Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bitterballen vlak voor WK nog in veel supermarkten te vinden

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Bitterballen vlak voor WK nog in veel supermarkten te vinden
Van Geloven, een van de grootste snackproducenten van het land en het bedrijf achter merken als Mora en Van Dobben, ziet de belangstelling voor zijn snacks nog niet toenemen, zo vlak voor het WK voetbal in Qatar. VBZ, de branchevereniging voor makers van onder meer zoutjes en nootjes, meldt op basis van onderzoek van Peil.nl dat veel WK-kijkers maar wat graag een bitterbal eten tijdens de wedstrijden van het Nederlands elftal.

Waarom de vraag naar snacks uitblijft, weet algemeen directeur bij Van Geloven Jan Aaltzen Linde niet precies. In ieder geval is hem duidelijk dat het WK nog niet echt leeft. "We zien nog niet echt de oranjekoorts zoals die normaal heerst tijdens voetbaltoernooien. Normaal steekt iedereen elkaar daarin wel aan, en worden straten en pleinen versierd. Ook dat zie ik nu nog niet."

Nederlands elftal 

En dat heeft z’n weerslag op de vraag naar snacks voor bij de wedstrijden van onder meer het Nederlands elftal. "Normaal gesproken zien we een week voor aanvang van een WK of EK dat er veel vraag is naar voornamelijk bitterballen en andere borrelsnacks. Maar nu zien we die ontwikkeling niet", geeft Linde aan. Mogelijk dat de vraag nog toeneemt als het Nederlands elftal goed presteert, denkt hij.

WK voetbal 

Snackfabrikant Kwekkeboom, dat onder meer de bekende bitterballen en kroketten maakt, laat in een reactie weten geen reclame te maken rond het WK voetbal "gezien de vele ethische kwesties" die spelen rondom het toernooi. Cijfers over de verkoop van hun producten geeft het bedrijf daarom niet.

In opdracht van branchevereniging VBZ heeft Peil.nl onderzocht welke snacks populair zijn onder Nederlanders tijdens het kijken naar een WK-wedstrijd. Daaruit blijkt dat ruim twee op de tien mensen het liefst een warme snack serveren, bijvoorbeeld een bittergarnituur.

Zak chips 

De meeste mensen, ruim drie op de tien, gaven aan het liefst een zak chips open te trekken tijdens de wedstrijd. PepsiCo, het bedrijf achter chipsmerk Lay’s, kan echter nog geen uitspraken doen over hoe de chipsverkoop zich ontwikkelt. Wel ziet het bedrijf doorgaans een sterk verband tussen de verkoop van Lay’s en grote voetbalmomenten, zoals een WK.

Door: ANP 

17 september '25 (10:44)

Brand bij Domino’s Heiloo veroorzaakt door opladende accu’s

In een filiaal van pizzaketen Domino's in Heiloo is in de nacht van dinsdag op woensdag een brand uitgebroken. Meerdere omwonenden moesten hun huizen verlaten, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland.

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.