Normal_normal_dijkdoorbraak_best_western_groningen__hoornsemeer__meerplan__meerwold

Ten zuiden van de stad Groningen is een tijdelijke dijk, die eerder nog het water van het Hoornsemeer scheidde van de nieuwe oever bij het Best Western Plus Hotel Groningen Plaza, doorgebroken. De dijkdoorbraak moet ervoor zorgen dat hotel van ondernemer Albert-Jan Postma straks aan het water ligt. Daarmee komt een langgekoesterde droom uit. Dit meldt Best Western Plus Hotel Groningen Plaza.

De dijkdoorbraak is de kroon op het plan dat ondernemer Albert-Jan Postma al vanaf de aankoop van het pand in 2002 had. Mede dankzij hulp van onder meer de provincie Groningen, de Regio Groningen-Assen en Waterschap Noorderzijlvest, die allemaal financieel bijsprongen, kon het plan gerealisserd worden. Het hotel zelf  betaalde de helft van de totale kosten, die rond de twee miljoen euro liggen
 

MEERPLAN

 
Lange tijd bleef het idee van Postma om het gebouw in de Groningse wijk Corpus den Hoorn-Zuid, bekend onder de naam Meerwold, tot aan het Hoornsemeer te laten reiken bij een idee. Vanaf 2008 kwam daar verandering in. Toen werd Postma’s idee opgenomen in een groter plan van aanpak: het Meerplan. Hierin stond beschreven hoe er een betere verbinding tussen de stad Groningen en het Hoornsemeer kon worden gerealiseerd. Het uiteindelijke plan voorzag in het stimuleren van watersport, door het creëren van een ‘natuurlijke waterwereld’ achter het hotel.
 

MEERWOLD

 
Meerwold is zowel de naam van het gebouw aan de Laan Corpus den Hoorn 300 als van het restaurant dat in het pand is gevestigd (Meerwold Eten & Drinken). En dát maakt weer deel uit van Best Western Plus Hotel Groningen Plaza. Meerwold is in het begin van de jaren ’90 gebouwd in opdracht van PTT Vastgoed en sinds 2002 eigendom van Postma. Hij vestigde in het pand een hotel en biedt onderdak aan meer dan twintig externe huurders.
 

VOLLEDIG NIEUW GEZICHT

 
De betekenis van het Meerplan is veel groter dan het vergroten van de aantrekkelijkheid van Meerwold. Het gebouw zal door het plan veranderen van een tamelijk geïsoleerd object in een plek die een belangrijke toevoeging voor de stad is, met aan de achterkant een volledig nieuw gezicht. Door de uitvoering van dit plan zal de omgevingskwaliteit van het hotel sterk toenemen, zo is de verwachting, waardoor het hotel zijn marktpositie zal versterken. 
 

TOERISTISCHE MARKT

 
Het hotel zal zich met de nieuwe ligging aan het water en het recentelijk geheel vernieuwde restaurant beter op de toeristische markt kunnen richten en ook betere voorzieningen aan bewoners in de wijk kunnen aanbieden. Het hotel verwacht tussen de tien- en twintigduizend meer hotelgasten, congresgangers en bezoekers voor het restaurant, paviljoen en terras te gaan verwelkomen. Dit zal gepaard gaan met de inzet van achttien voltijds arbeidskrachten.
 
Door: Nationale Horecagids