Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Versterking van onderlinge samenwerking met Hospitality Pact Zwolle

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Versterking van onderlinge samenwerking met Hospitality Pact Zwolle
Afgelopen vrijdag is het Hospitality Management Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van het beroepsonderwijs, de overheid en ondernemersorganisaties in de vrijetijdssector in Zwolle. Dit gebeurde in het Mac3Park Stadion in Zwolle. Met dit pact moet de samenwerking tussen de verschillende partijen worden versterkt. De regio loopt hiermee voor op het landelijk pact dat later dit jaar wordt gesloten. Aangesloten partijen gaan zich inzetten voor het behoud van horecapersoneel en het aantrekken van nieuw personeel, meldt Hospitality Management.

Binnen de vrijetijdssector horen ondernemingen zoals de horeca, campings, vakantieparken, attractieparken, bootverhuur, fietsverhuur, musea en bioscopen. In de alsmaar groeiende sector is krapte op de arbeidsmarkt een groot probleem. De instroom is te laag, terwijl relatief veel personeelsleden naar andere sectoren gaan. Ook ontgroening, vergrijzing en de coronapandemie versnellen dit proces. Zo was in 2020 de landelijke instroom een ruime 15 procent en de uitstroom bijna 40 procent. Er zijn dus flink meer mensen die de sector verlaten dan dat er nieuwe bijkomen.

De ondertekening van het pact is een aanpak van de arbeidsmarktproblematiek. De branche gaat zich bijvoorbeeld als eentje presenteren waar veel carrièremogelijkheden zijn, werktijden flexibel zijn en dat er veel verschillende banen en uitdagingen zijn.

De eerste stap is een regionale imagocampagne. Die richt zich op mensen die op zoek zijn naar een baan in een sector die flexibiliteit biedt, zowel in werktijden als functies. “Gastvrijheid verjaart nooit” is het motto van de campagne die voornamelijk oudere volwassenen moet aanspreken, die bijvoorbeeld door de afgenomen zorg voor de kinderen meer vrije tijd over hebben. Het kunnen ook mensen zijn die na hun pensioen graag door willen werken of een nieuwe uitdaging zoeken.

Door: Nationale Horecagids

01 september '25 (10:36)

Burgemeester Zandvoort: 'Ontzettend gezellige dag'

Burgemeester David Moolenburgh van Zandvoort kijkt terug op een "superdag", zegt hij zondagochtend. De pleinen in het dorp stonden zaterdagmiddag "ramvol" met mensen die op grote schermen keken naar de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix die zondagmiddag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. "Er waren veel meer mensen dan we verwachtten. Dat was echt ontzettend gezellig."

01 september '25 (10:20)

NS vervoert bijna 140.000 Formule 1-fans per trein

De NS heeft dit weekend naar eigen zeggen bijna 140.000 Formule 1-fans naar Zandvoort gebracht. Dat is volgens het vervoersbedrijf meer dan in de voorgaande vier edities van de Grand Prix en daarmee een record.

01 september '25 ( 9:19)

Dutch GP uitverkocht, grote vraag naar 2026

De Dutch Grand Prix is op zaterdag en zondag uitverkocht. De organisatie van de Formule 1-race in Zandvoort meldde ook dat de belangstelling voor de laatste editie, The Final Lap, in 2026 nu al ongekend groot is.

01 september '25 ( 8:32)

Fans vroeg op voor racedag Zandvoort

Formule 1-fans zijn zondagochtend al vroeg op de been voor de Dutch Grand Prix die in de middag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. Velen hebben shirts aan en petjes op van Red Bull Racing, het team van Max Verstappen. Ook McLaren is goed vertegenwoordigd in de bezoekersstroom. De Australische coureur Oscar Piastri van McLaren pakte zaterdag in de kwalificatie poleposition.

29 augustus '25 (11:11)

Zandvoort in sfeer voor Dutch Grand Prix

Treinen tussen Amsterdam en Zandvoort hebben vroeg in de ochtend al honderden Formule 1-fans naar de kustplaats vervoerd. Het is druk op het station. Bij de merchandisestand op het stationsplein in Zandvoort wordt vrijdagochtend volop gekocht. Vooral de shirts, vissershoedjes en petjes zijn populair, zegt een medewerker tegen een ANP-verslaggever.

28 augustus '25 ( 8:56)

Nationale Viering Amsterdam 750 jaar sluit af met groots liveconcert

Amsterdam sluit zijn 750ste verjaardag op maandag 27 oktober af met een groot liveconcert: de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. Het muzikale slotakkoord wordt 's avonds live op tv uitgezonden.

26 augustus '25 ( 8:27)

Walibi trekt gewraakt reclamespotje voor Halloween definitief terug

Attractiepark Walibi Holland trekt een omstreden reclamespotje voor een Halloweenevenement definitief terug. Het bedrijf zei eerder dat het spotje na zondag weer te zien zou zijn, maar nu kiest het park ervoor om het filmpje helemaal niet meer te tonen.

25 augustus '25 ( 9:38)

Ongeveer 2,5 miljoen bezoekers op SAIL Amsterdam

SAIL in Amsterdam heeft de afgelopen vijf dagen ongeveer 2,5 miljoen bezoekers getrokken. Dat zei algemeen directeur Mitra van Raalten na afloop van het zeilevenement. Dat is meer dan de vorige editie in 2015, toen er bijna 2,3 miljoen mensen waren. Een record is het niet: in 2005 trok SAIL 2,6 miljoen mensen.

25 augustus '25 ( 8:38)

Laatste dag SAIL Amsterdam begint met grote drukte

In Amsterdam zijn zondagochtend al veel bezoekers aanwezig voor de laatste dag van SAIL. De organisatie verwacht dat de drukte gedurende de dag aanhoudt.

22 augustus '25 (11:34)

Tweede dag SAIL trekt veel bezoekers, drukte ook op het water

De organisatie van SAIL is te spreken over het verloop van de tweede dag. Het nautische evenement is net als de eerste dag "drukbezocht" en de sfeer op en rond het water is "gemoedelijk en feestelijk".