Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

McDonald's geeft personeel weerbaarheidstrainingen

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Medewerkers van fastfoodketen McDonald's krijgen een anti-intimidatietraining en een cursus om geweld op de werkplek te voorkomen. Met de weerbaarheidstrainingen, die het personeel verplicht moet volgen, reageert de keten op de kritiek dat het misbruik op de werkplek over het hoofd zou zien.

De trainingen voor al het personeel wereldwijd, ook voor die van franchiserestaurants, beginnen in januari volgend jaar. Restaurants zullen ook worden beoordeeld aan de hand van de nieuwe normen. Daarin worden ook de feedback van werknemers en zaken als gezondheid en veiligheid meegenomen, aldus het bedrijf.

Volgens topman Chris Kempczinski heeft de keten een "zakelijke en een sociale verplichting" om de restaurants, gemeenschappen en de wereld rechtvaardiger te maken, zo schreef hij in een memo aan het personeel.

Intimidatie

Het bedrijf heeft jarenlang te kampen gehad met beschuldigingen dat het intimidatie op de werkvloer tolereerde en veiligheidskwesties negeerde. Het bedrijf heeft die kritiek beantwoord door het beleid te herzien en werknemers te trainen om met pesterijen om te gaan. Ook is de keten een slachtofferhulplijn gestart.

Dat er bij McDonald's nieuwe normen gelden werd eind 2019 al duidelijk toen toenmalig topman Steve Easterbrook werd ontslagen. Hij had een relatie op de werkplek die volgens het bedrijf niet door de beugel kon. Voor leidinggevenden wordt een bonus van 15 procent gekoppeld aan het al dan niet behalen van bepaalde doelstellingen op onder meer het gebied van diversiteit.

In Nederland zullen naar verwachting zeker 20.000 werknemers de cursussen gaan volgen. Door de coronacrisis en de daarmee gepaard gaande beperkingen heeft McDonald's in Nederland zo'n 15.000 medewerkers in dienst. De verwachting is dat het personeelsbestand begin volgend jaar weer op het gebruikelijke niveau van voor de crisis zit. De keten telt in Nederland iets meer dan 250 restaurants.

Door: ANP

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.