Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Hoteliers in Groningen en Tokio aan de top

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km

NEURENBERG - Britten zijn bijzonder beleefd en China geldt als het land van de glimlach. Maar hotelgasten zijn het daar niet mee eens. Dat blijkt uit een recent onderzoek van hotel.info.

Hotel.info nam de meningen van zijn meer dan vier miljoen boekingsklanten met betrekking tot vriendelijkheid en bekwaamheid van hotelpersoneel wat nader onder de loep.

Het resultaat: hotelpersoneel in Groningen scoort bijzonder goed qua vriendelijke service en ook in Tokio staat de gast centraal. Londen en Peking laten ruimte voor verbetering.

Top 5-steden* in Nederland

  1. Groningen
  2. Den Haag
  3. Breda
  4. Utrecht
  5. Eindhoven

Een vergelijking tussen de tien grootste steden van Nederland toont aan dat hotelgasten vooral in Groningen bijzonder tevreden waren over het hotelpersoneel. De boekingsklanten zetten de universiteitsstad met stip op nummer één van de top vijf van vriendelijkste en bekwaamste medewerkers in het hotelwezen.

Top 20-hoofdsteden* wereldwijd:

  1. Tokio, Japan
  2. Helsinki, Finland
  3. Boedapest, Hongarije
  4. Bangkok, Thailand
  5. Ljubljana, Slovenië
  6. Berlijn, Duitsland
  7. Warschau, Polen
  8. Wenen, Oostenrijk
  9. Lissabon, Portugal
  10. Dublin, Ierland
  11. Bern, Zwitserland
  12. Singapore, Singapore
  13. Bratislava, Slowakije
  14. Zagreb, Kroatië
  15. Sofia Bulgarije
  16. Luxemburg, Luxemburg
  17. Tallinn, Estland
  18. Stockholm, Zweden
  19. Praag, Tsjechië
  20. Riga, Letland

In het land van de glimlach waren de hotelgasten iets minder tevreden over het hotelpersoneel aldaar. De gasten waardeerden de servicevriendelijkheid in Chinese hotels met 7,76 punten gemiddeld. De hoofdstad Peking staat met 7,71 punten op plaats 30 en komt dus niet voor in deze top 20.

Ook de als zeer beleefd bekend staande Britten kunnen wat betreft vriendelijkheid en bekwaamheid nog wel wat leren. Het Verenigd Koninkrijk kreeg in totaal gemiddeld 7,58 punten; de hoofdstad Londen lag hier met 7,35 punten duidelijk onder.

* Hotelgasten beoordelen het via www.hotel.info geboekte hotel na hun vertrek aan de hand van een puntensysteem (0 tot 10). Naast criteria als kamerkwaliteit en prijs-kwaliteitverhouding kan hier onder andere ook de vriendelijkheid en bekwaamheid van het personeel worden beoordeeld.

© Nationale Horecagids

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.

28 februari '25 ( 8:18)

Omzetgroei horeca in 2024 flink lager dan voorgaand jaar

De omzet van de horeca is in 2024 met 5,4 procent gegroeid ten opzichte van een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De toename was lager dan in 2023. Toen kwam de omzetgroei nog uit op 12,6 procent. 2023 was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege januari nog een harde lockdown en in maart 2022 vervielen de laatste coronamaatregelen. Dat had een positief effect op de omzetstijging van de horeca in 2023.

26 februari '25 ( 9:18)

Meerdere mensen onwel geworden in een hotel op Scheveningse Pier

Twaalf mensen zijn dinsdagavond rond 21.45 uur onwel geworden in een hotel op de Pier van Scheveningen en naar het ziekenhuis gebracht. Ze klaagden onder meer over misselijkheid en duizeligheid, zegt een woordvoerster van de brandweer.

07 februari '25 (15:57)

De horecavakbeurs voor Noord- en Oost-Nederland begint volgende week

Van 10 tot 12 februari 2025 transformeert het WTC Expo in Leeuwarden tot een bruisende ontmoetingsplek voor horecaprofessionals tijdens het Horeca EvenTT. Deze toonaangevende vakbeurs, een hoogtepunt op de nationale horeca-agenda, biedt exposanten een unieke kans om hun producten en diensten aan een breed publiek te presenteren.

17 januari '25 ( 8:45)

Horecava niet zo goed bezocht als voor corona

De grote horecavakbeurs Horecava in de RAI in Amsterdam heeft deze week meer bezoekers getrokken dan vorig jaar. Maar het waren er niet zoveel als tijdens de laatste editie voor de coronapandemie. Volgens de organisatie kwamen er meer dan 67.000 bezoekers af op het evenement. Een jaar geleden ging het om ruim 64.000 mensen.

13 januari '25 (11:44)

Faillissementen treffen hele horecasector

De stijging van het aantal faillissementen in de horeca die dit jaar wordt verwacht, zal de hele sector treffen. Dat denkt Marijke Vuik, voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Zowel caféhouders als restaurant- en hoteleigenaren kampen met problemen zoals de gestegen personeelskosten.

13 januari '25 (11:02)

Krapte op arbeidsmarkt blijft aanhouden, stelt Koninklijke Horeca Nederland

Horecabedrijven moeten rekening houden met aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. De vergrijzing van de samenleving leidt tot minder beschikbare arbeidskrachten, zegt Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Een bepaalde krapte gaat er blijven."