Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Fastfoodsector vindt minimumleeftijd een vergaande vorm van betutteling

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Fastfoodsector vindt minimumleeftijd een vergaande vorm van betutteling
De fastfoodsector is niet te spreken over het voorstel van het wetenschappelijk bureau van het CDA voor een minimumleeftijd om fastfood te mogen kopen. Branchevereniging voor frituurbedrijven ProFri en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hebben het allebei over een vergaande vorm van betutteling. Volgens deze organisaties moet meer worden ingezet op educatie om het probleem van een ongezonde levensstijl tegen te gaan.

ProFri, met driehonderd "frietbakkers" als lid, noemt het voorstel "de overtreffende trap van betutteling". "Soms kunnen mensen de weg kwijtraken", zegt directeur Frans van Rooij. "Dat we alcohol en roken aanpakken vind ik allemaal prima, maar als het gaat over eten slaan we te ver door." Ook de Tweede Kamerfractie van het CDA heeft al laten weten niets in het plan te zien.

Levensstijl ongezonder

Wel ziet hij dat de levensstijl van Nederlanders snel ongezonder wordt en dat daar iets aan moet worden gedaan. "Als je te weinig beweegt en ongezond eet, komen er steeds meer overgewicht en andere ziektes", aldus de directeur. "Maar het is niet eerlijk om iedere keer ons frietje of hamburgermenuutje van ons af te nemen. Het lichaam heeft ook vet nodig."

Reclame aanpakken

In het tegengaan van de wildgroei van fastfoodketens, waar staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) vorige maand aankondigde naar te gaan kijken, ziet Van Rooij meer perspectief. "Daar staan we in principe achter." Dat geldt ook voor een andere aanbeveling van het wetenschappelijk instituut van het CDA, het aanpakken van reclames voor ongezond eten. "Het is niet normaal dat we geïndoctrineerd worden met de energiedrank van Red Bull. Daar moet wat aan gedaan worden. Dat geldt ook voor supermarkten en fastfood."

Net als Van Rooij vindt KHN dat er nog kansen liggen op het gebied van educatie en voorlichting. "Uiteindelijk is de consument zelf verantwoordelijk voor een gezonde leefstijl en maakt daarin zijn eigen keuzes", meent een woordvoerder van de branchevereniging voor de horeca. "De taak van de overheid is niet om met strengere regels te komen, maar om burgers beter voor te lichten."

Fastfoodketen McDonald's zegt in een korte reactie het belangrijk te vinden "dat gasten zelf een keuze kunnen maken uit een gevarieerd aanbod".

Door: ANP

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.