Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

"Gordijnen open, licht aan": in Postillion Amsterdam zijn kamers spraakgestuurd

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Sinds een paar weken zijn alle 252 kamers in Postillion Hotel Amsterdam spraakgestuurd. Daarmee is Postillion een van de eerste hotels wereldwijd die op deze wijze en op deze schaal - zo veel kamers tegelijk vanuit één centraal besturingssysteem - spraakbesturing toepast. Gasten kunnen onder andere de gordijnen, het licht, de temperatuur en de televisie met hun stem bedienen. Dit meldt Postillion Hotels.
De hotelketen wil in de toekomst ook experimenteren met spraakbesturing van services buiten de kamer, zoals het bestellen van een taxi. Postillion levert met deze en andere innovaties een grote bijdrage aan de digitalisering van de hotelbranche. Eerder ontwikkelde het bedrijf al een Artificial Intelligence-boekingssysteem voor hotelovernachtingen, vergaderingen en congressen: een ingrijpende verandering in de dienstverlening binnen de hotel- en congreswereld. 
 

KLAAR VOOR DE TOEKOMST

 
Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillion Hotels: “Toen wij een nieuw hotel bouwden in Amsterdam, wilden we de kamers direct toekomstbestendig maken. Dat betekende onder andere spraakbesturing invoeren op grote schaal. Een behoorlijke stap in onze markt. Smart hospitality biedt zoveel kansen en mogelijkheden. Tegelijkertijd is het ook een nuttig leerproces. Zo kwamen wij er snel na de oplevering van de eerste kamers achter dat hotelgasten moeite hadden met het ontbreken van een ouderwetse telefoon op de kamer. We bewegen ons in een sector waar veel dingen nog op traditionele wijze gebeuren. Het is dan ook een extra grote uitdaging om ons bedrijf - en iedereen daaromheen - mee te nemen in de digitale transformatie die wij als Postillion voor ogen hebben.” 
 

VERDER DAN DE KAMER

 
Het bijzondere aan het systeem van Postillion is dat vanuit één centraal besturingssysteem 252 kamers worden gecontroleerd. Veel consumentenoplossingen voor spraakbesturing zijn enkelvoudig - waarbij slechts één kamer wordt bestuurd. Als koploper wil Postillion dat haar spraakgestuurde systeem in de toekomst ook gebruikt kan worden buiten de kamer, bijvoorbeeld om externe reserveringen te maken, een taxi te bestellen of housekeeping te bellen. Het systeem wordt ook steeds intuïtiever en slimmer. Als een hotelgast in de toekomst "ik heb het koud" zegt, dan bedenkt het systeem zelf dat de temperatuur in de kamer omhoog moet.
In november 2018 werden de eerste twee kamers met het spraakgestuurde systeem uitgerust; sinds 16 december zijn álle kamers met de stem te bedienen. Postillion werkt bij dit project samen met hardware-leverancier en fabrikant Harman (onderdeel van Samsung), SoundHound en Bourgonje.
 
Door: Nationale Horecagids

 

12 september '25 (10:54)

Daling faillissementen zet door

Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen vorige maand 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 16 procent. Vergeleken met juli daalde het aantal faillissementen met 7 procent.

09 september '25 ( 9:30)

Oplichting na datalek treft gasten Van der Valk-hotels

Hotelketen Van der Valk zegt dat een aantal gasten is opgelicht na een hack waarbij cybercriminelen gegevens hebben gestolen. Hackers konden enkele honderden reserveringen inzien van een Van der Valk Exclusief-hotel in Almere, bevestigt het bedrijf na berichtgeving van De Telegraaf. Die krant meldde vrijdag dat ook een locatie in Amsterdam te maken heeft gehad met een gegevenslek dat tot oplichting leidde.

08 september '25 (10:13)

Onderzoek naar sterfgeval in Eindhovens hotel

De politie onderzoekt zondagochtend het overlijden van een man in een hotel in Eindhoven. Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. Volgens een woordvoerster van de politie valt "niet 100 procent uit te sluiten" dat sprake is van een misdrijf.

02 september '25 ( 9:20)

Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De horeca in Nederland heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de stijging hoger dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog 3,4 procent bedroeg. Dit meldt CBS.

01 september '25 ( 9:58)

1100 Nederlandse hotels stappen in claim tegen Booking

Bijna 1100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigt een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) na berichtgeving van de NOS. De hotels eisen compensatie voor geleden schade door clausules van de bekende hotelboekingssite om niet elders lagere prijzen te kunnen bieden.

26 augustus '25 (10:00)

Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.