Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Opvallen met je foodtruck: 6 tips

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Waar de foodtruck jaren geleden nog helemaal nieuw was, zul je merken dat er nu al flink wat concurrentie te ontdekken valt. En hoewel jij jezelf misschien ontzettend onderscheidt van je concurrenten op gebied van menu en smaak, is dit nog niet direct voldoende reden om te slagen. Je foodtruck moet namelijk opvallen, en de promotie moet tiptop in orde zijn. Met deze handige tips zorg jij ervoor dat jij opvalt tussen al die concurrerende foodtrucks.

1. Herkenbaarheid

Zorg er ten eerste voor dat jouw foodtruck en haar medewerkers altijd en overal te herkennen zijn. Laat t-shirts, schorten en caps bedrukken met je logo en je naam. Zorg dat dezelfde kleuren, vormen en lettertypen ook op de buitenkant van de foodtruck, menukaart, website en andere uitingen terugkomen.

2. Huisstijl vaststellen

Dit alles wordt de huisstijl van je onderneming genoemd. Zorg dat je een duidelijke, herkenbare huisstijl hebt en speel eventueel wat met de psychologie achter kleuren. Hoe unieker de huisstijl, hoe makkelijker je herkent zal worden op straat.

3. Traditionele marketing

In het geval van een foodtruck (of eigenlijk iedere andere horeca onderneming) is de traditionele marketing en promotie net zo belangrijk als de online marketing. Je staat nu eenmaal op straat, en zult dus ook lokaal (of om de foodtruck heen) voldoende promotiematerialen moeten hebben staan. Denk aan flyers, posters maar ook aan krijtborden met toffe acties, unieke quotes of een overzicht van je menu.

4. Online marketing

Probeer daarnaast ook online zoveel mogelijk buzz te creëren. Maak een webpagina waar de nieuwste locatie van de foodtruck iedere keer weer zichtbaar wordt. Ben actief op sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram en schakel eventueel de hulp van een professional in om ook online zoveel mogelijk bekendheid te krijgen.

5. Wisselend menu

Net als bij de standaard horecaonderneming zal ook jij regelmatig moeten wisselen met het menu. Maar met een foodtruck kun je hier net wat meer kanten op. Door opvallende gerechten, op opvallende tijden en vooral met aparte, creatieve benamingen op de menukaart te plaatsen, is het makkelijker om de juiste buzz te creëren.

6. Zoek de samenwerking op

Kijk eens goed rond in je netwerk. Ken je toevallig een event organisator, of misschien zelfs een andere foodtruck eigenaar? Zoek dan de samenwerking op. Een foodtruck op een groot evenement wordt vaker gezien en onthouden dan de foodtruck die op de lokale, wekelijks markt staat. Hoe meer samenwerkingen, hoe groter de kans op een goed bereik!

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.