Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Hoe werken we aan een gezonder voedselaanbod?

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Hoe werken we aan een gezonder voedselaanbod?
De Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) vraagt zich af hoe zij kunnen bijdragen aan een verbetering van het voedselaanbod voor consumptie buitenshuis. Op 28 november had de NAPV een inspiratiesessie georganiseerd genaamd ‘NAPV voor out-of-home en kant-en-klaar’ waar een dertigtal praktijkdeskundigen samen met experts van het RIVM en het Voedingscentrum zich boog over dit vraagstuk. Dit meldt Foodclicks. 

De inspiratiesessie leek goede resultaten te hebben opgeleverd. In alle sectoren bleek dat er al initiatieven waren om het aanbod van voedsel te verbeteren. Maar ook bleek dat elke sector zijn eigen specifieke speelveld kent. Daarom is maatwerk een belangrijke voorwaarde voor productverbetering.

Groothandels

Groothandels blijken een belangrijke speler naast de horeca en catering. Voor bewerkte producten heeft het RIVM al richtlijnen ontwikkeld, maar het is lastig om deze ook naar het out-of-home aanbod te vertalen. Daarom is de vraag gesteld of het mogelijk en wenselijk is om aparte criteria voor de groothandels op te stellen, of dat de criteria voor de consumentenproducten ook toepasbaar zijn in deze situatie. Dit is een vraagstuk waar het RIVM onderzoek naar doet, aldus Eveline Martens van het RIVM.

Minder zout

Het NAPV heeft nog geen criteria opgesteld voor de kant-en-klaar maaltijden. Wel is geconcludeerd dat hier richtlijnen voor nodig zijn, zoals het toevoegen van minder zout. Omdat deze maaltijden door zowel supermarkten als out-of-home locaties worden aangeboden, is het lastig om uniforme criteria op te stellen. Het RIVM werkt daarentegen wel een voorstel voor maaltijdcriteria uit en heeft samen met het Voedingscentrum een eerste productgroepindeling gemaakt.

Verschuiving naar de Schijf van Vijf

Een belangrijke stap naar een verbeterde eetomgeving is het verschuiven naar producten en gerechten uit de Schijf van Vijf. Productverbetering van bewerkte producten zou ook mee kunnen helpen aan een gezonder voedingspatroon. De Richtlijn Eetomgevingen laat zien hoe het Voedingscentrum de out-of-homesector helpt om een gezonder en duurzamer aanbod te realiseren. Het Voedingscentrum biedt eenvoudige richtlijnen en criteria aan die bedrijven kunnen handhaven. Zo kunnen zij hun aanbod in kaart brengen en aan de hand daarvan een verbeterplan opstellen.

Maatwerk

Het blijkt dat veel ondernemingen uit de sector al bezig zijn met productverbetering. Dit werd geconcludeerd tijdens de parallelsessie voor groothandels, retail en maaltijdproducenten. Volgens de aanwezigen zijn er onderlinge afspraken nodig over het starten met productgroepen en nutriënten. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gaf aan hierover mee te willen denken wanneer dit gewenst is. De deelnemers waren het erover eens dat er criteria moeten komen voor de kant-en-klaar maaltijden.

Door: Nationale Horecagids

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.

01 augustus '24 (10:03)

Flinke brand gewoed bij snackbar; politie vermoedt brandstichting

Bij een snackbar in Amsterdam-Zuid heeft afgelopen nacht een flinke brand gewoed. De politie meldt donderdagochtend dat er een vermoeden is van brandstichting. Bij de brand raakte niemand gewond, maar een paar mensen moesten door ambulancepersoneel worden nagekeken omdat ze rook hadden ingeademd.