Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Gasten van vroeger bepalen het succes op Sociale Media

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 7 min
location_on [xx]km

GRONINGEN - Acties op Sociale netwerken, zoals Facebook of Twitter, hebben bijna geen invloed op het zoek- en boekgedrag van nieuwe gasten. En als mensen een accommodatie "volgen", dan doen ze dit voornamelijk vanwege kortingen en acties. Dat blijkt uit een onderzoek van Marketingbureau Deniels onder 1.132 Nederlanders, waarin antwoord is gegeven op de vraag hoe de marketing en communicatie van accommodaties op Sociale Media invloed hebben op het zoek- en boekgedrag van gasten.

Deze uitkomst betekent overigens niet dat Sociale Media geen rol spelen bij het zoeken en boeken van een hotel, bungalow of camping. In tegendeel. Sociale beoordelingssites, zoals Zoover en Tripadvisor, en beoordelingen op boekingssites hebben veel invloed op het zoek- en boekgedrag bij doelgroepen tot 50 jaar.

Beoordelingen op boekingssites zijn daarnaast ook van invloed op het zoek- en boekgedrag van 50-plussers. Maar liefst 78 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze belang hechten aan de beoordelingen van anderen. Daarnaast zijn berichten van "vrienden" op Sociale netwerken, en specifiek Facebook, voor de 20-ers en 30-ers van invloed op het zoeken van een hotel, vakantiehuisje of campingplaats.

Niels Dijkstra, oprichter van Marketingbureau Deniels: "Het viel op dat er weinig specifieke kennis is over hoe vakantiegasten omgaan met Sociale Media in relatie tot het zoeken en boeken van een leuke (korte) vakantie in Nederland. Erg belangrijke informatie bij het ontwikkelen van een Sociale Media strategie. Uit dit onderzoek komt dan ook naar voren dat hoteliers en andere accommodatiehouders zich op de verkeerde Sociale Media richten".

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat naast Sociale beoordelingen ook de offline meningen voor de doelgroepen tot 50 jaar van invloed zijn op het boeken van een hotel, bungalow of camping. Beoordelingen van anderen zijn daarom voor deze leeftijdscategorie een belangrijke factor bij het kiezen van een accommodatie.

De 50-plus doelgroep laat zich daarentegen meer leiden door eigen ervaringen en door wat de hotels, vakantieparken en campings aanbieden in (online) advertenties. Tot slot blijkt dat leeftijd een sterke relatie heeft met het (soort) Sociale Media gebruik. 50-plussers gebruiken bijvoorbeeld helemaal geen Twitter, laat staan dat ze een hotel of bed & breakfast ‘volgen‘. Segmenteren is dus mogelijk met Sociale Media.

Het zijn dus niet de hotels, vakantieparken of campings met klinkende marketingcampagnes die het zoek- en boekgedrag van potentiële vakantiegasten beïnvloeden, maar juist gasten die de accommodaties eerder hebben bezocht. Ervaringen van derden bepalen tegenwoordig in sterke mate de keuze voor een accommodatie.

Als accommodaties Sociale media willen inzetten voor het genereren van specifiek boekingen, dan zijn dus Sociale beoordelingen en niet Sociale netwerken van belang. Zeker als ze de "jongere" generaties bedienen. Zoals hotels, vakantieparken of campings er nu mee om gaan zijn ze erg druk met Facebook, Twitter, Hyves en LinkedIn, maar gebeurt er feitelijk weinig en blijft het succes uit.

© Nationale Horecagids

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.

28 februari '25 ( 8:18)

Omzetgroei horeca in 2024 flink lager dan voorgaand jaar

De omzet van de horeca is in 2024 met 5,4 procent gegroeid ten opzichte van een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De toename was lager dan in 2023. Toen kwam de omzetgroei nog uit op 12,6 procent. 2023 was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege januari nog een harde lockdown en in maart 2022 vervielen de laatste coronamaatregelen. Dat had een positief effect op de omzetstijging van de horeca in 2023.

26 februari '25 ( 9:18)

Meerdere mensen onwel geworden in een hotel op Scheveningse Pier

Twaalf mensen zijn dinsdagavond rond 21.45 uur onwel geworden in een hotel op de Pier van Scheveningen en naar het ziekenhuis gebracht. Ze klaagden onder meer over misselijkheid en duizeligheid, zegt een woordvoerster van de brandweer.

07 februari '25 (15:57)

De horecavakbeurs voor Noord- en Oost-Nederland begint volgende week

Van 10 tot 12 februari 2025 transformeert het WTC Expo in Leeuwarden tot een bruisende ontmoetingsplek voor horecaprofessionals tijdens het Horeca EvenTT. Deze toonaangevende vakbeurs, een hoogtepunt op de nationale horeca-agenda, biedt exposanten een unieke kans om hun producten en diensten aan een breed publiek te presenteren.

17 januari '25 ( 8:45)

Horecava niet zo goed bezocht als voor corona

De grote horecavakbeurs Horecava in de RAI in Amsterdam heeft deze week meer bezoekers getrokken dan vorig jaar. Maar het waren er niet zoveel als tijdens de laatste editie voor de coronapandemie. Volgens de organisatie kwamen er meer dan 67.000 bezoekers af op het evenement. Een jaar geleden ging het om ruim 64.000 mensen.

13 januari '25 (11:44)

Faillissementen treffen hele horecasector

De stijging van het aantal faillissementen in de horeca die dit jaar wordt verwacht, zal de hele sector treffen. Dat denkt Marijke Vuik, voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Zowel caféhouders als restaurant- en hoteleigenaren kampen met problemen zoals de gestegen personeelskosten.

13 januari '25 (11:02)

Krapte op arbeidsmarkt blijft aanhouden, stelt Koninklijke Horeca Nederland

Horecabedrijven moeten rekening houden met aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. De vergrijzing van de samenleving leidt tot minder beschikbare arbeidskrachten, zegt Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Een bepaalde krapte gaat er blijven."