Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

McDonald's heeft hogere omzet door prijs hamburgers te verhogen

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 3 min
location_on [xx]km
McDonald's heeft hogere omzet door prijs hamburgers te verhogen
Fastfoodketen McDonald's heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van dit jaar opgevoerd. De Amerikaanse keten verhoogde op de thuismarkt de prijzen voor zijn hamburgers en andere snacks waardoor er meer geld binnenkwam. Op de internationale markten, en met name in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, was de groei ook groter dan geraamd. Die extra omzet was nodig om voor het verlies van omzet in Rusland en Oekraïne te compenseren.

De netto-omzet van de keten steeg met 11 procent tot 5,7 miljard dollar (5,4 miljard euro). Daarmee vielen de opbrengsten hoger uit dan waar kenners in doorsnee op hadden gerekend. De winst was met 1,1 miljard dollar wel lager dan de 1,5 miljard dollar een jaar eerder. Het bedrijf zette eerder 27 miljoen dollar opzij om huren, salarissen en leveranciers in Rusland en Oekraïne te betalen. Vanwege de oorlog in Oekraïne heeft het bedrijf de activiteiten in de twee landen voorlopig opgeschort. Daarbovenop nam McDonald's een last van nog eens 100 miljoen dollar vanwege voorraden in de toeleveringsketen die waarschijnlijk zullen bederven door de tijdelijke sluiting van restaurants. Verder zette McDonald's 500 miljoen dollar opzij voor eventuele internationale belastingzaken. Daarover gaf het bedrijf verder geen details.

Marketingcampagnes

De vergelijkbare omzet in de restaurants wereldwijd steeg op jaarbasis met 11,8 procent. Op de thuismarkt was de groei met 3,5 procent meer bescheiden. Evengoed presteerde het bedrijf ook hier boven verwachting. De groei werd mede veroorzaakt door prijsverhogingen maar ook plukt McDonald's naar eigen zeggen de vruchten van marketingcampagnes. Internationaal ging het om ruim een vijfde meer omzet, geholpen door de afbouw van coronamaatregelen. In China bleven de verkopen achter als gevolg van de strengere maatregelen die daar gelden door de nieuwe uitbraak van het virus.

Door: ANP

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.

01 augustus '24 (10:03)

Flinke brand gewoed bij snackbar; politie vermoedt brandstichting

Bij een snackbar in Amsterdam-Zuid heeft afgelopen nacht een flinke brand gewoed. De politie meldt donderdagochtend dat er een vermoeden is van brandstichting. Bij de brand raakte niemand gewond, maar een paar mensen moesten door ambulancepersoneel worden nagekeken omdat ze rook hadden ingeademd.