Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

IJsfabrikant Ben & Jerry's in 'wereldwijde top tien van antisemitisme'

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Levensmiddelenconcern Unilever heeft van het Simon Wiesenthal Center een plek gekregen in "wereldwijde top tien van antisemitisme" van dit jaar. De internationale Joodse mensenrechtenorganisatie hekelt de beslissing van het Unilever-merk Ben & Jerry’s eerder dit jaar om geen ijs meer te gaan verkopen in Israëlische nederzettingen in Palestijns gebied.

Volgens het Simon Wiesenthal Center gaat het "niet alleen om het ijs". De organisatie stelt dat Unilever de "immorele en illegale boycot" van Ben & Jerry's mogelijk maakt omdat de ijsproducent "Israël zou haten" en "antisemitisch" is. Bedrijfsleiders van Unilever "laten het gebeuren", vindt de mensenrechtenorganisatie.

Waarden van de onderneming

Voor Ben & Jerry's is de verkoop van ijs in de gebieden niet in lijn met de waarden van de onderneming. Het merk is wel eigendom van Unilever, maar heeft vergaande autonomie en een activistisch imago. Ben & Jerry's staat bekend om zijn inzet voor sociale rechtvaardigheid. Het ijsmerk spande zich recentelijk in voor de Black Lives Matter-beweging, LGBTQ+-rechten en hervorming van de verkiezingsfinanciering.

Het bedrijf werd in 2000 door Unilever overgenomen. In de koopovereenkomst was afgesproken dat het bedrijf autonomer kan opereren dan andere ondernemingen onder de Unilever-paraplu. Zo heeft een onafhankelijk bestuur de bevoegdheid om te beslissen over de maatschappelijke missie, de merkintegriteit en het beleid van het bedrijf.

Iran

De lijst van het Simon Wiesenthal Center werd aangevoerd door Iran, wiens regime de "grootste existentiële bedreiging voor het Joodse volk" is. Ook de Palestijnse beweging Hamas, de Britse BBC, de vergelijking tussen het coronabeleid en de Holocaust, sociale media als Telegram, TikTok en Facebook en het Duitse regeringsbeleid verschenen in de top tien van de mensenrechtenorganisatie. Unilever eindigde op de laatste plek in de top tien.

Door: ANP

17 september '25 (10:44)

Brand bij Domino’s Heiloo veroorzaakt door opladende accu’s

In een filiaal van pizzaketen Domino's in Heiloo is in de nacht van dinsdag op woensdag een brand uitgebroken. Meerdere omwonenden moesten hun huizen verlaten, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland.

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.