Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Ook bij Aviko staken de mensen voor een beter salaris

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
Opnieuw leggen werknemers van een bedrijf in Nederland het werk neer. Ditmaal gaan de mensen bij Aviko in Steenderen staken. Vanaf maandag 3 april om 07.00 uur werken zij 24 uur niet. Het is de eerste staking ooit bij de producent van aardappelschijfjes, ovenfrites en rösti. Dit meldt FNV.  

De FNV heeft sinds begin november verschillende malen overlegd met de directie van het aardappelverwerkende bedrijf over een nieuwe cao. Dit heeft te weinig opgeleverd. Het laatste bod dat Aviko heeft gedaan voor de lonen was te laag om überhaupt voor te leggen aan de medewerkers. De aardappelfabriek wil zijn mensen niet meer geven dan eerst 4 procent extra salaris (per januari 2023) en structureel 50 euro per maand. Daar komt in juni dan nog 1 procent bij.

14,3 procent en meestijgen lonen met prijzen

De FNV eist een cao waarin de salarissen omhooggaan met 14,3 procent en voortaan telkens meestijgen met de prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie). Ook moet het minimumloon naar 14 euro bruto per uur.

Opkomstdagen afschaffen

Verder wil de vakbond afschaffing van de zogeheten opkomstdagen voor mensen in de vijfploegendienst, zonder dat ze loon inleveren. Om aan hun contracturen te komen moeten werknemers zes dagen per jaar extra komen werken, vaak op hun vrije dag. De bond probeert deze regeling al jaren van tafel te krijgen.

Allereerste staking ooit

Robert Wonnink, bestuurder FNV Voedingsindustrie: "Dit is de allereerste staking ooit bij Aviko en ik sluit niet uit dat er meer komen. Het gaat hartstikke goed met het bedrijf, de omzet is vorig jaar met ruim 40 procent gestegen tot bijna 1,3 miljard euro. Dat kan alleen maar omdat de mensen, ook toen het even wat minder ging met de economie, keihard zijn blijven doorwerken. Zij verdienen een goede loonsverhoging."

Door: Nationale Horecagids

26 mei '23 (11:44)

New York Pizza en FOUR Amsterdam gaan exclusieve samenwerking aan

New York Pizza en kledingmerk FOUR Amsterdam hebben binnen een exclusieve samenwerking een speciale collectie ontwerpen: NYP X FOUR. De collectie bevat onder meer een Varsity jacket, een hoodie en een pet. Pizzabakkers en -koeriers die nieuw in dienst komen bij New York Pizza, krijgen gratis een t-shirt van de collectie die 79 euro kost. Vanaf 26 mei 2023 is de NYP X FOUR-collectie in beperkte oplage beschikbaar via FOUR Amsterdam. Dit meldt New York Pizza.

26 mei '23 (11:19)

'Geen tekorten aan nasi- en bamischijven bij snackbars die ze zelf maken'

Volgens directeur Frans van Rooij van het Nederlands Frituurcentrum kunnen tekorten aan nasi- en bamischijven voorkomen worden als snackbars die producten zelf maken. Door grote vraag naar deze snacks bij de Achterhoekse saus- en snackmaker Elite, dreigde er een tekort. Frituurondernemers die nooit tekortkomen, zijn degenen die ze zelf maken. Dit meldt Frituurwereld.

24 mei '23 (11:25)

FEBO krijgt rol in decor van een speelfilm

‘Il Fait Beau’ is een nieuwe film die tijdens het Tribeca Film Festival in de Big Apple voor het eerst wordt vertoond. In deze speelfilm krijgt de Nederlandse snackformule een prominente rol. De film gaat in juni in première, meldt Frituurwereld.

23 mei '23 (13:35)

McDonald's in Winschoten weert hangjongeren met klassieke muziek

De McDonalds in Winschoten heeft iets bijzonders bedacht om de hangjeugd rondom het gebouw weg te sturen. Overdag is er in het restaurant gezellige muziek te horen, maar ’s avonds komt er andere muziek voor in de plaats. Dan draait de McDonalds namelijk klassieke muziek. Dat meldt RTV Noord. 

22 mei '23 (10:54)

Cafetariaformule ’t Bakhuus zet in op groei

Andy Shan, de eigenaar van ’t Bakhuus, heeft groeiambities. Hij wil de cafetariaformule uitbreiden naar 100 vestigingen in het land. Hij vertelt dat de cafetariasector overwegend oude horecaondernemers kent en stelt dat de kinderen van deze ondernemers vaak weinig zien in het overnemen van de zaak. Hij ziet dus kansen, meldt Frituurwereld.

17 mei '23 (10:08)

Jonge ondernemers openen tweede Kwalitaria vestiging

Steeds meer ondernemers openen meer dan één vestiging van de fastfoodketen. Zo ook de twintigers Nick Leung en Richie Tijn. Zij bestieren al enige tijd de Kwalitaria Bleiswijk, maar verlangden naar meer. Daarom openen zij nu ook Kwalitaria Oranjelaan in Zoetermeer. De zaak ligt op tien minuten afstand van de andere. Dat meldt Frituurwereld.

16 mei '23 (13:11)

Dit fastfoodrestaurant deelt zaterdag gratis hamburgers uit

Gratis? Je leest het echt goed. Aankomende zaterdag kun je bij het fastfoodrestaurant langs voor een gratis cheeseburger. Niet op 1 april, maar 20 mei. Dat meldt indebuurt.

15 mei '23 (11:18)

Amerikaanse pizzaketen Little Caesars wil naar Nederland komen

Op korte termijn wil de Amerikaanse pizzaketen Little Caesar uitgroeien naar Europa. Zo wil de keten vestigingen openen in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Maar in een persbericht noemt het bedrijf specifiek ook Nederland. Mogelijk zien zij potentie in de Nederlandse markt. Dat meldt Frituurwereld.

15 mei '23 ( 9:53)

Cafetariasector groeit eerste vier maanden van het jaar met 10 procent

De cafetaria’s in Nederland groeien bijna tien procent in de periode tot en met april. Dit cijfer is gebaseerd op de uitkomsten van de kassadata van NTF, waar 360 cafetaria’s bij zijn aangesloten. Dit is goed voor 20 procent van de Nederlandse cafetariamarkt van zowel offline verkopen als online. Dit meldt Foodclicks.

12 mei '23 (14:29)

Opkomst van fastfood: een bloeiende industrie tijdens economische crises

Tijdens een economische crisis worden bijna alle sectoren in een maatschappij getroffen. Bedrijven gaan failliet, werkloosheid stijgt en mensen moeten meer op de kosten gaan letten. Onder deze omstandigheden zou je verwachten dat consumenten hun eetgewoonten aanpassen en minder uitgeven aan maaltijden buiten de deur. Maar als je goed las, zag je in de eerste zin ‘bijna’ staan. Dat komt omdat er (in ieder geval) één sector is die opmerkelijk genoeg een stijgende populariteit kent tijdens moeilijke tijden: de fastfoodindustrie.