Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Na 55 jaar vindt Anja Stolte het wel goed en zoekt ze een opvolger voor Frieterie

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Na 55 jaar vindt Anja Stolte het wel goed en zoekt ze een opvolger voor Frieterie
Elke dag gaat ze nog met veel plezier naar haar werk. Toch is ondernemer Anja Stolte op zoek naar een nieuwe ondernemer voor haar succesvolle Frieterie aan de Jan van Schaffelaarstraat in Barneveld. Die heeft zij voor 55 jaar uitgebaat en nu is het tijd voor haar om te stoppen, meldt Barneveldse Krant.

De Frieterie staat bekend om haar kwaliteit en ambachtelijkheid. Het is volgens de eigenaar dan ook geen ‘gewone snackbar’. Ze stelt dat alles met de hand wordt gemaakt, inclusief de sauzen. De frieten worden elke ochtend vers gesneden, de milkshake worden gemaakt terwijl je kijkt en alle varianten van de kroketten komen niet uit een doos, maar worden door de handen van Anja gemaakt. Ze geeft aan dat mensen speciaal daarvoor terugkomen.

Enthousiast ontvangen

Voordat de coronapandemie begon had Anja al een broodjeszaak, De Nieuwe Rotonde. Voor vijftien jaar runde zij de onderneming, tot er tijdens corona nieuwe meer binnen mocht zitten. Toen moest ze op zoek gaan naar iets nieuws en ontstond het idee voor de Frieterie. Ze stelt dat die direct enthousiast werd ontvangen en dat ze veel vaste klanten heeft.

Anja geeft aan dat ze ‘geboren is voor dit vak’, omdat ze er veel plezier uithaalt om mensen te verwennen. “Maar de laatste jaren ben ik helaas veel vrienden en kennissen verloren en dat heeft me aan het denken gezet. Ik ben alleen maar aan het werk.” Want ook voordat ze de broodjeszaak opende had ze samen met haar echtgenoot Café De Zwaan in Barneveld. Zij werkten daar zeven dagen in de week, met veel plezier. Maar ze stelt dat ze nooit tijd voor haarzelf heeft genomen.

Nieuwe uitbater

Daarom vind Anja het na vijftig jaar in het vak te hebben gezeten wel genoeg. Ze wil daarentegen niet stoppen voordat ze een geschikte opvolger heeft gevonden. Ze vindt het de mooiste locatie in Barneveld en stelt dat ze het zonde vindt als het pand leeg komt te staan. Het maakt haar niet uit wat de nieuwe uitbater met het pand gaat doen. Ze wil wel iemand in huis halen met een ondernemersgeest. Stolte geeft aan dat iemand hier een mooie zaak van kan maken.

Anja weet nog niet wat ze gaat doen met haar vrije tijd. Ze geeft aan dat ze geen stilzitter is en dat ze misschien alsnog een baantje neemt voor een paar dagen in de week. In ieder geval gaat ze genieten van haar tijd met haar kleinkinderen. Eerst wil ze een geschikte opvolger vinden.

Door: Nationale Horecagids

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.