Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Hoe blijft jouw reclame hangen?

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Het zijn vragen die iedere ondernemer zichzelf zou moeten stellen: hoe bereik ik mijn klanten door reclame? Met welke reclame bereik ik mijn specifieke doelgroep? Hoe zorg ik ervoor dat mijn naam bij die potentiële klant blijft hangen? Met onderstaande tips heb je een aantal handvatten om reclame te maken die klinkt als een klok.

Bepaal je doelgroep

Heel erg leuk als mensen positief reageren op jouw nieuwe reclame. Maar vormen zij ook jouw doelgroep? Ga goed na wat jouw doelgroep aanspreekt en vooral nodig heeft van jou, en verwerk dat in je reclame-uiting.

Wat wil je zeggen?

Bedenk ook wat precies jouw boodschap is. Wil je gewoon algemene reclame maken voor jouw bedrijf? Of wil je een bepaald product of een nieuwe dienst in het zonnetje zetten? Reclame moet duidelijk maken waar jij de aandacht op wil focussen, wat je graag aan de man wil brengen.

Onderscheid jezelf

Voorkom dat je in jouw reclame iets vertelt wat mensen al zo vaak hebben gehoord of doe het in ieder geval op een originele manier. Waarschijnlijk heb je geen monopoliepositie en bieden concurrenten hetzelfde aan als jij. Het gaat erom dat juist jouw boodschap opvalt. Durf origineel te zijn. Reclames die blijven hangen zijn meestal degenen die vernieuwend zijn.

Gebruik humor

Iets wat mensen vaak onthouden van reclames is humor. Durf die te verwerken in jouw reclame-uiting én zorg ervoor dat ze zowel de grap als jouw naam onthouden. Strooi niet teveel met reclame, anders loop je kans dat juist jouw serieuze boodschap niet blijft hangen.

Manier van reclame maken

Gebruik een manier die past bij jouw doelgroep. Jongeren zitten bijvoorbeeld niet bepaald te wachten op een uitgebreide brochure. Een flyer kan het juist weer heel goed doen. Online is heel veel reclame te vinden. Zoek voor jezelf uit of dat de manier is waarop jij met jouw bedrijf in beeld wil komen. Visitekaartjes doen het ook nog steeds goed: een potentiële klant heeft daarmee zowel jouw bedrijfsnaam, jouw naam als alle contactgegevens bij elkaar staan. Op die paar vierkante centimeter kan je ook meteen een stukje uitstraling van jouw onderneming kwijt.

Eigenheid

Originaliteit en humor worden dus erg gewaardeerd. Blijf echter wel bij jezelf en bij je bedrijf dat je in de kijker zet. De reclame-uiting, het bedrijf en jij moeten op een bepaalde manier wel bij elkaar blijven passen.
 

13 september '25 ( 9:20)

De Pizzabakkers sluit panden in Amsterdam

In Amsterdam zijn vier panden voor een halfjaar gesloten, daartoe besloot de locoburgemeester vrijdag. Het gaat om filialen van De Pizzabakkers, twee op de Plantage Kerklaan, een op de Overtoom en een op de Haarlemmerdijk. De pizzaketen is de laatste tijd meerdere keren doelwit geweest van explosies.

28 augustus '25 ( 8:32)

Zuivel en vlees komende jaren nog duurder vanwege kleinere veestapel

Zuivelproducten, zoals kaas, melk en boter, evenals vleesproducten in de supermarkt worden naar verwachting de komende jaren nog duurder door de krimp van de Nederlandse veestapel, zegt ABN AMRO. Volgens de bank raakt de zuivel- en vleessector verstoord doordat steeds meer boerenbedrijven gebruikmaken van beëindigingsregelingen. "Het aanbod van vlees en melk van Nederlandse bodem daalt, wat een prijsopdrijvend effect heeft", staat in een sectorrapport van de bank.

28 augustus '25 ( 8:32)

Dinnershow Mamma Mia! The Party in Rotterdam komt abrupt tot een einde

De dinnershow Mamma Mia! The Party in Rotterdam stopt. Dat heeft het Zweedse bedrijf Pophouse Entertainment, dat door ABBA-lid Björn Ulvaeus is opgericht, in een verklaring laten weten. "Na een jaar voor uitverkochte zalen in Rotterdam te hebben gespeeld, moeten we bevestigen dat het doek valt voor de optredens van Mamma Mia! The Party" in de stad, aldus Pophouse Entertainment.

26 augustus '25 ( 8:34)

Vakbonden CNV en FNV 'verrast' over overname Douwe Egberts en Pickwick door Amerikanen

CNV en FNV zijn "verrast" over de overname van Douwe Egberts-moederbedrijf JDE Peet's door het Amerikaanse Keurig Dr Pepper die maandagochtend werd bekendgemaakt. De vakbonden hebben vragen over de toekomst van Nederlandse vestigingen van JDE Peet's door die overname ter waarde van 15,7 miljard euro.

18 augustus '25 (10:12)

Manager onterecht beschuldigd van diefstal krijgt ruim 20.000 euro van restaurant

Een 38-jarige oud-manager van het Koreaanse restaurant Kim’s So in Amsterdam kreeg in februari 2025 een schok: ze werd van diefstal van ruim 6.500 euro aan fooi beschuldigd en op staande voet ontslagen. Haar baas dreigde zelfs met een aangifte bij de politie. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

10 augustus '25 (13:36)

Turkse vorstschade kan voor flink duurdere hazelnootproducten zorgen

Producten met hazelnoten worden komende tijd mogelijk flink duurder. De groothandelsprijzen voor hazelnoten zijn dit oogstseizoen fors gestegen door vorstschade in Turkije, 's werelds grootste producent. Volgens het in Amsterdam gevestigde grondstoffenplatform Vesper kost een ton Turkse hazelnoten nu ongeveer 9400 euro. Dat is ruim een derde meer dan begin dit jaar.

08 augustus '25 (12:59)

Voedselprijzen wereldwijd op hoogste niveau in twee jaar

De wereldwijde voedselprijzen zijn in juli gestegen naar het hoogste niveau in ruim twee jaar. De stijging wordt aangejaagd door hogere prijzen voor vlees en plantaardige oliën, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO).

07 augustus '25 ( 8:32)

Kasteelt geeft boost aan aardbeien: oogst verdubbeld in 15 jaar

De aardbeienoogst in Nederland is in vijftien jaar verdubbeld, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit komt vooral doordat meer aardbeien onder glas en plastic tunnels worden geteeld. De totale teeltoppervlakte van aardbeien is in dezelfde periode met ruim 15 procent gedaald, tot 1400 hectare.

25 juni '25 ( 8:55)

TNO: Honderdduizenden werknemers last van hitte op werkvloer

Bijna 360.000 werknemers in Nederland ervaren "hittestress" op het werk. Dat is ongeveer 4 procent van de beroepsbevolking, meldt TNO op basis van onderzoek. Koks, politieagenten, bakkers en lassers behoren tot de beroepsgroepen die het meest te lijden hebben onder ernstige hitteklachten.

22 januari '25 (14:19)

Tweehonderd mensen willen graag pannenkoeken bakken op Terschelling

Naar de functie van pannenkoekenbakker op Terschelling hebben ruim tweehonderd mensen uit heel Nederland gesolliciteerd. Eigenaresse Britt van der Wal van Eethuis Hans & Grietje zag de sollicitanten overal vandaan komen. Dat meldt Omroep Friesland.