Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Geen warme kroketten van Holtkamp meer

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Geen warme kroketten van Holtkamp meer
De Amsterdamse patisserie Holtkamp heeft een streep gezet door de verkoop van zijn warme kroketten. Die zijn nu niet meer verkrijgbaar in de bakkerijen. De reden is geen onbekende in de horecawereld: stijgende energieprijzen en personeelstekorten doen de kroketten de das om. Dit meldt het Parool.

Het wordt de Rolls-Royce onder de kroketten genoemd. Het enige verschil is dat Rolls-Royce nog wél te koop zijn. In ieder geval, dat geldt voor de warme variant, niet de diepgevroren versie. Die is nog wel te koop in de winkel van Holtkamp. De eigenaren hebben wel besloten dat zij stoppen met de verkoop van alle gefrituurde snacks. Zij noemen als reden de stijgende energiekosten en het personeelstekort.

Angela Holtkamp zegt tegen het Parool dat ze er liever geen drama van maken. Wel zag ze de afgelopen maanden veel beteuterde gezichten van klanten.

Geen hapklare kroket

Inmiddels wordt de warme kroket van Holtkamp aangeboden in de horeca. In de winkel van Holtkamp zelf tref je de diepgevroren variant aan. Volgens Angela hebben ze daar hun handen vol aan.

Het geeft meer rust voor de medewerkers nu de warme kroket niet meer wordt verkocht in de winkel. Zo is ook de friteuse de deur uitgegaan, zonder perspectief om terug te komen. Als het aan Holtkamp zelf lig in ieder geval. Zij zegt dat de friteuse een groot aandeel had in de energiekosten. Als zij dit volledig wilden doorberekenen, zou een kroket ongeveer 10 euro gaan kosten. Holtkamp zegt dat dit voor hun geen optie is. Wel verkopen ze warme saucijzenbroodjes, die hoeven niet uit de frituur te komen.

Zoektocht naar nieuwe bakkers

Het personeelstekort heeft meerdere redenen. Volgens Angela is ook de werkdruk een oorzaak hiervan. Daarnaast ziet zij dat het aantal jongeren dat een baan zoekt in de patisserie afneemt. Ze zegt dat ze hard op zoek zijn, maar bijna niemand kunnen vinden. Haar redenatie hiervoor is dat de meesten denken dat het erg zwaar werk is.

Naast dat Angela weinig jongeren ziet, is het opvallend dat ze wel veel aanmeldingen krijgt van ouderen. Die willen volgens haar dan een carrièreswitch maken. Vaak beseffen die zich echter niet dat het werk zwaar kan zijn. Ze stelt dat bakkers de hele dag staan.

Door: Nationale Horecagids

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.