Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Museumnacht beklinkt samenwerking musea

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km

(Novum) - De veertiende editie van de Museumnacht in Amsterdam heeft het beoogde doel volgens de organisatie bereikt: het verbinden van jongeren met musea en musea onderling. Van de dertigduizend bezoekers was 77 procent tussen de 18 en 35 jaar.

De avond ging van start met de gelijktijdige vertoning van de film Nachtlicht in het Rijksmuseum, Stedelijk Museum en Van Gogh Museum. Die musea waren voor het eerst in vele jaren alle drie open tijdens de nacht. De film van Marleen Özgür en Emmanuel Adjei werd live muzikaal begeleid door Young Slagwerk Den Haag.

Het was dit jaar vooral druk bij het Allard Pierson Museum, waar bezoekers kunst konden aanraken tijdens het programmaonderdeel Please Do Touch. Ook in de Hermitage en fotomuseum Huis Marseille liep het storm. Bezoekers konden verder relaxen met massages, meditaties en theeceremonies in de Nieuwe Kerk of het knuffelhormoon oxytocine inhaleren in wetenschapsmuseum NEMO.

Het evenement, met vier nieuwe locaties, was dit jaar in recordtempo uitverkocht. Voor het tweede jaar konden bezoekers gebruikmaken van de Museumnacht App. Die gaf inzicht in de drukte bij een aantal musea, maar kon ook worden gebruikt om foto's te uploaden. Honderden mensen hebben dat gedaan.

Het project Nachtmuziek werd voor het eerst georganiseerd. Drie musea hadden afgelopen zomer hun collectie beschikbaar gesteld om jonge muzikanten te inspireren. Muzikanten brachten hun track tijdens de Museumnacht ten gehore. Zo was de Nachtdienst in het Amsterdam Museum te horen, Pien Feith in de Hermitage en Cata.Pirata in het Stedelijk Museum.

01 september '25 (10:36)

Burgemeester Zandvoort: 'Ontzettend gezellige dag'

Burgemeester David Moolenburgh van Zandvoort kijkt terug op een "superdag", zegt hij zondagochtend. De pleinen in het dorp stonden zaterdagmiddag "ramvol" met mensen die op grote schermen keken naar de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix die zondagmiddag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. "Er waren veel meer mensen dan we verwachtten. Dat was echt ontzettend gezellig."

01 september '25 (10:20)

NS vervoert bijna 140.000 Formule 1-fans per trein

De NS heeft dit weekend naar eigen zeggen bijna 140.000 Formule 1-fans naar Zandvoort gebracht. Dat is volgens het vervoersbedrijf meer dan in de voorgaande vier edities van de Grand Prix en daarmee een record.

01 september '25 ( 9:19)

Dutch GP uitverkocht, grote vraag naar 2026

De Dutch Grand Prix is op zaterdag en zondag uitverkocht. De organisatie van de Formule 1-race in Zandvoort meldde ook dat de belangstelling voor de laatste editie, The Final Lap, in 2026 nu al ongekend groot is.

01 september '25 ( 8:32)

Fans vroeg op voor racedag Zandvoort

Formule 1-fans zijn zondagochtend al vroeg op de been voor de Dutch Grand Prix die in de middag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. Velen hebben shirts aan en petjes op van Red Bull Racing, het team van Max Verstappen. Ook McLaren is goed vertegenwoordigd in de bezoekersstroom. De Australische coureur Oscar Piastri van McLaren pakte zaterdag in de kwalificatie poleposition.

29 augustus '25 (11:11)

Zandvoort in sfeer voor Dutch Grand Prix

Treinen tussen Amsterdam en Zandvoort hebben vroeg in de ochtend al honderden Formule 1-fans naar de kustplaats vervoerd. Het is druk op het station. Bij de merchandisestand op het stationsplein in Zandvoort wordt vrijdagochtend volop gekocht. Vooral de shirts, vissershoedjes en petjes zijn populair, zegt een medewerker tegen een ANP-verslaggever.

28 augustus '25 ( 8:56)

Nationale Viering Amsterdam 750 jaar sluit af met groots liveconcert

Amsterdam sluit zijn 750ste verjaardag op maandag 27 oktober af met een groot liveconcert: de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. Het muzikale slotakkoord wordt 's avonds live op tv uitgezonden.

26 augustus '25 ( 8:27)

Walibi trekt gewraakt reclamespotje voor Halloween definitief terug

Attractiepark Walibi Holland trekt een omstreden reclamespotje voor een Halloweenevenement definitief terug. Het bedrijf zei eerder dat het spotje na zondag weer te zien zou zijn, maar nu kiest het park ervoor om het filmpje helemaal niet meer te tonen.

25 augustus '25 ( 9:38)

Ongeveer 2,5 miljoen bezoekers op SAIL Amsterdam

SAIL in Amsterdam heeft de afgelopen vijf dagen ongeveer 2,5 miljoen bezoekers getrokken. Dat zei algemeen directeur Mitra van Raalten na afloop van het zeilevenement. Dat is meer dan de vorige editie in 2015, toen er bijna 2,3 miljoen mensen waren. Een record is het niet: in 2005 trok SAIL 2,6 miljoen mensen.

25 augustus '25 ( 8:38)

Laatste dag SAIL Amsterdam begint met grote drukte

In Amsterdam zijn zondagochtend al veel bezoekers aanwezig voor de laatste dag van SAIL. De organisatie verwacht dat de drukte gedurende de dag aanhoudt.

22 augustus '25 (11:34)

Tweede dag SAIL trekt veel bezoekers, drukte ook op het water

De organisatie van SAIL is te spreken over het verloop van de tweede dag. Het nautische evenement is net als de eerste dag "drukbezocht" en de sfeer op en rond het water is "gemoedelijk en feestelijk".