Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Sander Allegro over hotels: ‘Merken zijn de nieuwe kerken’

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Sander Allegro over hotels: ‘Merken zijn de nieuwe kerken’
Jarenlang was de gedachte van ondernemers in de hotellerie dat zij moesten doen wat de gasten willen en wensen. Zij moesten precies krijgen wat zij wilden. Die gedachtegang is in de afgelopen tijd veranderd: hotels worden steeds vaker merken. En gasten sluiten zich aan bij merken, niet andersom. Nu zet je je als hotel neer met eigen waarden en normen, zodat je als hotel inspireert en interesse opwekt. Daarbij moet een hotel eruit springen, uniek zijn. Iets waarmee de uniciteit en eigenheid duidelijk zichtbaar zijn. Boven alles moet het hotel relevant zijn. Dit meldt Sander Allegro in Hospitality Management.

Sander schrijft dat je als hotelmerk je eigen verhaal moet ‘prediken’. Gasten moeten naar  de hotels toegetrokken worden. In het hotelleven speelt de dienst of het product tegenwoordig minder dan de connectie die de gast met het specifieke hotel heeft. Plus: wanneer zij de gedachtegang delen met jou, hoef je de producten niet eens meer ‘aan te smeren’, maar zullen zij die als gevolg van verbondenheid consumeren of gebruiken, stelt Allegro.

Voorbeelden

In de hotellerie zijn goede voorbeelden volgens Allegro. Hij neemt als voorbeeld het SOHO House, een concept dat haar gasten letterlijk ‘lid’ maakt van de community. Daar wordt lidmaatschapsgeld voor gevraagd. Ondertussen heeft het hotelmerk al meer dan 40 succesvolle hotels en is er een nieuw merk gelanceerd, ‘SOHO Houses’, voor mensen die de sfeer van de Houses in hun eigen huis willen hebben.

Een ander voorbeeld is de Nederlandse hotelketen Sircle Collection. Zij binden de individuele hotels aan de gasten met aanvullende activiteiten, om de gasten dichter bij de hotels te brengen. Ook hotels als Parc Broekhuizen in Leersum en Hotel Restaurant Merlet in Schoorl organiseren activiteiten die niet per se met hotels te maken hebben, maar wel met de ervaring van de gasten.

Door: Nationale Horecagids

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.