Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Vann Dobben kroket uit diepvries supermarkt

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km

AMSTERDAM (Novum) - De twee grootste Nederlandse producenten van diepvriessnacks mogen fuseren. Voorwaarde is wel dat het kroketten- en bitterballenmerk Van Dobben over zes jaar niet meer in de supermarkten ligt. Voor de verkoop aan de groothandel, snackbars en andere horecabedrijven mag het fusiebedrijf de naam wel blijven gebruiken.

Royaan, de maker van Van Dobben-kroketten en Ad van Geloven, die Mora-snacks produceert, krijgen dus onder voorwaarden toestemming van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) om hun krachten te bundelen. In de periode van zes jaar moet een concurrent de merknaam Van Dobben wijzigen om te voorkomen dat er na de fusie te weinig concurrentie overblijft. Daarna mag de naam Van Dobben niet meer worden gebruikt in Nederlandse supermarkten.

Het fusiebedrijf mag ook geen producten aan Nederlandse supermarkten meer verkopen die lijken op de bitterbal en kroket van Van Dobben. Supermarkten zouden mogelijk weinig kunnen doen als het nieuwe bedrijf, dat ook de merken Kwekkeboom en Hebro bezit, de prijzen blijvend zou verhogen. De NMa ziet geen concurrentieproblemen bij de groothandels en horeca.

De beide snackbedrijven laten in een verklaring weten dat zich verder te buigen over het afstoten van de supermarktactiviteiten van Van Dobben, die het grootste deel van zijn omzet haalt uit de verkoop aan snackbars, horeca en cateringbedrijven. "Verder gaan wij beide naar onze aandeelhouders, respectievelijk Lion Capital en NPM Capital, om te kijken of de beoogde fusie onder de door de NMa gewenste randvoorwaarden nog steeds haalbaar is", zegt topman Peter Doodeman van Ad van Geloven. "We denken voor dat proces nog enige tijd nodig te hebben."

De fusie tussen Royaan en Ad van Geloven, die samen een omzet van bijna 250 miljoen euro en ruim elfhonderd werknemers hebben, werd in november aangekondigd. De fusie van de Belgische afdelingen van de twee bedrijven is al eerder goedgekeurd.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.