Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Booking.com: Nederlandse vakantieganger reist liever goedkoop dan duurzaam

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Booking.com: Nederlandse vakantieganger reist liever goedkoop dan duurzaam
Nederlandse vakantiegangers zeggen wel dat zij duurzame keuzes willen maken op het gebied van reizen, maar wil hier niet voor betalen. Driekwart van de ondervraagden in het onderzoek van Booking.com gaf aan dat zij wel duurzame keuzes willen maken, maar de helft van de mensen wil daar ook extra voor betalen. Tenminste, als het gaat om Nederlandse reizigers. In het onderzoek zijn 35.000 reiziger uit 35 landen gevraagd. Wereldwijd vindt meer dan de helft van de ondervraagden dat zij vanwege de klimaatcrisis duurzamere keuzes maken. Dat geldt voor slechts 30 procent van de Nederlanders. En waar driekwart van de internationale reizigers zegt duurzame keuzes te maken, geldt hetzelfde voor nog niet eens de helft van de Nederlanders. Daarnaast voorziet meer dan 60 procent van de Nederlanders verdere verslechtering van het klimaat het komende jaar tegenover een kleine helft wereldwijd. Dat meldt Hospitality Management.

Elk jaar voert Booking.com een onderzoek uit onder reizigers. Het onderzoek van 2023 laat het dilemma tussen prijs en duurzaamheid zien. Mensen hebben hier moeite mee tijdens het boeken van reizen. Daarnaast is het economische klimaat door de oplopende inflatie en stijgende kosten erg verschillend in vergelijking met vorig jaar. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt duurzame reisopties te duur, vorig jaar was dat nog 40 procent. Mensen hebben zorgen over het betalen van hun rekeningen en daardoor krijgt duurzaamheid een lagere prioriteit. Wanneer Nederlanders daadwerkelijk op reis zijn, lijkt het erop alsof zij wel bewuster worden van hun gedrag. 62 procent zegt dat zij de airconditioning uitzetten als zij niet in de accommodatie zijn (vorig jaar 35 procent) en bijna 70 procent geeft aan handdoeken te hergebruiken. Vorig jaar was dit nog 40 procent.

Duurzamer reizen belangrijk

Wereldwijd zijn de ondervraagden toch duurzamer ingesteld. 80 procent geeft aan dat zij meer duurzaam reizen belangrijk vinden. Dit gevoel heerst minder sterk in Nederland. Zo geeft een ruime 60 procent aan dat zij dit belangrijk vinden. Daarnaast zegt 66 procent van de ondervraagden wereldwijd aan dat zij de vakantiebestemming beter achter willen laten dan toen zij er aankwamen. Dit sentiment heerst bij slechts 40 procent van de Nederlandse reizigers. Daarnaast geeft 40 procent, zowel Nederlanders als wereldwijd, aan dat zij niet vertrouwen dat de duurzame reisopties ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Booking.com zegt ook dat zij vinden dat de reisindustrie op dit gebied nog zeker stappen kan zetten.

Niet alleen prijs

Er zijn meerdere redenen voor het niet kiezen voor een duurzame vakantie. 35 procent geeft aan dat er onvoldoende opties zijn voor duurzaam reizen. Met 60 procent vindt een veel grotere groep dat reisorganisaties te weinig duurzame opties aanbieden. In 2022 was dit met 50 procent ook al een flink aandeel. Het blijkt wel dat Nederlanders goed zijn in zoeken: waar wereldwijd 44 procent aangeeft niet te weten waar de meer duurzame reizen te vinden zijn, geldt dit voor iets meer dan 30 procent voor Nederlanders.

Werk aan de winkel

Global Head of Travel Sustainable Program bij Booking.com, Kees Jan Boonen, geeft aan dat hij de resultaten van Nederlandse reizigers teleurstellend vindt. Hij geeft aan dat het jammer is om te zien dat de duurzame opties ten kosten lijken te gaan van de stijgende inflatie en prijzen. “Nederland scoort wereldwijd erg laag op het gebied van duurzaam reizen, wat laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is.”

Booking.com heeft als bedrijf al de keuze gemaakt om de eigen onderneming klimaatneutraal te maken. Deze keuze ligt, net als bij het bedrijf, bij de mensen zelf.

Door: Nationale Horecagids

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.