Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Burger King groeit hard buiten de Verenigde Staten

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De verkopen van Burger King buiten de Verenigde Staten stijgen de laatste tijd hard. Volgens moederconcern Restaurant Brands International ging er in filialen die al langer dan een jaar bestaan, afgelopen kwartaal bijna een vijfde meer aan Whoppers, Twister Fries en andere snacks over de toonbank.

De internationale Burger Kings, zoals het bedrijf ze noemt, profiteerden onder andere van het opheffen van coronabeperkingen die een jaar eerder nog wel van kracht waren. Het concern zegt ook enige verbetering te zien bij de Burger Kings in VS, waar de keten moeite heeft om klanten te blijven trekken. Begin september wil de keten nog met een plan komen om de verkopen ook in de thuismarkt echt op te voeren. Waarschijnlijk zullen verouderde restaurants een opknapbeurt krijgen.

Tim Hortons

Bij zusterketen Tim Hortons gingen de zaken beter op de belangrijke Canadese markt. Afgelopen kwartaal lukte het deze koffieketen om de verkopen daar voor het eerst boven het niveau van voor de coronapandemie te laten uitkomen. Kipketen Popeyes, die ook tot Restaurant Brands International behoort, liet eveneens groei zien. Alleen bij Firehouse Subs, de nieuwste aanwinst van het fastfoodconcern, zakten de vergelijkbare verkopen iets. Bij die broodjesketen is het bedrijf pas net begonnen met het uitwerken van zijn toekomstplannen.

Kosten nieuwe restaurants

Alles bij elkaar zaten de wereldwijde verkopen van het fastfoodconcern met 14 procent in de lift. De omzet van het bedrijf, dat veel met franchise-ondernemers werkt, kwam uit op meer dan 1,6 miljard dollar. Onder de streep bleef er met 346 miljoen dollar wel wat minder winst over dan de 391 miljoen dollar van dezelfde periode vorig jaar. Er werden onder meer kosten gemaakt voor het openen van nieuwe restaurants. De situatie rond Rusland, waar het bedrijf af wil van zijn franchisevestigingen, drukte eveneens iets op het resultaat.

Door: ANP

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.