30 april 2020 om 18:05
< 1 min lezen

McDonald’s verliest omzet na restaurantsluitingen vanwege coronavirus

Fastfoodketen McDonald's heeft in het afgelopen kwartaal minder omzet in de boeken gezet na grootschalige sluitingen van zijn restaurants vanwege de coronacrisis. Het Amerikaanse bedrijf waarschuwde al eerder deze maand voor dalende verkopen. Toen schrapte de fastfoodreus ook zijn financiële doelen voor dit jaar vanwege de onzekerheid rond Covid-19.

De vergelijkbare winkelverkopen van McDonald’s in de periode daalden met ruim 3 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat betekent dat restaurants die een jaar geleden ook al open waren, minder verkochten. De grootste klap kwam in de tweede helft van maart, toen de restaurants van McDonald’s moesten sluiten in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en de Verenigde Staten.

Daarnaast is ook het consumentengedrag veranderd vanwege de oproepen van overheden dat burgers thuis moeten blijven, aldus McDonald’s. In februari waren de resultaten van McDonald’s naar eigen zeggen nog “sterk”, ook al waren in China zo’n kwart van de vestigingen dicht.

Momenteel zijn de restaurants van McDonald’s nog steeds dicht in Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In Duitsland, Rusland, Australië en Canada is afhaal en bezorging nog wel mogelijk. Amerikanen mogen ook nog geen burgers eten in de restaurants van de keten. Wel kunnen ze hun bestelling thuis laten bezorgen of zelf ophalen met bijvoorbeeld een auto. In China zijn de meeste vestigingen nu wel open, al zijn de bezoekersaantallen veel lager dan normaal.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van fastfood
    • Fastfood

    Horeca makelaar: specialist in koop, verkoop en huur van horecapanden

    17 oktober 2025 om 14:43
    • Fastfood

    Faillissement dreigt voor De Pizzabakkers na sluiting

    15 oktober 2025 om 14:34

Aankomende evenementen

15 Nov
HORECA EXPO 2025
  • Buitenland
11 Jan
Horecava 2026
  • Noord-Holland
08 Feb
HorecaEvenTT 2026
  • Friesland