Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Europese Commissie wil sachets met mayonaise en ketchup vanaf 2030 verboden

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Europese Commissie wil sachets met mayonaise en ketchup vanaf 2030 verboden
De kleine verpakkingen met mayonaise, ketchup en andere sauzen worden in de ban gedaan. Dat heeft Europees Commissaris Frans Timmermans aangegeven. Als het aan hem ligt verdwijnen ze helemaal. Het is de bedoeling dat de sachets in 2030 verdwijnen uit de horecagelegenheden. Per 2040 mogen ze ook niet meer meegegeven worden bij takeaway of bezorgingen. Dit meldt de Frituurwereld.

Naast de sachets met sauzen moet er ook een verbod komen op de cups met koffiemelk. De Europese Commissie wil dat er op langere termijn over wordt gegaan op het gebruik van herbruikbare verpakkingen. Alle kleine verpakkingen voor eenmalig gebruik moeten op de schop. Daar vallen dus ook de sachets, maar ook kleine flesjes shampoo in de hotelwereld onder.

Klimaatneutraal Europa in 2050

Timmermans schrijft op Twitter: “Met ingang van 2040 wordt 80 procent van alle to-go-coffee geschonken in herbruikbare bekers of in je eigen beker. Opnieuw een mijlpaal op weg naar een klimaatneutraal Europa in 2050”.

Daarnaast worden ook de maaltijd- en pakketbezorgers aangesproken: er mag in voortan nog maximaal 40 procent lucht en lege ruimte in verpakkingen zitten. In Europa wordt gemiddeld per inwoner ongeveer 180 kilo aan verpakkingsafval weggegooid. Plastic afval wordt relatief weinig gerecycled.

‘Kleine zakjes zijn de Satan’

Op weblog Geenstijl.nl bleven de reacties maar binnenkomen. Ze presenteerden het onderwerp als de ‘War on zakjes mayonaise’. De weblog schrijft: “Kleine zakjes mayo zijn de Satan. Ten eerste krijg je ze niet open. Ten tweede, als je ze wel open krijgt, dan spuit meteen de helft van de mayonaise op je mouw. En ten derde zit er altijd te weinig in een zakje mayonaise. Dus drie hoeraatjes voor de Europese Commissie en deze heilige strijd tegen zakjes mayonaise”.

Weerstand wordt verwacht

Alhoewel de reacties op Geenstijl.nl maar binnen blijven komen en voornamelijk opkomen voor de uitspraken van Timmermans, verwachten hij en zijn Europese collega-commissaris van milieu dat zij op een flinke weerstand zullen stuiten van lidstaten en de industrie.

Door: Nationale Horecagids

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.