Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bitterballen vlak voor WK nog in veel supermarkten te vinden

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Bitterballen vlak voor WK nog in veel supermarkten te vinden
Van Geloven, een van de grootste snackproducenten van het land en het bedrijf achter merken als Mora en Van Dobben, ziet de belangstelling voor zijn snacks nog niet toenemen, zo vlak voor het WK voetbal in Qatar. VBZ, de branchevereniging voor makers van onder meer zoutjes en nootjes, meldt op basis van onderzoek van Peil.nl dat veel WK-kijkers maar wat graag een bitterbal eten tijdens de wedstrijden van het Nederlands elftal.

Waarom de vraag naar snacks uitblijft, weet algemeen directeur bij Van Geloven Jan Aaltzen Linde niet precies. In ieder geval is hem duidelijk dat het WK nog niet echt leeft. "We zien nog niet echt de oranjekoorts zoals die normaal heerst tijdens voetbaltoernooien. Normaal steekt iedereen elkaar daarin wel aan, en worden straten en pleinen versierd. Ook dat zie ik nu nog niet."

Nederlands elftal 

En dat heeft z’n weerslag op de vraag naar snacks voor bij de wedstrijden van onder meer het Nederlands elftal. "Normaal gesproken zien we een week voor aanvang van een WK of EK dat er veel vraag is naar voornamelijk bitterballen en andere borrelsnacks. Maar nu zien we die ontwikkeling niet", geeft Linde aan. Mogelijk dat de vraag nog toeneemt als het Nederlands elftal goed presteert, denkt hij.

WK voetbal 

Snackfabrikant Kwekkeboom, dat onder meer de bekende bitterballen en kroketten maakt, laat in een reactie weten geen reclame te maken rond het WK voetbal "gezien de vele ethische kwesties" die spelen rondom het toernooi. Cijfers over de verkoop van hun producten geeft het bedrijf daarom niet.

In opdracht van branchevereniging VBZ heeft Peil.nl onderzocht welke snacks populair zijn onder Nederlanders tijdens het kijken naar een WK-wedstrijd. Daaruit blijkt dat ruim twee op de tien mensen het liefst een warme snack serveren, bijvoorbeeld een bittergarnituur.

Zak chips 

De meeste mensen, ruim drie op de tien, gaven aan het liefst een zak chips open te trekken tijdens de wedstrijd. PepsiCo, het bedrijf achter chipsmerk Lay’s, kan echter nog geen uitspraken doen over hoe de chipsverkoop zich ontwikkelt. Wel ziet het bedrijf doorgaans een sterk verband tussen de verkoop van Lay’s en grote voetbalmomenten, zoals een WK.

Door: ANP 

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.