Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Opvallen met je foodtruck: 6 tips

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Waar de foodtruck jaren geleden nog helemaal nieuw was, zul je merken dat er nu al flink wat concurrentie te ontdekken valt. En hoewel jij jezelf misschien ontzettend onderscheidt van je concurrenten op gebied van menu en smaak, is dit nog niet direct voldoende reden om te slagen. Je foodtruck moet namelijk opvallen, en de promotie moet tiptop in orde zijn. Met deze handige tips zorg jij ervoor dat jij opvalt tussen al die concurrerende foodtrucks.

1. Herkenbaarheid

Zorg er ten eerste voor dat jouw foodtruck en haar medewerkers altijd en overal te herkennen zijn. Laat t-shirts, schorten en caps bedrukken met je logo en je naam. Zorg dat dezelfde kleuren, vormen en lettertypen ook op de buitenkant van de foodtruck, menukaart, website en andere uitingen terugkomen.

2. Huisstijl vaststellen

Dit alles wordt de huisstijl van je onderneming genoemd. Zorg dat je een duidelijke, herkenbare huisstijl hebt en speel eventueel wat met de psychologie achter kleuren. Hoe unieker de huisstijl, hoe makkelijker je herkent zal worden op straat.

3. Traditionele marketing

In het geval van een foodtruck (of eigenlijk iedere andere horeca onderneming) is de traditionele marketing en promotie net zo belangrijk als de online marketing. Je staat nu eenmaal op straat, en zult dus ook lokaal (of om de foodtruck heen) voldoende promotiematerialen moeten hebben staan. Denk aan flyers, posters maar ook aan krijtborden met toffe acties, unieke quotes of een overzicht van je menu.

4. Online marketing

Probeer daarnaast ook online zoveel mogelijk buzz te creëren. Maak een webpagina waar de nieuwste locatie van de foodtruck iedere keer weer zichtbaar wordt. Ben actief op sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram en schakel eventueel de hulp van een professional in om ook online zoveel mogelijk bekendheid te krijgen.

5. Wisselend menu

Net als bij de standaard horecaonderneming zal ook jij regelmatig moeten wisselen met het menu. Maar met een foodtruck kun je hier net wat meer kanten op. Door opvallende gerechten, op opvallende tijden en vooral met aparte, creatieve benamingen op de menukaart te plaatsen, is het makkelijker om de juiste buzz te creëren.

6. Zoek de samenwerking op

Kijk eens goed rond in je netwerk. Ken je toevallig een event organisator, of misschien zelfs een andere foodtruck eigenaar? Zoek dan de samenwerking op. Een foodtruck op een groot evenement wordt vaker gezien en onthouden dan de foodtruck die op de lokale, wekelijks markt staat. Hoe meer samenwerkingen, hoe groter de kans op een goed bereik!

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.

29 oktober '24 ( 8:35)

Nieuwe horecaformule rapper Boef groot succes: razendsnelle uitverkoop

Rapper Boef heeft verrast gereageerd na de recente lancering van zijn nieuwe horecaformule Chick&Cheez. "Hier word je als eigenaar lijp van", deelt hij op zijn Instagram Stories bij reacties van klanten die door die razendsnelle uitverkoop net te laat waren. De 31-jarige artiest reisde onlangs vanuit zijn woonplaats Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten naar Nederland af om bij de opening van de ruim vijftig vestigingen te zijn.

23 oktober '24 ( 8:30)

Rapper Boef opent eigen fastfoodketen CHICK&CHEEZ

Boef opent donderdag zijn eigen fastfoodketen, genaamd CHICK&CHEEZ. Dat maakt de 31-jarige artiest dinsdag bekend. "Ik ben zwaar liefhebber van zowel kip als kaas en ik heb het gecombineerd in mijn eigen keten", schrijft Boef op Instagram.

08 oktober '24 (16:17)

Dunkin', bekende koffie- en donutketen, failliet in Nederland

UTRECHT (ANP) - Koffie- en donutketen Dunkin' is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunki' zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven.

04 september '24 ( 9:47)

In tien jaar ruim 6000 fastfoodrestaurants meer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Het aantal fastfoodrestaurants is in tien jaar tijd met meer dan de helft gestegen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin dit jaar telde Nederland ruim 19.000 van dit soort eetplekken, terwijl dat er in 2014 nog ongeveer 12.600 waren.