Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Medewerkers IHCP-hotels krijgen hun eigen spaarrekening

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Medewerkers IHCP-hotels krijgen hun eigen spaarrekening
Wat is een goede manier om bij medewerkers het gevoel te geven dat een baan meer is dan alleen werken? Sommige ondernemers maken hun werknemers aandeelhouders of mede-eigenaren van het bedrijf. Bij het Nederlandse hotelmanagementbedrijf IHCP hebben zij een andere insteek: de medewerkers krijgen hun eigen spaargeld. Met het zogeheten Bucketlist Programma kunnen medewerkers een verlanglijstje doorgeven aan hun werknemer. Die wordt dan op hun kosten in vervulling laten gaan, meldt Hospitality Management.

Onder IHCP vallen onder andere de hotels van Moxy Amsterdam Airport, Renaissance Amsterdam Airport, Moxy The Hague, Residence Inn by Marriott en Mercure Amersfoort. Veel werkgevers, waaronder de hotels van IHCP, ondervinden moeite met het vinden en vooral het behouden van personeel. Om meer betrokkenheid te creëren onder de werknemers is daarom het Bucketlist Programma geïntroduceerd.

Verlanglijstje

Omdat de loyaliteit en betrokkenheid tweerichtingsverkeer is, kwam IHCP op het idee om medewerkers die langer dan zes maanden in dienst zijn op een persoonlijke manier te belonen. Zo spaart het bedrijf na deze periode elke maand vijfentwintig euro, die op een persoonlijke spaarrekening komt te staan. Medewerkers kunnen vanaf 250 iets van hun bucketlist afschrijven met een maximum van 1.000 euro. Het is ook mogelijk om het geld op te nemen, in dat geval stort IHCP het bedrag bij het eerstvolgende salaris op de rekening.

Betrokkenheid

Om de betrokkenheid onder de werknemers te stimuleren, hangt er een speciaal lijstje in de bedrijfsrestaurants. Daar kan het personeel op schrijven wat zij graag willen doen met het spaargeld. Op het moment dat iemand iets van het lijstje af heeft geschreven, hangt die er een leuke foto op van wat er met het geld is gedaan of gekocht. Zo krijgen medewerkers volgens Sanne Zuidhoek-Lindeman van IHCP meer betrokkenheid en binding bij elkaar en de werkgever. “Mensen zien elkaar als persoon en niet alleen als collega. IHCP beloont op deze manier loyaliteit.”

Door: Nationale Horecagids

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.