Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

McDonald's heeft hogere omzet door prijs hamburgers te verhogen

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 3 min
location_on [xx]km
McDonald's heeft hogere omzet door prijs hamburgers te verhogen
Fastfoodketen McDonald's heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van dit jaar opgevoerd. De Amerikaanse keten verhoogde op de thuismarkt de prijzen voor zijn hamburgers en andere snacks waardoor er meer geld binnenkwam. Op de internationale markten, en met name in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, was de groei ook groter dan geraamd. Die extra omzet was nodig om voor het verlies van omzet in Rusland en Oekraïne te compenseren.

De netto-omzet van de keten steeg met 11 procent tot 5,7 miljard dollar (5,4 miljard euro). Daarmee vielen de opbrengsten hoger uit dan waar kenners in doorsnee op hadden gerekend. De winst was met 1,1 miljard dollar wel lager dan de 1,5 miljard dollar een jaar eerder. Het bedrijf zette eerder 27 miljoen dollar opzij om huren, salarissen en leveranciers in Rusland en Oekraïne te betalen. Vanwege de oorlog in Oekraïne heeft het bedrijf de activiteiten in de twee landen voorlopig opgeschort. Daarbovenop nam McDonald's een last van nog eens 100 miljoen dollar vanwege voorraden in de toeleveringsketen die waarschijnlijk zullen bederven door de tijdelijke sluiting van restaurants. Verder zette McDonald's 500 miljoen dollar opzij voor eventuele internationale belastingzaken. Daarover gaf het bedrijf verder geen details.

Marketingcampagnes

De vergelijkbare omzet in de restaurants wereldwijd steeg op jaarbasis met 11,8 procent. Op de thuismarkt was de groei met 3,5 procent meer bescheiden. Evengoed presteerde het bedrijf ook hier boven verwachting. De groei werd mede veroorzaakt door prijsverhogingen maar ook plukt McDonald's naar eigen zeggen de vruchten van marketingcampagnes. Internationaal ging het om ruim een vijfde meer omzet, geholpen door de afbouw van coronamaatregelen. In China bleven de verkopen achter als gevolg van de strengere maatregelen die daar gelden door de nieuwe uitbraak van het virus.

Door: ANP

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.