Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

FASHIONCLASH Festival 2014 Maastricht

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 13 min
location_on [xx]km
6de editie van het internationale en interdisciplinaire mode festival vindt dit jaar plaats van 12 t/m 15 juni in de SAMdecorfabriek te Maastricht.FASHIONCLASH Festival is een spraakmakend internationaal en interdisciplinair mode festival. Het programma met modeshows, tentoonstellingen, film, theater, dans, pop-up stores, lezingen, workshops en speciale projecten, geeft een nieuwe generatie ontwerpers en kunstenaars de mogelijkheid hun werk te tonen aan een divers (inter) nationaal publiek. FCF festival is, zoals de naam al zegt, een ‘clash’ met mode als uitgangspunt. ‘Clash’ staat voor een ontmoeting van talent, culturen, disciplines en publiek rondom het gegeven ‘mode’. Met zijn modeshows, exposities, performances en interdisciplinaire samenwerkingen tussen modeontwerpers en theatermakers, choreografen en andere kunstenaars neemt FASHIONCLASH een unieke positie in het internationale mode discour. FCF festival biedt podium aan meer dan 100 veelbelovende talenten uit binnen en -buitenland en is een unieke gelegenheid om talent te ontdekken en om geïnspireerd te raken door de kunst van mode. FCF festival is laagdrempelig voor zowel de deelnemende kunstenaars als voor het publiek. Behalve het modeshow programma is het festival grotendeels gratis toegankelijk.

Programma en AGE als thema
Thema voor de 6de editie is 'Leeftijd' en de kunst van het ouder worden in de breedste zin van het woord. De
uitwerking van de thema is tot uitdrukking gebracht in het campagne beeld waar drie vrouwen van verschillende
generaties worden afgebeeld.
Dit thema komt voort uit (OLD)Fashion(ed), een bijzondere samenwerkingsproject van FASHIONCLASH, Museum aan het Vrijthof en de Nederlandse Dansdagen.
In het programma is er verder gekozen om de tentoonstelling samen te stellen met werk van ontwerpers en kunstenaars waar dit thematiek een rol speelt. Theater performer Nina Willems verwerkt het thema in haar project
VerWeven waar portretten van 5 vrouwen van verschillende leeftijden een bron van inspiratie zijn voor 5 mode ontwerpers. Iedere ontwerper gaat naar aanleiding van een toegewezen portret een outfit ontwerpen voor de vrouw in kwestie; hij/zij verweeft het verhaal achter de vrouw in een nieuwe outfit.

Modeshows, 'Designer' Market, Clash Project en FASHIONCLASH Side Program
Naast de thematische programma onderdelen is er een modeshow programma met circa 40 collecties, het Clash
Project, de designer market en de FASHIONCLASH Side Program.
FASHIONCLASH Side Program is een flankerend programma verspreid over diverse locaties in Maastricht met pop-up stores, exposities, lezingen, Fashion Film Night Out, presentaties en events in bijzondere boetieks en nog veel meer wat Maastricht Modestad te bieden heeft.
Het volledige programma wordt binnenkort bekend gemaakt op www.fashionclash.nl

Mode en dans gaan hand in hand tijdens FASHIONCLASH Festival en Nederlandse Dansdagen
Mode en dans gaan hand in hand. FASHIONCLASH en de Nederlandse Dansdagen bieden dit jaar jonge
modeontwerpers en choreografen een uniek platform om de schoonheid die zij creëren te tonen. Met een tweetal
bijzondere projecten, Distuingished Dreams en (OLD)Fashion(ed), worden dans en mode op een nieuwe wijze
gepresenteerd aan het publiek.
In het project (OLD)Fashion(ed) ontwerpen een vijftal duo’s van ambachtslieden en jonge modeontwerpers een
collectie kleding en bijbehorende accessoires. De collectie die voortkomt uit deze samenwerking wordt getoond tijdens Festival FASHIONCLASH (juni 2014) en Festival de Nederlandse Dansdagen (oktober 2014), gedragen door modellen van 65 jaar en ouder, in dansante shows gemaakt door gerenommeerde choreografen, zoals Andrea Leine, Dario Tortorelli, Joost Vrouenraets en Ronald Wintjens. Het project sluit af met een bijzondere expositie in Museum aan het Vrijthof in Maastricht, waarin naast de kostuums en films van de shows, de verhalen van de ambachtslieden een prominente plek krijgen.
FASHIONCLASH, Museum aan het Vrijthof en de Nederlandse Dansdagen, roepen (gepensioneerde) ambachtslieden op om hun kennis en vaardigheden te delen met jonge mode ontwerpers. Doel van de samenwerking tussen de deelnemers - de oudere (gepensioneerde) ambachtslieden en de jonge ontwerpers die samen de collecties maken, de (amateur)modellen van 65 jaar en ouder en de choreografen, is een uitwisseling en verrijking van hun kennis en kunde, en het honoreren van de behoefte van de ouderen om betrokkenheid en zichtbaar te zijn in het dagelijkse, actieve leven.
Met de modeshows door oudere modellen wordt het beeld van ouderdom en het oudere lichaam in een nieuw daglicht gezet.
Voor Distingiushed Dreams maken 10 succesvolle jonge choreografen en modeontwerpers in duo's samen een werk met studenten van de vooropleidingen dans Maastricht en Venlo. De gecreëerde werken wijken qua lengte en vorm af van het traditionele format waarin de choreografen en mode ontwerpers normaal gewend zijn hun werk te presenteren. Voor de choreograaf zal de kleding bepalend zijn voor de manier van bewegen en voor de ontwerper kan de beweging uitgangspunt zijn bij het kledingontwerp. Dit opent letterlijk nieuwe mogelijkheden voor de makers. Dans en mode communiceren direct, voorbij de rede. Ons lichaam, en de manier waarop we ons letterlijk en figuurlijk verhullen en onthullen, staat centraal. De koppels die samen een nieuw werk creëren zijn choreograaf Jasper van Luijk en mode ontwerper Jivika Biervliet, choreograaf Cecilia Moisio en mode ontwerper Sara Vrugt, choreograaf Loïc Perela en het modelabel the fORS, choreograaf Melissa Ellberger en mode ontwerper Mieke Kockelkorn en choreograaf Katja Heitmann en mode ontwerper Annemarije van Harten. De werken beleven hun première op vrijdag 16 mei in de ECI Cultuurfabriek in Roermond voor een select publiek en zijn voor een breed publiek te zien tijdens FASHIONCLASH Festival (12 t/m 15 juni) en tijdens de 17e editie van Festival de Nederlandse Dansdagen op 3, 4 en 5 oktober.

(OLD)Fashion(ed) is mogelijk gemaakt met steun van het Fonds Cultuurparticipatie in het kader van het
meerjarenprogramma Lang Leve Kunst.

Distinguished Dreams is ontwikkeld in het kader van het project Eeuwige Jeugd, waarmee de Bank Nederlandse
Gemeente en het BNG Cultuurfonds hun beider jubileum vieren, respectievelijk 100 en 50 jaar!

© Nationale Horecagids

01 september '25 (10:36)

Burgemeester Zandvoort: 'Ontzettend gezellige dag'

Burgemeester David Moolenburgh van Zandvoort kijkt terug op een "superdag", zegt hij zondagochtend. De pleinen in het dorp stonden zaterdagmiddag "ramvol" met mensen die op grote schermen keken naar de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix die zondagmiddag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. "Er waren veel meer mensen dan we verwachtten. Dat was echt ontzettend gezellig."

01 september '25 (10:20)

NS vervoert bijna 140.000 Formule 1-fans per trein

De NS heeft dit weekend naar eigen zeggen bijna 140.000 Formule 1-fans naar Zandvoort gebracht. Dat is volgens het vervoersbedrijf meer dan in de voorgaande vier edities van de Grand Prix en daarmee een record.

01 september '25 ( 9:19)

Dutch GP uitverkocht, grote vraag naar 2026

De Dutch Grand Prix is op zaterdag en zondag uitverkocht. De organisatie van de Formule 1-race in Zandvoort meldde ook dat de belangstelling voor de laatste editie, The Final Lap, in 2026 nu al ongekend groot is.

01 september '25 ( 8:32)

Fans vroeg op voor racedag Zandvoort

Formule 1-fans zijn zondagochtend al vroeg op de been voor de Dutch Grand Prix die in de middag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. Velen hebben shirts aan en petjes op van Red Bull Racing, het team van Max Verstappen. Ook McLaren is goed vertegenwoordigd in de bezoekersstroom. De Australische coureur Oscar Piastri van McLaren pakte zaterdag in de kwalificatie poleposition.

29 augustus '25 (11:11)

Zandvoort in sfeer voor Dutch Grand Prix

Treinen tussen Amsterdam en Zandvoort hebben vroeg in de ochtend al honderden Formule 1-fans naar de kustplaats vervoerd. Het is druk op het station. Bij de merchandisestand op het stationsplein in Zandvoort wordt vrijdagochtend volop gekocht. Vooral de shirts, vissershoedjes en petjes zijn populair, zegt een medewerker tegen een ANP-verslaggever.

28 augustus '25 ( 8:56)

Nationale Viering Amsterdam 750 jaar sluit af met groots liveconcert

Amsterdam sluit zijn 750ste verjaardag op maandag 27 oktober af met een groot liveconcert: de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. Het muzikale slotakkoord wordt 's avonds live op tv uitgezonden.

26 augustus '25 ( 8:27)

Walibi trekt gewraakt reclamespotje voor Halloween definitief terug

Attractiepark Walibi Holland trekt een omstreden reclamespotje voor een Halloweenevenement definitief terug. Het bedrijf zei eerder dat het spotje na zondag weer te zien zou zijn, maar nu kiest het park ervoor om het filmpje helemaal niet meer te tonen.

25 augustus '25 ( 9:38)

Ongeveer 2,5 miljoen bezoekers op SAIL Amsterdam

SAIL in Amsterdam heeft de afgelopen vijf dagen ongeveer 2,5 miljoen bezoekers getrokken. Dat zei algemeen directeur Mitra van Raalten na afloop van het zeilevenement. Dat is meer dan de vorige editie in 2015, toen er bijna 2,3 miljoen mensen waren. Een record is het niet: in 2005 trok SAIL 2,6 miljoen mensen.

25 augustus '25 ( 8:38)

Laatste dag SAIL Amsterdam begint met grote drukte

In Amsterdam zijn zondagochtend al veel bezoekers aanwezig voor de laatste dag van SAIL. De organisatie verwacht dat de drukte gedurende de dag aanhoudt.

22 augustus '25 (11:34)

Tweede dag SAIL trekt veel bezoekers, drukte ook op het water

De organisatie van SAIL is te spreken over het verloop van de tweede dag. Het nautische evenement is net als de eerste dag "drukbezocht" en de sfeer op en rond het water is "gemoedelijk en feestelijk".