Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ACM: bij overmacht kun je geld terugkrijgen via hotelboekingssite

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 2 min
location_on [xx]km
Mensen die via hotelboekingssites Booking.com en Expedia een overnachting geboekt hebben maar daarvan door coronamaatregelen in het betreffende land geen gebruik kunnen maken, kunnen hun geld terugkrijgen. Ook kunnen ze akkoord gaan met een eventuele alternatieve oplossing, zoals een datumwijziging of een voucher. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar aanleiding van klachten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

De brancheorganisatie had bij de toezichthouder geklaagd dat hotelboekingssites ten onrechte annuleringen als gevolg van de coronacrisis zouden accepteren. Volgens KHN verergerde dat de financiële problemen van hotels, omdat ze alle geannuleerde boekingen moesten terugbetalen aan de reizigers.

De ACM heeft vervolgens gesprekken gevoerd met de verschillende partijen en onderzoek gedaan. Booking en Expedia mogen gebruik maken van de 'overmacht’-clausule in hun voorwaarden, concludeert de waakhond. Ook reizigers die een boeking hadden die eigenlijk niet te annuleren was, kunnen hierdoor hun geld terug vragen.

Maar dit speelt volgens een zegsman van de ACM alleen als er ook echt sprake is van overmacht, bijvoorbeeld wanneer er een negatief reisadvies geldt voor het gebied waar het hotel zich bevindt. Of mensen geld terug kunnen krijgen verschilt dus sterk van geval tot geval. Nederlanders die een hotelovernachting hadden geboekt in Nederland zelf kunnen volgens de zegsman niet zomaar aanspraak maken op de clausule.

Door: ANP

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.