Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

‘Hotel op goede locatie met een hoge reviewscore succesvoller’

Door Nationale Horecagids
schedule 11 min
location_on [xx]km
‘Hotel op goede locatie met een hoge reviewscore succesvoller’
De Nederlandse hotelsector heeft een goed jaar gehad in 2022. Ook de vooruitzichten voor de komende periode zien er positief uit. Wel blijven de uitdagingen waar de sector mee kampt, personeelstekort en hogere kosten, een rol spelen. Langzamerhand beginnen gasten aspecten als duurzaamheid, digitalisering en gemak steeds belangrijker worden. Het biedt een kans voor hotels om zichzelf te onderscheiden: een goede reviewscore helpt met het succes en winstgevendheid. Dat meldt Jos Klerx, sectormanager horeca, recreatie en toerisme bij Rabobank.

De hotelsector is goed bovenop de impact van de coronapandemie gekomen. Vorig jaar was een goed jaar voor de hotellerie, waarbij met name de leisure hotels bovengemiddeld presteerden. De verwachting is dat ook 2023 een goed jaar wordt door de verdere herstel van het toerisme en de zakelijke markt. De nodige uitdagingen blijven echter wel: personeelstekorten en kostenstijgingen blijven de marges van hotels drukken.

Groei aantal overnachtingen

Voornamelijk het internationale toerisme zal er de komende jaren voor zorgen dat het aantal overnachtingen in de hotellerie gaat toenemen. “We verwachten in lijn met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen dat dit tot 2030 zal toenemen. De afgelopen jaren constateerden wij al dat het aantal overnachtingen door buitenlandse gasten sterker toeneemt dan het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten.” Dat blijkt ook uit cijfers van het CBS: in 2019 is het aandeel buitenlandse overnachtingen al de 50 procent gepasseerd. Klerx voorspelt dat dit de komende jaren verder zal toenemen.

Goede recensies essentieel

Het sturen op goede reviews wordt steeds belangrijker voor hotels. Een gast zal eerder geneigd zijn om een hotel met een goede score te boeken. Dat is ook terug te zien in de financiële resultaten van hotels. Eerder bleek al uit studies van onder andere Expedia dat gasten bereid zijn om een hogere kamerprijs te betalen voor hotels met een hoge score. Ook blijkt uit onderzoek van de Rabobank dat hotels met een hoge reviewscore winstgevender zijn. Dit geldt voornamelijk voor hotels met een score van 9 of hoger.

Locatie ook bepalend

Niet alleen de reviewscore, maar ook de locatie heeft betrekking op de resultaten van een hotel. Uit het onderzoek van de Rabobank blijkt dat goede locaties een EBITDA-marge hebben van 33 procent, terwijl hotels in de onderontwikkelde locaties een gemiddelde marge hebben van 26,4 procent.

EBITDA-marge betekent het bedrijfsresultaat vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijvingen en afboekingen.

Duurzame oplossingen

Steeds meer consumenten geven aan dat zij bij een overnachting duurzaamheid laten meewegen. Voor bedrijven is dat wellicht zelfs een hygiëne-factor: het kan noodzakelijk zijn om ontevredenheid te voorkomen. Hotels zullen dus ook meer focus moeten leggen op het verduurzamen van hun exploitatie. De meeste initiatieven zien we ontstaan in het steeds duurzamer bouwen van vastgoed (om energieverbruik te verlagen) en in het tegengaan van voedselverspilling. Consumenten gaan steeds bewuster om met hun voeding en verwachten dan ook duurzame keuzes van hotels. Met het tegengaan van voedselverspilling draagt een hotel niet alleen bij aan een maatschappelijk doel, maar zorgt het tegelijkertijd ook voor een verlaging van eigen kosten.

Innovatie belangrijk voor gastbeleving

Innovaties in de hotelbranche zijn met name gericht op de beleving en het comfort van de gast. Zo ziet de Rabobank steeds vaker dat hotelkamers uitgerust worden met innovatieve oplossingen zoals domotica (bijvoorbeeld slimme verlichting en automatische gordijnen) en spraakbesturing. En wordt er steeds vaker ingecheckt via digitale oplossingen zoals apps. Digitaal blijft vaak toch sneller te zijn en vormt de basis van het zogenaamde ‘smart hotel’. Deze innovatie oplossingen dragen bij aan een hogere consumententevredenheid en verlagen tegelijkertijd de personeelskosten voor administratief personeel.

Een andere trend die de Rabobank ziet is dat veel hotels toenemende concurrentie hebben van Airbnb’s en travel agencies. Omdat er meer te kiezen valt, wordt de prijs en beleving steeds belangrijker voor consumenten. zo willen ze een kwalitatief goed product tegen een scherpe prijs. Een meerprijs wordt alleen nog betaald voor een uniek product dat een bijzondere herinnering of beleving schept. Om concurrenten bij te houden, is het belangrijk dat hotels een goede (online) propositie hebben met op zijn minst een website en social media kanalen. Ook is het verstandig om aan te sluiten bij specifieke boekingsplatforms aangezien consumenten daar vaak hun zoektocht starten.

Door: Nationale Horecagids

08 april '24 ( 8:45)

Nog geen benadering voor opvang asielzoekers bij hotels

Hotels en vakantieparken hebben nog niet op grote schaal aanvragen van gemeenten ontvangen om tijdelijk asielzoekers op te vangen. Dat blijkt uit een rondgang van ANP. De capaciteit van asielopvang loopt al langere tijd tegen haar grenzen aan en binnenkort sluiten enkele grote opvanglocaties.

18 maart '24 ( 8:45)

Horeca in 2023 meer omzet na coronajaar in 2022

De horeca heeft in 2023 ruim 13 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vorig jaar was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege januari in Nederland nog een harde lockdown en in maart 2022 vervielen de laatste coronamaatregelen. Dat had een positief effect op de omzetstijging van de horeca in 2023. Daarnaast waren de prijzen in 2023 hoger dan een jaar eerder. Het volume lag vorig jaar bijna 6 procent hoger dan in 2022.

05 maart '24 (16:51)

Uitstel komst asielzoekers naar hotel 't Elshuys in Albergen

De komst van 150 vluchtelingen naar een voormalig hotel in het Twentse dorp Albergen is uitgesteld. Half maart zouden de eerste bewoners arriveren, maar het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) wacht nu op de uitkomst van een procedure die omwonenden hebben aangespannen tegen de omgevingsvergunning, die de gemeente Tubbergen verleende voor de vestiging van een asielzoekerscentrum. Die zaak dient op 28 maart bij de rechtbank in Zwolle, aldus een woordvoerder van het COA.

18 januari '24 (10:08)

Overgewicht is 'serieus probleem' stelt Koninklijke Horeca Nederland (KHN)

Overgewicht is een serieus probleem in Nederland, zegt Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Daarmee reageert de brancheorganisatie op de voortgangsberekeningen van het RIVM van de doelen uit het Nationaal Preventieakkoord. Uit die berekeningen kwam naar voren dat er meer moet gebeuren om overgewicht, rokers en problematisch alcoholgebruik genoeg te verminderen.

25 december '23 (10:01)

Explosie Hotel Royal in Deventer

Bij een hotel op de Brink in Deventer is in de nacht van zondag op maandag een explosie geweest. Het gaat om Hotel Royal, het enige hotel op de Brink, meldt onder andere Tubantia.

24 oktober '23 (11:08)

Nederlanders besteden bijna 7 miljard aan hotelketens

De afgelopen drie jaar trokken 7,4 miljoen bezoekers naar de grootste Nederlandse hotelketens. Zij besteedden daar gemiddeld 227 euro per bezoek. Dat komt neer op een totaal van 6,9 miljard euro. Hotelbezoekers hebben daarbij het meest besteed bij Hilton (383 euro) en het minst bij ibis Budget (99 euro). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, uitgevoerd door Multiscope. Voor de benchmark zijn 6.000 Nederlanders gevraagd, meldt Multiscope.

23 oktober '23 (10:19)

Designhotelmerk nhow vierde dit jaar 4 gastronomische openingen

Het eigenzinnige en creatieve designhotelmerk nhow, onderdeel van Minor Hotels, heeft dit jaar een reeks nieuwe gastronomische openingen gevierd in Europese en Britse hotels. Hierdoor kunnen gasten tijdens hun verblijf in Amsterdam, Milaan, Frankfurt en Londen genieten en dineren als nooit tevoren. Van een nieuw restaurant geïnspireerd door het regenwoud van de Amazone, tot ‘vibe dining’, de ontwikkelingen sluiten aan bij de creatieve, unieke en disruptieve stijl van nhow. Dit meldt nhow.

12 oktober '23 (21:08)

Grootste hotelgroep Europa wil hotels verkopen om schuld af te lossen

Accor, de grootste hotelgroep van Europa, wil voor ongeveer 2 miljard euro aan hotels verkopen om schulden af te lossen, zeggen bronnen die betrokken zijn bij de zaak tegen Bloomberg. Het Franse concern, bekend van ketens als Ibis, Sofitel, Novotel en Mercure, heeft ook tientallen vestigingen in Nederland.

06 oktober '23 (14:23)

Ook hotels voortaan beoordeeld door Michelin-inspecteurs

Michelin gaat voortaan ook hotels beoordelen. De inspecteurs van de Franse bandenmaker gaan voortaan "de meest uitzonderlijke hotels ter wereld" aanwijzen, niet met sterren, maar met een "sleutel".

19 juni '23 (12:11)

Karin Bruers bedroefd dat bouw van haar stikstofvrije hotel stilligt

De Tilburgse cabaretière Karin Bruers heeft de droom om haar eigen hotel te openen zonder stikstofuitstoot. Ze kon beginnen met het bouwen, om die droom werkelijkheid te laten worden. Echter ligt de bouw al een tijdje stil. De buren proberen er een stokje voor te steken. Horeca-iconen Jan en Monique Meurs spanden een rechtszaak aan tegen de komst van het hotel. Bruers zegt aan Omroep Brabant dat zij er alles aan doen om haar tegen te houden. Die zijn zich van geen kwaad bewust: “Wij vinden het prima dat er iemand naast ons komt, maar dan moet die zich wel aan de regels houden.” Dat meldt Omroep Brabant.