Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Going Social de Travel Trend voor 2012

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 8 min
location_on [xx]km

GRONINGEN - Nederland is het méést reislustige land ter wereld. Maar liefst 82 procent van de Nederlanders ging in 2011 met vakantie. Ons reisgedrag is in de afgelopen jaren wel sterk aan het veranderen. De trend beweegt zich nu richting Social Travelling en privé-accommodaties worden steeds populairder.

Privé-onderkomens
‘Booming' is de vraag naar het verblijf in vakantiewoningen van particulieren. Het aantal reizen met hotelovernachtingen neemt af van 2008 tot 2009, het verblijf in privé-accommodaties neemt daarentegen toe met twee procent (Destatis).

Ook in de toekomst zal deze trend zich versterken. De prognose (van PhoCusWright) is dat de omzet en het aantal gasten van privé-accommodaties tot 2013 zal toenemen met tussen de twee en zes procent. Labels zoals Wimdu, een online platform dat bemiddelt tussen hosts en visitors, pakken deze ontwikkeling op. Wimdu groeit sinds de oprichting - begin dit jaar - onstuimig en heeft razendsnel een enorme omvang bereikt: ook dit bevestigt de toenemende populariteit van social travelling.

Trend Social Travel
Je reis uitstippelen aan de hand van privé-overnachtingen: het maakt deel uit van een volledig nieuw reisconcept dat de reisbranche veroverd heeft. Social Travelling gaat alleen veel verder dan louter ‘onderdak'. Nog meer gaat het hier om een volledig nieuwe, individuele vakantie-ervaring.

Je beleeft de stad bovendien niet zoals een gewone toerist. Je wordt direct meegenomen in het leven en de omgeving van de locals. En je beschikt niet alleen over een lokale, authentieke woning, met een eigen sfeer en identiteit. Je hebt ook persoonlijke tips voorhanden en verkent de stad van binnenuit. Bij Wimdu werkt het twee kanten op. De reiziger kan een individuele locatie kiezen in de meest uiteenlopende stadswijken, en genieten van vrijheid in een persoonlijke sfeer - precies dat wat een standaard verblijf nooit biedt.

Tegelijkertijd kan de verhuurder geld verdienen en kennismaken met geïnteresseerde reizigers van over de hele wereld.

Nederland gaat social
Christopher Oster, oprichter van Wimdu: "In Nederland wordt ons platform al veel gebruikt! Vooral de steden in eigen land en de steden in de omringende landen zijn erg in trek, dit loopt parallel aan de bekende bestemmingen."

Frankrijk is nummer een, gevolgd door Spanje en Duitsland. Opvallend is ook dat op het platform de verre bestemmingen meer en meer populair worden. Op Wimdu staat de VS nu als op plaats vijf van de boekingen vanuit Nederland. Ook wordt er Wimdu gereisd naar Azië, Australië, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika.

Op reis in eigen land
Ook vakantie in eigen land is niet weg te denken. Vooral Amsterdam wordt veelvuldig geboekt. "Bijzonder hierbij is de behoefte aan een nieuwe, bijzondere ervaring om de stad te ontdekken vanuit een ander perspectief. Hier komt de sociale beleving nadrukkelijk op de voorgrond.", zegt Christopher Oster.

Bovendien wordt er ook nog eens meer de tijd voor genomen. Een vierde van de Wimdu-reizigers verbleef meer dan vier dagen in de stad. Sterker nog, het gaat hier niet om de geijkte Amsterdam-Party toerist. 80 procent van de boekingen in september kwam voor rekening van vrouwen of stellen die op zoek zijn naar een nieuwe City-seeing. Voor de verhuurders is het een lucratieve trend, meer dan 25 procent van de september boekingen ging voorbij de 500 euro.

© Nationale Horecagids

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.

28 februari '25 ( 8:18)

Omzetgroei horeca in 2024 flink lager dan voorgaand jaar

De omzet van de horeca is in 2024 met 5,4 procent gegroeid ten opzichte van een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De toename was lager dan in 2023. Toen kwam de omzetgroei nog uit op 12,6 procent. 2023 was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege januari nog een harde lockdown en in maart 2022 vervielen de laatste coronamaatregelen. Dat had een positief effect op de omzetstijging van de horeca in 2023.

26 februari '25 ( 9:18)

Meerdere mensen onwel geworden in een hotel op Scheveningse Pier

Twaalf mensen zijn dinsdagavond rond 21.45 uur onwel geworden in een hotel op de Pier van Scheveningen en naar het ziekenhuis gebracht. Ze klaagden onder meer over misselijkheid en duizeligheid, zegt een woordvoerster van de brandweer.

07 februari '25 (15:57)

De horecavakbeurs voor Noord- en Oost-Nederland begint volgende week

Van 10 tot 12 februari 2025 transformeert het WTC Expo in Leeuwarden tot een bruisende ontmoetingsplek voor horecaprofessionals tijdens het Horeca EvenTT. Deze toonaangevende vakbeurs, een hoogtepunt op de nationale horeca-agenda, biedt exposanten een unieke kans om hun producten en diensten aan een breed publiek te presenteren.

17 januari '25 ( 8:45)

Horecava niet zo goed bezocht als voor corona

De grote horecavakbeurs Horecava in de RAI in Amsterdam heeft deze week meer bezoekers getrokken dan vorig jaar. Maar het waren er niet zoveel als tijdens de laatste editie voor de coronapandemie. Volgens de organisatie kwamen er meer dan 67.000 bezoekers af op het evenement. Een jaar geleden ging het om ruim 64.000 mensen.

13 januari '25 (11:44)

Faillissementen treffen hele horecasector

De stijging van het aantal faillissementen in de horeca die dit jaar wordt verwacht, zal de hele sector treffen. Dat denkt Marijke Vuik, voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Zowel caféhouders als restaurant- en hoteleigenaren kampen met problemen zoals de gestegen personeelskosten.

13 januari '25 (11:02)

Krapte op arbeidsmarkt blijft aanhouden, stelt Koninklijke Horeca Nederland

Horecabedrijven moeten rekening houden met aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. De vergrijzing van de samenleving leidt tot minder beschikbare arbeidskrachten, zegt Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Een bepaalde krapte gaat er blijven."