19 oktober 2011 om 14:08
2 minuten lezen

Center Parcs bouwt er voorlopig geen bungalows bij

ROTTERDAM (ANP) – Ook al is bijna elke Nederlander wel eens op een bungalowpark geweest en gaan er nog steeds massa’s heen, Nederland heeft er teveel van. De oermoeder der bungalowparken, Center Parcs, plaatst hier dan ook niets meer bij.

„Zolang ik de baas ben, wordt er in Nederland niks bijgebouwd”, zegt Robert Visser, verantwoordelijk voor Center Parcs Nederland, België en Duitsland.

Waarmee hij overigens niet uitsluit dat het bedrijf, sinds 10 jaar onderdeel van het Franse Pierre Vacances, een bestaand park overneemt als de mogelijkheid zich voordoet.

De Nederlandse markt kent drie grote spelers. Naast Center Parcs zijn dat Roompot en Landal Greenparks. „De grote hebben elk tientallen parken en dan zijn er nog heel veel kleine spelers”, zegt Visser. Hij stelt dat het vaak particulieren zijn die een huisje bezitten, elkaar opzoeken, een Vereniging Van Eigenaren oprichten en de huisjes online verhuren. „We hebben ook concurrentie van de particulier.”

Center Parcs heeft daar in zoverre last van dat het bedrijf de bestedingen aan reclame fors moet opvoeren. „De afgelopen 10 jaar is ons marketingbudget verdubbeld.” Vooral aan internet geeft het moederbedrijf vele miljoenen uit. „Vroeger was Google gratis. Nu moeten we veel meer investeren om gevonden te worden op de juiste sleutelwoorden.”

En Center Parcs kan wat marketing betreft geen kanaal onbenut laten. „We merken dat we een stabiele bedrijfstak hebben, maar we moeten er wel aan trekken.” Internet is heel belangrijk, maar de Aqua Mundo’s moeten ook op radio en televisie voorbij komen en op de deurmat liggen. „Je wilt iedereen bereiken die de luxe burgerlijkheid zoekt.”

In die luxe heeft een pijler als Aqua Mundo, de modernere versie van het subtropischzwemparadijs, nog steeds een plaats. En er is Canal Digital, wifi en een overvloed aan stopcontacten. „De rest nemen mensen van huis mee, tot en met de Nespresso.” In de luxere cottages staat de koffiezetter al klaar. „We hebben lang gezegd dat tech niet in het groen hoort, nu faciliteren we het.”

Net zoals bij de vliegvakantie, boeken mensen hun bungalow steeds later. „Ik word er niet meer zenuwachtig van als we drie maanden voor een vakantie huisjes nog niet hebben verhuurd”, zegt Visser. Mensen plannen door de economische onzekerheid minder ver vooruit. „Dat last minute heel veel korting betekent, is niet zo. Het betekent dat mensen op het laatste moment boeken en dat kan ook.”

Relevante artikelen

Alles van hotel
    • Hotel

    Horeca makelaar: specialist in koop, verkoop en huur van horecapanden

    17 oktober 2025 om 14:43
    • Hotel

    Horeca groothandel: de beste leveranciers voor jouw horecabedrijf

    9 oktober 2025 om 14:26

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland