Doelstelling Verantwoord Frituren niet gehaald
GRONINGEN – Het aantal cafetaria’s en snackbars dat bakt in vloeibaar frituurvet neemt maar langzaam toe. In 2010 gebruikte 61% van de ondernemers in de fastfood-sector vloeibaar frituurvet voor het afbakken van friet. In het jaar ervoor was dat 56%. Dit blijkt uit een onderzoek van de nVWA (nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit), zo meldt nieuws voor diëtisten.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) hebben in 2004 als campagnedoelstelling benoemd dat eind 2010 75 procent van de fastservicebedrijven vloeibaar vet zou gebruiken. Helaas is die doel niet gehaald.
Hoewel de campagne Verantwoord Frituren inmiddels niet meer actief is, blijft het belangrijk voor fastfood-ondernemers om over te stappen op vloeibaar frituurvet, omdat vloeibaar frituurvet gezonder is dan vast frituurvet.
© Nationale Horecagids