Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

‘De laatste kamer in dit hotel’-manipulaties worden voortaan harder aangepakt

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
‘De laatste kamer in dit hotel’-manipulaties worden voortaan harder aangepakt
Je hebt het vast wel eens gezien terwijl je op zoek was naar een hotelkamer. Leuzen zoals ‘dit is de laatste kamer in dit hotel’ waarmee websites proberen om je met dit soort waarschuwingen sneller iets te laten kopen of boeken. Volgens de wet mag dit niet. Toezichthouder ACM zegt hierover: “We grijpen in als we het mis zien gaan.” Dit meldt nu.nl.

Deze manipulerende technieken worden ook wel dark patterns genoemd. Die zorgen ervoor dat je iets doet wat je eigenlijk niet had willen doen.

Veel websites maken zich hier schuldig aan, van Bookings.com tot hobbyisten. De cookievermelding is de meest voorkomende vorm van deze dark patterns. De knop ‘accepteren’ wordt groot en groen afgebeeld, waardoor mensen sneller hierop klikken. Die cookies zijn echter niet alleen in het belang van de websitebezoekers. Hiermee kan bijvoorbeeld ook het surfgedrag worden gevolgd.

Groeiend probleem

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is het gebruik van deze manipulatieve technieken een groeiend probleem. Zij maken de aanpak hiervan daarom een speerpunt van de toezichthouder.

Afgelopen woensdag organiseerde de ACM een bijeenkomst voor marketeers, online ondernemers, wetenschappers, toezichthouders en beleidsmakers. Het ACM had een duidelijke boodschap: webwinkels moeten informatie op een eerlijke manier presenteren aan de websitebezoekers.

Eerlijkheid duurt het langst

Woordvoerder Saskia Bierling van het ACM legt uit dat deze technieken misschien op korte termijn winst opleveren voor een bedrijf, maar op langere termijn niet. Het kan een slechte naam opleveren en uiteindelijk zullen consumenten deze sites vermijden. “Websites die eerlijke informatie geven worden uiteindelijk beloond”, aldus Bierling.

Websites die verkeerde informatie presenteren riskeren een boete. Zij maken zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken en dat is niet toegestaan. De bond stelt dat het mogelijk zelfs schadelijker is voor een website dan het gewin dat zij halen uit deze manipulatie.

Grens

In de basis geldt dat online aanbieders de consumenten met hun producten of diensten proberen te verleiden om over te gaan op een aankoop, maar niet mogen misleiden. In 2019 publiceerde het ACM daarom een leidraad.

ACM hanteert verschillende manieren om deze manipulatieve technieken aan te pakken. De waakhond kan waarschuwingen uitdelen of aanpassingen op de website afdwingen met een dwangsom. Daarnaast kan de toezichthouder boetes opleggen tot 900.000 euro. Als het bij een groot bedrijf wordt opgemerkt kan er zelfs een percentage van de omzet als boete worden gesteld.

Het ACM onderstreept dat zij dit jaar extra streng gaan toezien op de naleving van de leidraad.

Door: Nationale Horecagids

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.