Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Hotel Dom prikkelt alle zintuigen als eerste in Nederland

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 8 min
location_on [xx]km

UTRECHT - Sommige hotels bieden een bed en ontbijt, andere hotels bieden beleving. De gast prikkelen op het gebied van inrichting, goede muziek, lekker eten, wisselende mood verlichting en natuurlijk uitstekende gastvrije service. Het pas geopende Hotel Dom in Utrecht gaat als eerste in Nederland nog een stapje verder.

Samen met Ambius geurbeleving (Microfresh) selecteerde het hotel voor elke hotelkamer een eigen geur zodat het reukorgaan van de gast nu ook geprikkeld wordt. Ambius, een internationaal bedrijf dat zich richt op interieur met beplanting, kunst en geur, heeft al ruimte ervaring met geurbeleving bij lifestyle merken als Abercrombie and Fitch en in internationale tophotels.

Hotel Dom is het eerste Nederlandse hotel dat deze extra dimensie biedt aan haar gasten. In alle elf suites van het nieuwe Hotel Dom in hartje Utrecht werd een unieke sfeer gecreëerd door middel van een Microfresh Cube. De geuren die gebruikt worden in de kamers zijn: Fresh Cotton, Refreshing Lavender, Marine Fresh, Fresh Water en Porsche Nuevo.

Alle geuren hebben hun eigen karakter die een bepaalde gemoedstoestand opwekken. De lobby krijgt ook een eigen geur: Lotus Flower. Deze geur heeft een open en uitnodigend karakter. De Microfresh Cube kan overal in de kamer geplaatst worden zodat het aan het zicht van de gast onttrokken wordt. Het apparaat heeft een tijdsregelaar en werkt op stroom.

De gasten worden vooraf geïnformeerd over de geuren van Ambius. Marc Schoutens van Ambius Nederland:"Geur management is een tool dat al heel veel in de retail gebruikt wordt, omdat bezoekers van een winkel in een bepaalde gemoedstoestand komen als ze via het reukorgaan geprikkeld worden en dit de verkoop bevordert. Indien hotels dit gaan gebruiken, dan treedt hetzelfde effect op: gasten voelen zich op hun gemak en komen graag terug."

Over Ambius geurbeleving (Microfresh)
De reukzin is het krachtigste zintuig voor emoties en herinneringen. Ambius speelt hierop in en kan omgevingen creëren waarbij mensen zich op hun gemak voelen op basis van de omgevingsgeur. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van geuren een gedenkwaardige sfeer oproepen, die de activiteit en productiviteit van gasten verhogen en stress verminderen. In de hotellerie levert het een hogere loyaliteit op.

De Ambius geurbeleving (Microfresh) geuren verspreiden zich in nevelvorm en vallen niet op de grond na de emissie. De verspreide geur blijft nog maximaal vier uur in de lucht aanwezig. Omdat de verspreiding van de geurdeeltjes wordt gecontroleerd door de luchtstroming in de ruimte, ruikt het in de gehele ruimte hetzelfde. De ingrediënten zijn natuurlijke producten en worden geproduceerd volgens de hoogste normen.

Over Hotel Dom
Hotel Dom is een nieuw hotel met elf suites, lounge, vier privéruimtes en Restaurant en Cocktailbar Four. In totaliteit is het pand 1.000 vierkante meters groot. Het hotel staat enkele meters van de Domkerk en in het centrum van Utrecht. Het pand dateert uit het eerste helft van de 18e eeuw en is gebouwd op oude kelders. Veel belangrijke elementen, zoals de schouw, balklagen, kozijnen, deuren etc. zijn bewaard gebleven.
Hotel Dom is voor Utrechtse begrippen een uniek concept. In eerste instantie door de centrale ligging maar niet in de laatste plaats door de uitstraling, het serviceniveau en kwaliteit.

© Nationale Horecagids

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.