Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Shoarmazaak El Aviva in Rotterdam viert twintigjarige bestaan kapsalon

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Shoarmazaak El Aviva in Rotterdam viert twintigjarige bestaan kapsalon
Deze week viert de shoarmazaak El Aviva in de Rotterdamse wijk Delfshaven het twintigjarige jubileum van de kapsalon. De kapsalon ontstond in 2003 en is ondertussen een erg bekend gerecht in niet alleen Rotterdam maar heel Nederland. Dit meldt Frituurwereld.

De kapsalon ontstond dus twintig jaar geleden. De kapper Nataniël Tati Gomes had zijn zaak vlakbij El Aviva. Op een gegeven moment had de kapper trek in iets anders. Dus bestelde hij bij de shoarmazaak een gerecht met friet en een laagje shoarma. Op die manier ontstond de kapsalon.

Na twee jaar kreeg de kapsalon een vaste plek op de menukaart van de shoarmaplek. Omdat de eerste deze door een kapper werd besteld, is het gerecht daarnaar vernoemd. Onder de naam kapsalon werd de snackmaaltijd met laagjes friet, shoarmavlees, komkommer, sla, tomaat en gesmolten kaas bekend in heel Nederland.

Kapsalon uit de schappen

De eigenaar van de zaak heeft geprobeerd om het alleenrecht op de kapsalon te krijgen. Dit is hem echter nooit gelukt. Daarom kon een andere zaak in Rotterdam in 2011 de titel voor ‘de kapsalon van het jaar’ krijgen. De oudste vestiging zit pal tegenover El Aviva.

Kapsalon wordt in Rotterdam gezien als een groot fenomeen. Er zijn zelfs enkele edities geweest van een waar Kapsalon Festival. Daarnaast hebben sommige producenten geprobeerd om de kapsalon in de supermarkt aan te bieden als kant-en-klaarmaaltijd. Het gerecht heeft niet alleen aandacht gekregen in Nederland. De kapsalon is onder andere in de Nepalese hoofdstad Kathmandu gezien, maar ook in Suriname, Indonesië, België en Duitsland.

Kipsalon

Door de bekendheid van het gerecht gingen mensen volop experimenteren. Er ontstonden verschillende variaties van de kapsalon, of nieuwe concepten. De restaurantformule Hudson Bar & Kitchen kwam met de variant Texas Barber Shop, een veramerikaniseerde versie. Daarnaast ontstonden er gerechten als de vissalon of de kipsalon. De bekendheid van de kapsalon steeg ook nog eens door de groei van maaltijdbezorging.

20 verschillende kapsalons

Ondertussen biedt de grondlegger El Aviva een goede twintig variaties op de kapsalon aan in zijn zaak. Het gaat om variaties zoals kapsalons met shoarma, dönervlees of kip en in verschillende porties. In de zaak kan je ook een extra grote kapsalon bestellen met extra kaas of vlees. De grootste kapsalon die zij verkopen is de kapsalon jumbo, de kleinste de kinderkapsalon, ook wel de ‘kapsalon buse’.

Door: Nationale Horecagids

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.