Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Fastfoodformules en ketens zelf verantwoordelijk voor recycling disposables met logo

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Fastfoodformules en ketens zelf verantwoordelijk voor recycling disposables met logo
Grote cafetariaformules, grossiers en samenwerkingsverbanden zijn vanaf 1 juli zelf verantwoordelijk voor de recycling van branded disposables die plastic bevatten. Op branded disposables staat het logo van de onderneming, wat vaak door een groothandel erop gedrukt wordt. Ook al worden deze door de groothandels afgegeven, de formules en ketens moeten zelf bij gaan dragen aan het Afvalfonds. Dit meldt Frituurwereld.

Een voorwaarde die wordt gesteld is dat de merkeigenaar jaarlijks op zijn minst 50.000 kilo aan single use plastics-verpakkingen (SUP-verpakkingen) op de markt brengt. 50.000 kilo aan plastic staat gelijk aan ongeveer 10 miljoen stuks SUP-verpakkingen.

Lastig voor formuleketens

Wilco Wieling van producent Conpax stelt dat de nieuwe regelgeving lastig kan zijn voor formulehuizen. Hij geeft als reden dat de distributie vaak via een derde partije gebeurt. Daarom wordt het ketens en formules aangeraden om direct contact op de nemen met het Afvalfonds. Dan kan er worden afgesproken dat de distributeur of leverancier de hoeveelheid SUP-verpakkingen doorgeeft aan het Afvalfonds. Met de gegevens van deze aangifte wordt de hoogte van de bijdrage bepaald. Voor elke duizend SUP-verpakkingen betaalt men enkele euro’s.

Sancties

De nieuwe regels gelden vanaf 1 juli. Op dat moment kunnen bedrijven sancties opgelegd krijgen als zij in strijd gaan met deze nieuwe regelgeving. Er gaan twee regels gelden: cafetaria’s worden verplicht om de klanten een extra bijdrage te laten betalen voor de disposables. Daarnaast moeten grote ketens en formules een bijdrage betalen aan het Afvalfonds als hun afvalberg groter is dan 50.000 SUP-verpakkingen per jaar.

De Inspectiedienst Leefomgeving & Transport is de instantie die toezicht gaat houden. Zij doen onder andere controles om te bepalen of de SUP-regels worden nageleefd. Wanneer een onderneming hier niet aan voldoet, zal het ILT een waarschuwing uitdelen. Als er wederom nalatig wordt gehandeld, kan het ILT een dwangsom opleggen omdat er sprake is van een economisch delict. Het is nog niet bekend hoe individuele overtreders worden aangesproken. Denk daarbij aan het niet vragen van een extra bijdrage voor SUP-verpakkingen.

Door: Nationale Horecagids

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.