Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

50+ doelgroep hotels te bereiken via advertenties in de krant

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km

GRONINGEN - Als de Nederlandse hotelier in 2012 de gouden generatie van 50 jaar en ouder aan boord wil krijgen, zijn advertenties in de krant, eerdere bezoeken en nota bene nieuwsbrieven het meest van invloed op het boekgedrag.

De inzet van Sociale Media heeft geen zin, want slechts 0.8 procent binnen deze doelgroep volgt een hotel via Twitter en ook Zoover wordt weinig geraadpleegd. Laat staan dat er een overnachting wordt geboekt. Dat blijkt uit een onderzoek van Marketingbureau Deniels onder 502 Nederlandse hotelgasten.

Tijdens de analyse van het in november gepubliceerde onderzoek 'De (on)zin van Sociale Media in de gastvrijheidsbranche' bleek dat de 50+ doelgroep die voornamelijk een hotel boekt in plaats van een andere accommodatie een heel ander zoek- en boekgedrag laat zien.

Daarnaast zijn niet alle respondenten die aan deze criteria voldoen opgenomen in het onderzoek vanwege de noodzaak om het onderzoek representatief te maken. Voor Marketingbureau Deniels was dit reden genoeg om een extra analyse uit te voeren en de resultaten daarvan te publiceren.

Printmedia brengt de doelgroep op ideeën
Google (53 procent) en de boekingswebsites (61 procent) zijn veruit de belangrijkste instrumenten voor de gast om aan informatie over een hotel te komen. Deze trend is ook te zien bij doelgroepen die jonger zijn of een ander type accommodatie boeken. Echter, in tegenstelling tot deze doelgroepen scoren de advertenties in kranten en tijdschriften (39 procent) als informatiebron bij de gouden generatie aanmerkelijk hoger.

Bovendien worden reisgidsen (15 procent) vaker gebruikt voor het inwinnen van informatie, dan Sociale beoordelingsites (13 procent) en Sociale netwerksites (2 procent). Printmedia zijn dus bij de doelgroep nog steeds van belang bij vinden van een geschikt hotel.

Printmedia in de top 3 om boekingen te genereren
Ook bij het boekgedrag staan de printmedia in de top 3 van de meest gebruikte media door de 50+ doelgroep. Maar liefst 37 procent van de 502 respondenten geven aan dat een advertentie in een krant of tijdschrift van invloed is geweest op de uiteindelijke boeking.

Jongere generaties lezen daarentegen bijna nooit de krant. Beoordelingen (33 procent), eerdere bezoeken (38 procent) en online nieuwsbrieven (42 procent) scoren ongeveer even hoog. Alleen om deze middelen te kunnen inzetten heeft de hotelier bestaande of reeds geïnteresseerde gasten nodig.

Opvallend is dat berichten van ‘vrienden' (0.6 procent) of advertenties (1.4 procent) van hotels op Sociale netwerken (Facebook, Hyves of Twitter) met stip onder aan de lijst van invloedrijke bronnen staan.

© Nationale Horecagids

26 juni '24 (10:22)

Horeca staat minder uitbundige tijden te wachten, aldus ING

De vooruitzichten voor de horeca voor zowel dit jaar als 2025 zijn minder uitbundig dan de voorgaande drie jaren, voorspelt ING in een sectorrapport. De kenners van de bank verwijzen daarbij naar de aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca.

08 april '24 ( 8:45)

Nog geen benadering voor opvang asielzoekers bij hotels

Hotels en vakantieparken hebben nog niet op grote schaal aanvragen van gemeenten ontvangen om tijdelijk asielzoekers op te vangen. Dat blijkt uit een rondgang van ANP. De capaciteit van asielopvang loopt al langere tijd tegen haar grenzen aan en binnenkort sluiten enkele grote opvanglocaties.

18 maart '24 ( 8:45)

Horeca in 2023 meer omzet na coronajaar in 2022

De horeca heeft in 2023 ruim 13 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vorig jaar was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege januari in Nederland nog een harde lockdown en in maart 2022 vervielen de laatste coronamaatregelen. Dat had een positief effect op de omzetstijging van de horeca in 2023. Daarnaast waren de prijzen in 2023 hoger dan een jaar eerder. Het volume lag vorig jaar bijna 6 procent hoger dan in 2022.

05 maart '24 (16:51)

Uitstel komst asielzoekers naar hotel 't Elshuys in Albergen

De komst van 150 vluchtelingen naar een voormalig hotel in het Twentse dorp Albergen is uitgesteld. Half maart zouden de eerste bewoners arriveren, maar het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) wacht nu op de uitkomst van een procedure die omwonenden hebben aangespannen tegen de omgevingsvergunning, die de gemeente Tubbergen verleende voor de vestiging van een asielzoekerscentrum. Die zaak dient op 28 maart bij de rechtbank in Zwolle, aldus een woordvoerder van het COA.

18 januari '24 (10:08)

Overgewicht is 'serieus probleem' stelt Koninklijke Horeca Nederland (KHN)

Overgewicht is een serieus probleem in Nederland, zegt Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Daarmee reageert de brancheorganisatie op de voortgangsberekeningen van het RIVM van de doelen uit het Nationaal Preventieakkoord. Uit die berekeningen kwam naar voren dat er meer moet gebeuren om overgewicht, rokers en problematisch alcoholgebruik genoeg te verminderen.

25 december '23 (10:01)

Explosie Hotel Royal in Deventer

Bij een hotel op de Brink in Deventer is in de nacht van zondag op maandag een explosie geweest. Het gaat om Hotel Royal, het enige hotel op de Brink, meldt onder andere Tubantia.

24 oktober '23 (11:08)

Nederlanders besteden bijna 7 miljard aan hotelketens

De afgelopen drie jaar trokken 7,4 miljoen bezoekers naar de grootste Nederlandse hotelketens. Zij besteedden daar gemiddeld 227 euro per bezoek. Dat komt neer op een totaal van 6,9 miljard euro. Hotelbezoekers hebben daarbij het meest besteed bij Hilton (383 euro) en het minst bij ibis Budget (99 euro). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, uitgevoerd door Multiscope. Voor de benchmark zijn 6.000 Nederlanders gevraagd, meldt Multiscope.

23 oktober '23 (10:19)

Designhotelmerk nhow vierde dit jaar 4 gastronomische openingen

Het eigenzinnige en creatieve designhotelmerk nhow, onderdeel van Minor Hotels, heeft dit jaar een reeks nieuwe gastronomische openingen gevierd in Europese en Britse hotels. Hierdoor kunnen gasten tijdens hun verblijf in Amsterdam, Milaan, Frankfurt en Londen genieten en dineren als nooit tevoren. Van een nieuw restaurant geïnspireerd door het regenwoud van de Amazone, tot ‘vibe dining’, de ontwikkelingen sluiten aan bij de creatieve, unieke en disruptieve stijl van nhow. Dit meldt nhow.

12 oktober '23 (21:08)

Grootste hotelgroep Europa wil hotels verkopen om schuld af te lossen

Accor, de grootste hotelgroep van Europa, wil voor ongeveer 2 miljard euro aan hotels verkopen om schulden af te lossen, zeggen bronnen die betrokken zijn bij de zaak tegen Bloomberg. Het Franse concern, bekend van ketens als Ibis, Sofitel, Novotel en Mercure, heeft ook tientallen vestigingen in Nederland.

06 oktober '23 (14:23)

Ook hotels voortaan beoordeeld door Michelin-inspecteurs

Michelin gaat voortaan ook hotels beoordelen. De inspecteurs van de Franse bandenmaker gaan voortaan "de meest uitzonderlijke hotels ter wereld" aanwijzen, niet met sterren, maar met een "sleutel".