Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Startup Risottini maakt eerste volledig frituurvrije bitterbal

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 2 min
Startup Risottini maakt eerste volledig frituurvrije bitterbal
De slogan van het Amsterdamse bedrijf luidt: “100 procent frituurvrij.” Het bedrijf specialiseert zich in plantaardige bitterballen op basis van de Italiaanse rijstballetjes arancini. Zij hebben een nieuwe variant van de bitterbal gemaakt die, in tegenstelling tot andere frituur- en ovensnacks niet wordt voorgefrituurd. Dat scheelt 15 gram vet per portie, meldt Horecamagazine.

Op 12 april lanceerde Risottini de nieuwe paneersnack. Het is een primeur van de Amsterdamse startup. De oprichter van Risottini, Daan Klein, geeft aan dat veel frituursnacks uit de supermarkt worden voorgefrituurd. Daardoor zit er ook meer vet in de hapjes, in tegenstelling tot de bitterballen van Risottini die niet zijn voorgefrituurd.

Dit maakt het bedrijf de eerste in Nederland die de paneersnacks niet voorfrituurt. Het bedrijf merkte op dat er vanuit de horeca steeds meer vraag was naar frituurvrije snacks. Frituurhapjes uit de airfryer en oven zijn in supermarkten al bijna tien jaar de standaard. Klein geeft aan dat dit positief klinkt, maar dat deze snacks eerst worden voorgefrituurd waardoor ze alsnog niet gezonder zijn. De ondernemer hoopt met de lancering van de frituurvrije veranderingen in de markt teweeg te brengen.

Door: Nationale Horecagids

07 juni '23 (12:46)

Utrechtse cafetaria Ten Beste neemt concurrent ’t Hoekje over

Het is bijna alsof Ajax plotseling Feyenoord overneemt. Of dat de McDonald’s Big Macs gaat verkopen in de Burger King. De Utrechtse cafetaria Ten Beste neemt het pand over van de buurman en concurrent ’t Hoekje. Dat meldt RTV Utrecht.

06 juni '23 (11:28)

Overheid lanceert campagne ‘Minder Wegwerpplastic’

De Rijksoverheid is begonnen met een campagne om wegwerpplastics te verminderen. Dat doet de overheid onder andere via de website . Daar kunnen cafetariahouders banners en teksten downloaden. Daarmee kunnen de ondernemers hun klanten informeren over de nieuwe regelgeving omtrent de Single Use Plastics (SUP’s). Die gaat 1 juli van start, meldt Frituurwereld.

05 juni '23 (11:26)

Frietbakkers Franky en Coen voor de twaalfde keer met friet naar Oekraïne

Op vrijdag 16 juni gaan de Brabantse cafetariahouders Franky van Hintum en Coen van Oosten voor de twaalfde keer afreizen naar Oekraïne. Daar gaan de twee naar het oostelijke deel van het land, naar de getroffen stad Bachmoet in de Donbas. Ze gaan opnieuw friet, snacks en frisdrank uitdelen. Dat meldt Frituurwereld.

05 juni '23 ( 9:33)

Zorgen over verkeersveiligheid rond nieuwe McDonald’s Krimpen

De aanstaande vestiging van de McDonald’s in Krimpen aan den IJssel levert de nodige bezorgdheid op onder bewoners. Saskia Bijl van Krimpens Belang bracht afgelopen donderdagavond tijdens de raadsvergadering de verkeersveiligheid rondom het fastfoodrestaurant ter sprake. Zij stelt dat de locatie al een punt is waar vele mensen oversteken en veel fietsers rijden. “Is er al nagedacht over de situatie die de komst van het restaurant met zich meebrengt?” Dat meldt het Kontakt.

01 juni '23 (13:23)

Voedingscentrum blijft aandringen op terugdringen verkooppunten fastfood

Volgens het Voedingscentrum is het lastig overgewicht bij kinderen en jongeren terug te dringen omdat maatregelen vaak vrijblijvend zijn en de verleidingen groot blijven. Bij de aanpak gaat het volgens een woordvoerster ook om "intrinsieke motivatie".

01 juni '23 ( 9:38)

Wat betaal je straks voor wegwerpbekers- en bakjes met plastic?

Wie vanaf 1 juli eten of drinken afhaalt of laat bezorgen, betaalt extra voor wegwerpbekers en -bakjes die (deels) gemaakt zijn van plastic. Ondernemers mogen die niet meer gratis aanbieden. Ook zijn zij vanaf 1 juli verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Dat kan op twee manieren: ondernemers vullen de beker of het bakjes dat je zelf meebrengt of bieden een beker of bakje aan dat je weer terug kunt brengen. Van wegwerp naar hergebruik: beter voor het milieu en voor de portemonnee, meldt Rijksoverheid.

31 mei '23 (13:22)

Sugo Pizza gaat inzetten op plantaardig

Pizzaketen Sugo Pizza neemt voortaan plantaardig als de norm voor hun gerechten. Binnenkort lanceert de onderneming een nieuwe menukaart, waar de vierkante pizza’s met dierlijke producten een aparte sectie krijgen. Om de plantaardige pizza’s aan te kleden gaat Sugo Pizza een samenwerking aan met Redefine Meat. Dat meldt Out of Home Shops.

30 mei '23 (14:08)

Steeds meer partijen naar frietmarkt via loaded fries

De frietmarkt krijgt steeds meer nieuwe spelers op het toneel. Met de verkoop van loaded fries, frietjes met extra garnering en toppings, treden ook non-frietzaken in de markt van de gefrituurde aardappelen. Zo is recent Domino’s Pizza begonnen met de verkoop van deze luxe frietes. Ook lunchroom Bufkes verkoopt al enige tijd loaded fries. Dat meldt Frituurwereld.

26 mei '23 (11:44)

New York Pizza en FOUR Amsterdam gaan exclusieve samenwerking aan

New York Pizza en kledingmerk FOUR Amsterdam hebben binnen een exclusieve samenwerking een speciale collectie ontwerpen: NYP X FOUR. De collectie bevat onder meer een Varsity jacket, een hoodie en een pet. Pizzabakkers en -koeriers die nieuw in dienst komen bij New York Pizza, krijgen gratis een t-shirt van de collectie die 79 euro kost. Vanaf 26 mei 2023 is de NYP X FOUR-collectie in beperkte oplage beschikbaar via FOUR Amsterdam. Dit meldt New York Pizza.

26 mei '23 (11:19)

'Geen tekorten aan nasi- en bamischijven bij snackbars die ze zelf maken'

Volgens directeur Frans van Rooij van het Nederlands Frituurcentrum kunnen tekorten aan nasi- en bamischijven voorkomen worden als snackbars die producten zelf maken. Door grote vraag naar deze snacks bij de Achterhoekse saus- en snackmaker Elite, dreigde er een tekort. Frituurondernemers die nooit tekortkomen, zijn degenen die ze zelf maken. Dit meldt Frituurwereld.