Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Meer dan 80 procent van Nederlandse hoteliers positief over afgelopen halfjaar

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Meer dan 80 procent van Nederlandse hoteliers positief over afgelopen halfjaar
De reissector toont na twee zware jaren tekenen van herstel. Uit de publicatie van de eerste European Accomodation Barometer 2022 van Statista, blijkt dat Nederlandse hoteliers in vergelijking met hun Europese collega’s een stuk positiever terugkijken op de financiële en economische situatie van de afgelopen zes maanden. Dit meldt Hospitality Management.

Statista, een organisatie die zich specialiseert in markt- en consumentendata, heeft in samenwerking met Booking.com de eerste European Accomodation Barometer 2022 gepubliceerd. Hierin worden de ontwikkelingen van de horecasector onderzocht. Naast een positief resultaat onder Nederlandse hoteliers zijn er echter ook zorgen: de hoteliers zien de grootste uitdagingen in stijgende energiekosten, economische omstandigheden en personeelskosten.

Positiever dan Europese collega’s

Het onderzoek, gevoerd in 23 Europese landen, wijst uit dat de Nederlandse hoteleigenaren positiever terugkijken op het afgelopen halfjaar dan gemiddeld in Europa. Dit verschil is zelfs opmerkelijk groot: in Nederland geeft 80 procent van de hoteliers aan positief terug te kijken op de afgelopen zes maanden. Maar liefst 88 procent zegt de huidige economische situatie goed of zelfs zeer goed te vinden. Het Europese gemiddelde ligt op 57 procent. Aan de andere kant waren de Nederlandse ondernemers minder geïnteresseerd in overheidsbeleid, zoals steun tijdens de pandemie of tijdens de energiecrisis; 46 procent zei dit belangrijk of zeer belangrijk te vinden, tegenover een Europees gemiddelde van 62 procent.

Energiecrisis en economische situatie grootste uitdagingen

Tijdens het onderzoek van Statista is de hoteliers gevraagd wat zij zien als de grootste uitdagingen voor de komende periode. Het antwoord is ditmaal wel in lijn met de Europese antwoorden: de grootste uitdaging is de energiecrisis (80 procent). Dit wordt gevolgd door de algemene economische situatie (48 procent), personeelskosten (42 procent) en de personeelstekorten (43 procent).

De algemene bedrijfsontwikkeling is bij zowel de ketens als onafhankelijke accommodaties positief. De ketens melden over het algemeen vaker positieve resultaten dan de onafhankelijke accommodaties. Dat hotelketens het beter doen is een Europees gegeven. Ze geven dan ook vaker aan positieve financiele vooruitzichten te zien op het gebied van gemiddelde kamerprijzen, bezettingsgraad, toegang tot kapitaal of investeringsplannen. Ook de zeer grote bedrijven, met meer dan 250 bedden, blijken positiever te zijn over de afgelopen en huidige situatie dan kleine bedrijven zijn.

Voorzichtig optimisme

Ruim een derde van de bedrijven geeft aan dat zij een positieve bedrijfsontwikkeling verwachten voor de komende zes maanden. De instorting van de reismarkt door de coronacrisis heeft naar alle waarschijnlijkheid de antwoorden over de toekomst beïnvloed. Alsnog verwacht een derde van de hoteliers in Nederland dat zij meer gaan investeren dan de afgelopen tijd. Financiering lijkt geen probleem te zijn: slechts 16 procent geeft aan dat zij moeite hebben met het financieren van investeringen.

Duurzaam ondernemen

Duurzaamheid is een gevoeliger onderwerp binnen de hotels in Europa, blijkt uit het onderzoek. Maar 40 procent van de respondenten geeft aan dat zij goed voorbereid zijn op de uitdagingen van duurzaamheid en CO2-reductie. Een kleine helft van de grote hoteliers met meer dan 250 werknemers zegt goed voorbereid te zijn op de verduurzamingen, terwijl maar een derde van de hotels met negen of minder werknemers er zo over denkt.

Het onderzoek van Statista was in opdracht van Booking.com. Tussen 15 augustus en 21 oktober is een kwantitatief onderzoek gevoerd door middel van telefonische interviews. 1.000 leidinggevenden en managers uit de Europese hotelbranche hebben meegedaan aan het onderzoek.

Door: Nationale Horecagids

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.