Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

SVH laat kinderen kennismaken met de horeca tijdens Nationale Pannenkoekdag

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Afbeelding: SVH
Vrijdag 17 maart is het Nationale Pannenkoekdag en vanaf die dag opent de Nederlandse horeca een weekend lang haar deuren met tal van activiteiten voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Op deze manier wil de sector de jongste generatie op een leuke, positieve en interactieve manier laten ervaren hoe gaaf de horeca is. Ouders, opa’s en oma’s zijn ook van harte welkom. Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) heeft de landelijke wervingsactie samen met de branche opgezet, onder de noemer: Ga voor gaaf, ontdek de horeca! Op www.gavoorgaaf.nl kunnen horecabedrijven en scholen zich aanmelden voor de actie en vervolgens eigen activiteiten organiseren tijdens het actieweekend. Ouders vinden op de website binnenkort informatie over welke bedrijven en scholen meedoen en bezocht kunnen worden. Dat meldt de SVH.

Ricardo Eshuis, directeur van SVH: “Deze actie volgt kort op de lancering van een kinderboek voor én over de Nederlandse horeca: Saffraan & Sjalot. We willen kinderen op een leuke manier laten zien hoe gaaf het is om later in de horeca aan de slag te gaan. De kinderen doen dit op Nationale Pannenkoekdag op dezelfde manier als de hoofdpersonen uit het boek: Saffraan en Sjalot. In de vakantie helpen ze mee in het restaurant van hun ouders. Saffraan helpt mee in de keuken en Sjalot in de bediening. Samen ontdekken ze hoe gaaf en leuk de horeca is. Onze slogan is dan ook: Ga voor gaaf, ontdek de horeca!.”

Pannenkoeken bakken

Inspirator van de Pannenkoekdag in de horeca is Nita Huning-Koster, mede-eigenaar van restaurant Het Noorden van Aalten. Op Pannenkoekdag organiseert zij met haar team en een basisschool uit Aalten een ochtend waar kinderen voor ouderen uit een woonzorgcentrum pannenkoeken bakken, serveren en de afwas doen. Zo kunnen de kinderen uit de omgeving proeven aan het horecavak. Nita: “Het is belangrijk om kinderen en jongeren al vroeg te betrekken en enthousiast te maken voor het vak. Zij zijn de toekomst. Als horecabedrijf zien we dit ook als onze rol. We sluiten ons dan ook heel graag aan bij dit landelijke initiatief van SVH en hopen dat veel andere horecabedrijven volgen.”

Kijkje in de keuken

Niet alleen horecabedrijven openen de deuren, ook scholen met een horecaopleiding grijpen deze kans aan om kinderen een kijkje in de keuken te geven. Suzanne Staal, Directeur Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland: “Toen wij als school van dit fantastische idee hoorden, zijn we direct aan de slag gegaan om een plan te maken. We nodigen alle basisscholen in de regio uit om bij ons op school een pannenkoek te komen versieren en kennis te maken met de horeca. We zien het belang ervan in om kinderen al op jonge leeftijd voorlichting te geven en dragen hier graag ons steentje aan bij. Alle kinderen uit de regio zijn van harte welkom!”

Saffraan en Sjalot

Alle kinderen die via de actie deelnemen krijgen het boek Saffraan & Sjalot mee naar huis om over de avonturen van Saffraan & Sjalot te lezen. Eshuis: “We koppelen dit boek bewust aan deze actie. Samen met auteur Arjan Elbers hebben we een jaar geleden het idee gevat om een kinderboek te maken om kinderen op een leuke manier in aanraking te laten komen met het mooiste vak van de wereld. Via deze actie brengen we de kinderen naar de horeca én via het boek de horeca ook naar de kinderen thuis.”

Saffraan (11) en Sjalot (8) zijn naast broer en zus bijzondere kinderen in de vierde generatie van de markante horecafamilie Roux. Ze werken in de vakantie mee in hun bekendste en meest bijzondere restaurant, het Zwarte Schaap. En hier is niets zoals normaal. Interieur, gasten, de menukaart en de medewerkers, alles is hier bijzonder. Kijk voor meer informatie op www.saffraanensjalot.nl.

Door: Nationale Horecagids

01 september '25 (10:36)

Burgemeester Zandvoort: 'Ontzettend gezellige dag'

Burgemeester David Moolenburgh van Zandvoort kijkt terug op een "superdag", zegt hij zondagochtend. De pleinen in het dorp stonden zaterdagmiddag "ramvol" met mensen die op grote schermen keken naar de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix die zondagmiddag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. "Er waren veel meer mensen dan we verwachtten. Dat was echt ontzettend gezellig."

01 september '25 (10:20)

NS vervoert bijna 140.000 Formule 1-fans per trein

De NS heeft dit weekend naar eigen zeggen bijna 140.000 Formule 1-fans naar Zandvoort gebracht. Dat is volgens het vervoersbedrijf meer dan in de voorgaande vier edities van de Grand Prix en daarmee een record.

01 september '25 ( 9:19)

Dutch GP uitverkocht, grote vraag naar 2026

De Dutch Grand Prix is op zaterdag en zondag uitverkocht. De organisatie van de Formule 1-race in Zandvoort meldde ook dat de belangstelling voor de laatste editie, The Final Lap, in 2026 nu al ongekend groot is.

01 september '25 ( 8:32)

Fans vroeg op voor racedag Zandvoort

Formule 1-fans zijn zondagochtend al vroeg op de been voor de Dutch Grand Prix die in de middag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. Velen hebben shirts aan en petjes op van Red Bull Racing, het team van Max Verstappen. Ook McLaren is goed vertegenwoordigd in de bezoekersstroom. De Australische coureur Oscar Piastri van McLaren pakte zaterdag in de kwalificatie poleposition.

29 augustus '25 (11:11)

Zandvoort in sfeer voor Dutch Grand Prix

Treinen tussen Amsterdam en Zandvoort hebben vroeg in de ochtend al honderden Formule 1-fans naar de kustplaats vervoerd. Het is druk op het station. Bij de merchandisestand op het stationsplein in Zandvoort wordt vrijdagochtend volop gekocht. Vooral de shirts, vissershoedjes en petjes zijn populair, zegt een medewerker tegen een ANP-verslaggever.

28 augustus '25 ( 8:56)

Nationale Viering Amsterdam 750 jaar sluit af met groots liveconcert

Amsterdam sluit zijn 750ste verjaardag op maandag 27 oktober af met een groot liveconcert: de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. Het muzikale slotakkoord wordt 's avonds live op tv uitgezonden.

26 augustus '25 ( 8:27)

Walibi trekt gewraakt reclamespotje voor Halloween definitief terug

Attractiepark Walibi Holland trekt een omstreden reclamespotje voor een Halloweenevenement definitief terug. Het bedrijf zei eerder dat het spotje na zondag weer te zien zou zijn, maar nu kiest het park ervoor om het filmpje helemaal niet meer te tonen.

25 augustus '25 ( 9:38)

Ongeveer 2,5 miljoen bezoekers op SAIL Amsterdam

SAIL in Amsterdam heeft de afgelopen vijf dagen ongeveer 2,5 miljoen bezoekers getrokken. Dat zei algemeen directeur Mitra van Raalten na afloop van het zeilevenement. Dat is meer dan de vorige editie in 2015, toen er bijna 2,3 miljoen mensen waren. Een record is het niet: in 2005 trok SAIL 2,6 miljoen mensen.

25 augustus '25 ( 8:38)

Laatste dag SAIL Amsterdam begint met grote drukte

In Amsterdam zijn zondagochtend al veel bezoekers aanwezig voor de laatste dag van SAIL. De organisatie verwacht dat de drukte gedurende de dag aanhoudt.

22 augustus '25 (11:34)

Tweede dag SAIL trekt veel bezoekers, drukte ook op het water

De organisatie van SAIL is te spreken over het verloop van de tweede dag. Het nautische evenement is net als de eerste dag "drukbezocht" en de sfeer op en rond het water is "gemoedelijk en feestelijk".