Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Hoteliers in Groningen en Tokio aan de top

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km

NEURENBERG - Britten zijn bijzonder beleefd en China geldt als het land van de glimlach. Maar hotelgasten zijn het daar niet mee eens. Dat blijkt uit een recent onderzoek van hotel.info.

Hotel.info nam de meningen van zijn meer dan vier miljoen boekingsklanten met betrekking tot vriendelijkheid en bekwaamheid van hotelpersoneel wat nader onder de loep.

Het resultaat: hotelpersoneel in Groningen scoort bijzonder goed qua vriendelijke service en ook in Tokio staat de gast centraal. Londen en Peking laten ruimte voor verbetering.

Top 5-steden* in Nederland

  1. Groningen
  2. Den Haag
  3. Breda
  4. Utrecht
  5. Eindhoven

Een vergelijking tussen de tien grootste steden van Nederland toont aan dat hotelgasten vooral in Groningen bijzonder tevreden waren over het hotelpersoneel. De boekingsklanten zetten de universiteitsstad met stip op nummer één van de top vijf van vriendelijkste en bekwaamste medewerkers in het hotelwezen.

Top 20-hoofdsteden* wereldwijd:

  1. Tokio, Japan
  2. Helsinki, Finland
  3. Boedapest, Hongarije
  4. Bangkok, Thailand
  5. Ljubljana, Slovenië
  6. Berlijn, Duitsland
  7. Warschau, Polen
  8. Wenen, Oostenrijk
  9. Lissabon, Portugal
  10. Dublin, Ierland
  11. Bern, Zwitserland
  12. Singapore, Singapore
  13. Bratislava, Slowakije
  14. Zagreb, Kroatië
  15. Sofia Bulgarije
  16. Luxemburg, Luxemburg
  17. Tallinn, Estland
  18. Stockholm, Zweden
  19. Praag, Tsjechië
  20. Riga, Letland

In het land van de glimlach waren de hotelgasten iets minder tevreden over het hotelpersoneel aldaar. De gasten waardeerden de servicevriendelijkheid in Chinese hotels met 7,76 punten gemiddeld. De hoofdstad Peking staat met 7,71 punten op plaats 30 en komt dus niet voor in deze top 20.

Ook de als zeer beleefd bekend staande Britten kunnen wat betreft vriendelijkheid en bekwaamheid nog wel wat leren. Het Verenigd Koninkrijk kreeg in totaal gemiddeld 7,58 punten; de hoofdstad Londen lag hier met 7,35 punten duidelijk onder.

* Hotelgasten beoordelen het via www.hotel.info geboekte hotel na hun vertrek aan de hand van een puntensysteem (0 tot 10). Naast criteria als kamerkwaliteit en prijs-kwaliteitverhouding kan hier onder andere ook de vriendelijkheid en bekwaamheid van het personeel worden beoordeeld.

© Nationale Horecagids

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.