Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Omzet groeit fors bij bedrijven die inzetten op digitalisering

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Bedrijven die inzetten op digitalisering hebben hun omzet in de afgelopen jaren vaker zien groeien. Ondanks deze grotere kans op omzetgroei heeft slechts 40 procent van het Nederlandse bedrijfsleven digitalisering van werkprocessen bovenaan de agenda staan, blijkt uit onderzoek van RaboResearch en Sectormanagement onder meer dan 1500 bedrijven.

Volgens Sjoerd Hardeman, senior econoom bij RaboResearch, is er sprake van grote verschillen tussen sectoren. Vooral in de informatie- en communicatiesector en de zakelijke dienstverlening staat digitalisering hoog op de agenda, terwijl het in de bouw en horeca nauwelijks de 25 procent overschrijdt. Daarnaast zijn grote bedrijven over het algemeen meer geneigd om te digitaliseren dan kleinere bedrijven.

Ook zagen de onderzoekers dat bedrijven die digitaliseren meer aandacht besteden aan hun personeel dan bedrijven die het minder hoog op de agenda hebben staan. "Zoals iedere innovatie kan digitalisering van werkprocessen andere kennis en vaardigheden van werknemers vragen dan in het verleden. Denk bijvoorbeeld aan een verschuiving van handmatig lopendebandwerk naar het inzetten en programmeren van robots", aldus Hardeman.

Bedrijfsvoering

Digitalisering vraagt niet alleen iets van werknemers, maar ook van de organisatie als geheel. Bedrijven die inzetten op digitalisering beschikken volgens de econoom over significant betere managementpraktijken. "Ondernemers doen er dus goed aan actief te blijven werken aan hun bedrijfsvoering. En daar kunnen ze best wat hulp bij gebruiken. Daarom pleiten we voor een Marshallplan voor management waarin overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven samen de managementpraktijken van ondernemingen verbeteren", aldus Hardeman.

In het oorspronkelijke Marshallplan werd eind jaren veertig niet alleen substantieel geïnvesteerd in bijvoorbeeld technologie, maar ook in beter management bij bedrijven. "Het effect van nieuwe technologie was toen het grootst wanneer tegelijkertijd ook moderne managementpraktijken waren aangeleerd. Om digitalisering in het Nederlandse bedrijfsleven aan te jagen is zo’n aanpak ook nu gewenst", aldus de econoom.

Door: ANP

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.