16 november 2011 om 11:21
< 1 min lezen

Accommodaties zetten social media verkeerd in

GRONINGEN – Hoteliers en accommodatiehouders zijn actief op social media, alleen is het effect van acties op bijvoorbeeld Facebook of Twitter miniem. Dat constateert Marketingbureau Deniels na onderzoek naar de invloed van social media op het zoek- en boekgedrag van nieuwe gasten.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen vaak alleen een accommodatie ‘volgen’ zodat zij gebruik kunnen maken van kortingen en acties. Toch valt er zeker wel winst te behalen op het gebied van social media. Mensen zijn namelijk erg gevoelig voor de mening en ervaring van de kritische massa.

Als accommodaties dus social media willen inzetten voor het genereren van specifiek boekingen, dan zijn sociale beoordelingen en niet sociale netwerken van belang. Sociale beoordelingssites, zoals Zoover en Tripadvisor, en beoordelingen op boekingssites hebben veel invloed op het zoek- en boekgedrag bij de doelgroepen tot 50 jaar.

Berichten van ‘vrienden’ op sociale netwerken, en specifiek Facebook, zouden ook van grote invloed zijn bij 20-ers en 30-ers. Oftewel, ervaringen van derden bepalen tegenwoordig in sterke mate de keuze voor een accommodatie en niet de klinkende marketingcampagnes op social media.

Klik hier voor meer informatie.

© Nationale Horecagids

Relevante artikelen

Alles van hotel
    • Hotel

    Probleemschulden nemen toe in de horeca

    5 december 2025 om 11:41
    • Hotel

    Comfort van hotelgasten wint het van klimaatambities

    25 november 2025 om 08:37

Aankomende evenementen

11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland