Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Gasten van vroeger bepalen het succes op Sociale Media

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 7 min
location_on [xx]km

GRONINGEN - Acties op Sociale netwerken, zoals Facebook of Twitter, hebben bijna geen invloed op het zoek- en boekgedrag van nieuwe gasten. En als mensen een accommodatie "volgen", dan doen ze dit voornamelijk vanwege kortingen en acties. Dat blijkt uit een onderzoek van Marketingbureau Deniels onder 1.132 Nederlanders, waarin antwoord is gegeven op de vraag hoe de marketing en communicatie van accommodaties op Sociale Media invloed hebben op het zoek- en boekgedrag van gasten.

Deze uitkomst betekent overigens niet dat Sociale Media geen rol spelen bij het zoeken en boeken van een hotel, bungalow of camping. In tegendeel. Sociale beoordelingssites, zoals Zoover en Tripadvisor, en beoordelingen op boekingssites hebben veel invloed op het zoek- en boekgedrag bij doelgroepen tot 50 jaar.

Beoordelingen op boekingssites zijn daarnaast ook van invloed op het zoek- en boekgedrag van 50-plussers. Maar liefst 78 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze belang hechten aan de beoordelingen van anderen. Daarnaast zijn berichten van "vrienden" op Sociale netwerken, en specifiek Facebook, voor de 20-ers en 30-ers van invloed op het zoeken van een hotel, vakantiehuisje of campingplaats.

Niels Dijkstra, oprichter van Marketingbureau Deniels: "Het viel op dat er weinig specifieke kennis is over hoe vakantiegasten omgaan met Sociale Media in relatie tot het zoeken en boeken van een leuke (korte) vakantie in Nederland. Erg belangrijke informatie bij het ontwikkelen van een Sociale Media strategie. Uit dit onderzoek komt dan ook naar voren dat hoteliers en andere accommodatiehouders zich op de verkeerde Sociale Media richten".

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat naast Sociale beoordelingen ook de offline meningen voor de doelgroepen tot 50 jaar van invloed zijn op het boeken van een hotel, bungalow of camping. Beoordelingen van anderen zijn daarom voor deze leeftijdscategorie een belangrijke factor bij het kiezen van een accommodatie.

De 50-plus doelgroep laat zich daarentegen meer leiden door eigen ervaringen en door wat de hotels, vakantieparken en campings aanbieden in (online) advertenties. Tot slot blijkt dat leeftijd een sterke relatie heeft met het (soort) Sociale Media gebruik. 50-plussers gebruiken bijvoorbeeld helemaal geen Twitter, laat staan dat ze een hotel of bed & breakfast ‘volgen‘. Segmenteren is dus mogelijk met Sociale Media.

Het zijn dus niet de hotels, vakantieparken of campings met klinkende marketingcampagnes die het zoek- en boekgedrag van potentiële vakantiegasten beïnvloeden, maar juist gasten die de accommodaties eerder hebben bezocht. Ervaringen van derden bepalen tegenwoordig in sterke mate de keuze voor een accommodatie.

Als accommodaties Sociale media willen inzetten voor het genereren van specifiek boekingen, dan zijn dus Sociale beoordelingen en niet Sociale netwerken van belang. Zeker als ze de "jongere" generaties bedienen. Zoals hotels, vakantieparken of campings er nu mee om gaan zijn ze erg druk met Facebook, Twitter, Hyves en LinkedIn, maar gebeurt er feitelijk weinig en blijft het succes uit.

© Nationale Horecagids

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.