Dit zijn de vijf opvallendste trends in de frituurwereld
Er is een grote achteruitgang bij traditionele groothandelsconcepten. Formules als Kwalitaria, Smulwereld, Tot Uw Dienst, Merksnack, Smullen Geblazen, Bestaria en Lekkere Lijntjes werden 25 jaar geleden gevormd. Inmiddels lijkt het alsof de rek eruit is bij de bestaande merken. AnyTime van Hanos en Big Snack en Place, beide van Sligro, verloren vergeleken met drie jaar eerder bijna honderd vestigingen.
Nieuwe merken groothandels
Nieuwe merken van groothandels, zoals Eetwinkel van Chefs Culinar en Restaria van Bidfood, lijken juist te hebben geprofiteerd. Beide cafetariamerken hebben de afgelopen jaren juist goed gedraaid, ondanks de coronapandemie. Het aantal cafetaria’s dat zich heeft aangesloten bij het duo is ruimschoots verdubbeld van 35 vestigingen in 2018 naar 76 in 2021.
Rol groothandels, concerns en investeerders
Bij grotere cafetariamerken spelen groothandels een grote rol, maar er is een opmars gaande van grote concerns en investeerders. Deze trend is sinds de coronapandemie zichtbaar. Zo nam Lagardère, een Frans miljardenconcern, de Smullers-snackbars over van NS Stations. Investeringsgroep Antea heeft recent een meerderheidsaandeel in Kwalitaria genomen. De bedoeling is dat er dit jaar in ieder geval twintig nieuwe vestigingen van Kwalitaria geopend worden.
Ambachtelijke friet
Ambachtelijke friet merken groeien langzaam, maar wel gestaag. Friet speciaalzaken zoals Frietboutique, Pieperz en Bram Ladage hebben de afgelopen drie jaar een of meer vestigingen erbij gekregen. De Limburgse formule Happy Frites lijkt overigens een comeback te maken.
't Bakhuus
Tot slot lijkt Big Bread Kitchen van Sheng Chen en ‘t Bakhuus van Andy Shan verder te groeien. Beide horecabazen hebben een Chinese achtergrond. Een aantal jaren voordat Chen en Shan hun concepten op de markt brachten, was er een trend gaande waarbij Chinees-Nederlandse ondernemers massaal begonnen in de frituurbranche. Dit was in de jaren ‘90.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer