampt, personeelstekort en hogere kosten, een rol spelen. Langzamerhand beginnen gasten aspecten als duurzaamheid, digitalisering en gemak steeds belangrijker worden. Het biedt een kans voor hotels om zichzelf te onderscheiden: een goede reviewscore helpt met het succes en winstgevendheid. Dat meldt Jos Klerx, sectormanager horeca, recreatie en toerisme bij Rabobank.

De hotelsector is goed bovenop de impact van de coronapandemie gekomen. Vorig jaar was een goed jaar voor de hotellerie, waarbij met name de leisure hotels bovengemiddeld presteerden. De verwachting is dat ook 2023 een goed jaar wordt door de verdere herstel van het toerisme en de zakelijke markt. De nodige uitdagingen blijven echter wel: personeelstekorten en kostenstijgingen blijven de marges van hotels drukken.

Groei aantal overnachtingen

Voornamelijk het internationale toerisme zal er de komende jaren voor zorgen dat het aantal overnachtingen in de hotellerie gaat toenemen. “We verwachten in lijn met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen dat dit tot 2030 zal toenemen. De afgelopen jaren constateerden wij al dat het aantal overnachtingen door buitenlandse gasten sterker toeneemt dan het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten.” Dat blijkt ook uit cijfers van het CBS: in 2019 is het aandeel buitenlandse overnachtingen al de 50 procent gepasseerd. Klerx voorspelt dat dit de komende jaren verder zal toenemen.

Goede recensies essentieel

Het sturen op goede reviews wordt steeds belangrijker voor hotels. Een gast zal eerder geneigd zijn om een hotel met een goede score te boeken. Dat is ook terug te zien in de financiële resultaten van hotels. Eerder bleek al uit studies van onder andere Expedia dat gasten bereid zijn om een hogere kamerprijs te betalen voor hotels met een hoge score. Ook blijkt uit onderzoek van de Rabobank dat hotels met een hoge reviewscore winstgevender zijn. Dit geldt voornamelijk voor hotels met een score van 9 of hoger.

Locatie ook bepalend

Niet alleen de reviewscore, maar ook de locatie heeft betrekking op de resultaten van een hotel. Uit het onderzoek van de Rabobank blijkt dat goede locaties een EBITDA-marge hebben van 33 procent, terwijl hotels in de onderontwikkelde locaties een gemiddelde marge hebben van 26,4 procent.

EBITDA-marge betekent het bedrijfsresultaat vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijvingen en afboekingen.

Duurzame oplossingen

Steeds meer consumenten geven aan dat zij bij een overnachting duurzaamheid laten meewegen. Voor bedrijven is dat wellicht zelfs een hygiëne-factor: het kan noodzakelijk zijn om ontevredenheid te voorkomen. Hotels zullen dus ook meer focus moeten leggen op het verduurzamen van hun exploitatie. De meeste initiatieven zien we ontstaan in het steeds duurzamer bouwen van vastgoed (om energieverbruik te verlagen) en in het tegengaan van voedselverspilling. Consumenten gaan steeds bewuster om met hun voeding en verwachten dan ook duurzame keuzes van hotels. Met het tegengaan van voedselverspilling draagt een hotel niet alleen bij aan een maatschappelijk doel, maar zorgt het tegelijkertijd ook voor een verlaging van eigen kosten.

Innovatie belangrijk voor gastbeleving

Innovaties in de hotelbranche zijn met name gericht op de beleving en het comfort van de gast. Zo ziet de Rabobank steeds vaker dat hotelkamers uitgerust worden met innovatieve oplossingen zoals domotica (bijvoorbeeld slimme verlichting en automatische gordijnen) en spraakbesturing. En wordt er steeds vaker ingecheckt via digitale oplossingen zoals apps. Digitaal blijft vaak toch sneller te zijn en vormt de basis van het zogenaamde ‘smart hotel’. Deze innovatie oplossingen dragen bij aan een hogere consumententevredenheid en verlagen tegelijkertijd de personeelskosten voor administratief personeel.

Een andere trend die de Rabobank ziet is dat veel hotels toenemende concurrentie hebben van Airbnb’s en travel agencies. Omdat er meer te kiezen valt, wordt de prijs en beleving steeds belangrijker voor consumenten. zo willen ze een kwalitatief goed product tegen een scherpe prijs. Een meerprijs wordt alleen nog betaald voor een uniek product dat een bijzondere herinnering of beleving schept. Om concurrenten bij te houden, is het belangrijk dat hotels een goede (online) propositie hebben met op zijn minst een website en social media kanalen. Ook is het verstandig om aan te sluiten bij specifieke boekingsplatforms aangezien consumenten daar vaak hun zoektocht starten.

Door: Nationale Horecagids

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.