Vanaf 1 juli moeten klanten betalen voor hun frietbakje

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min
Nieuwe wetgeving maakt dat men vanaf 1 juli moet bijbetalen voor eenmalige etens- en drinkenverpakkingen die zijn gemaakt van plastic of plastic bevatten. De ondernemingen die momenteel gebruik maken van plastic wegwerpartikelen gaan overstappen op papieren of kartonnen bakjes. Anders moeten zij hun klanten extra laten betalen. Dit meldt Frituurwereld.

De directeur van de vakvereniging ProFri, Frans de Rooij, roept ondernemers op om kritisch te kijken naar de verpakkingen die zij gaan inkopen voor de nieuwe maatregel. Hij stelt dat het vaak voorkomt dat het lijkt alsof er geen plastic in verpakkingen zit, maar dat het toch wel het geval kan zijn. Daarnaast moeten consumenten volgens hem ook geïnformeerd worden over de plasticvrije verpakkingen.

Vermindering zwerfafval

Al langere tijd moeten klanten een extra bedrag betalen voor een plastic wegwerptas. Zo wordt zwerfafval tegengegaan. Dat de maatregel werkt blijkt: het aandeel wegwerptasjes in zwerfafval is afgenomen met 70 procent. Daarom wordt de regel doorgetrokken naar ander wegwerpplastic. De regel gaat per 1 juli in, maar er is een overgangsperiode. Zo mag er per 1 januari enkel nog gebruik worden gemaakt van plastic disposables tegen betaling, bij zowel afhalen als bezorging. Klanten die in de horecazaak van hun eten willen genieten moeten dit doen zonder wegwerpplastics. Het uiteindelijke doel van de maatregel is een afname van 40 procent van wegwerpplastics in zwerfafval.

Het wordt aan de ondernemers zelf overgelaten wat voor bedrag zij gaan vragen voor disposables. Het is de bedoeling dat de opbrengst hiervan wordt geïnvesteerd in herbruikbare alternatieven. Voordat wegwerpplastic veelgebruikt werd, namen klanten al zelf hun eigen bakjes en bestek mee naar de snackbar. Nu kan dat ook weer.

Door: Nationale Horecagids