50+ doelgroep hotels te bereiken via advertenties in de krant
GRONINGEN - Als de Nederlandse hotelier in 2012 de gouden generatie van 50 jaar en ouder aan boord wil krijgen, zijn advertenties in de krant, eerdere bezoeken en nota bene nieuwsbrieven het meest van invloed op het boekgedrag.
De inzet van Sociale Media heeft geen zin, want slechts 0.8 procent binnen deze doelgroep volgt een hotel via Twitter en ook Zoover wordt weinig geraadpleegd. Laat staan dat er een overnachting wordt geboekt. Dat blijkt uit een onderzoek van Marketingbureau Deniels onder 502 Nederlandse hotelgasten.
Tijdens de analyse van het in november gepubliceerde onderzoek 'De (on)zin van Sociale Media in de gastvrijheidsbranche' bleek dat de 50+ doelgroep die voornamelijk een hotel boekt in plaats van een andere accommodatie een heel ander zoek- en boekgedrag laat zien.
Daarnaast zijn niet alle respondenten die aan deze criteria voldoen opgenomen in het onderzoek vanwege de noodzaak om het onderzoek representatief te maken. Voor Marketingbureau Deniels was dit reden genoeg om een extra analyse uit te voeren en de resultaten daarvan te publiceren.
Printmedia brengt de doelgroep op ideeën
Google (53 procent) en de boekingswebsites (61 procent) zijn veruit de belangrijkste instrumenten voor de gast om aan informatie over een hotel te komen. Deze trend is ook te zien bij doelgroepen die jonger zijn of een ander type accommodatie boeken. Echter, in tegenstelling tot deze doelgroepen scoren de advertenties in kranten en tijdschriften (39 procent) als informatiebron bij de gouden generatie aanmerkelijk hoger.
Bovendien worden reisgidsen (15 procent) vaker gebruikt voor het inwinnen van informatie, dan Sociale beoordelingsites (13 procent) en Sociale netwerksites (2 procent). Printmedia zijn dus bij de doelgroep nog steeds van belang bij vinden van een geschikt hotel.
Printmedia in de top 3 om boekingen te genereren
Ook bij het boekgedrag staan de printmedia in de top 3 van de meest gebruikte media door de 50+ doelgroep. Maar liefst 37 procent van de 502 respondenten geven aan dat een advertentie in een krant of tijdschrift van invloed is geweest op de uiteindelijke boeking.
Jongere generaties lezen daarentegen bijna nooit de krant. Beoordelingen (33 procent), eerdere bezoeken (38 procent) en online nieuwsbrieven (42 procent) scoren ongeveer even hoog. Alleen om deze middelen te kunnen inzetten heeft de hotelier bestaande of reeds geïnteresseerde gasten nodig.
Opvallend is dat berichten van ‘vrienden' (0.6 procent) of advertenties (1.4 procent) van hotels op Sociale netwerken (Facebook, Hyves of Twitter) met stip onder aan de lijst van invloedrijke bronnen staan.
© Nationale Horecagids