Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

SVH laat kinderen kennismaken met de horeca tijdens Nationale Pannenkoekdag

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Afbeelding: SVH
Vrijdag 17 maart is het Nationale Pannenkoekdag en vanaf die dag opent de Nederlandse horeca een weekend lang haar deuren met tal van activiteiten voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Op deze manier wil de sector de jongste generatie op een leuke, positieve en interactieve manier laten ervaren hoe gaaf de horeca is. Ouders, opa’s en oma’s zijn ook van harte welkom. Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) heeft de landelijke wervingsactie samen met de branche opgezet, onder de noemer: Ga voor gaaf, ontdek de horeca! Op www.gavoorgaaf.nl kunnen horecabedrijven en scholen zich aanmelden voor de actie en vervolgens eigen activiteiten organiseren tijdens het actieweekend. Ouders vinden op de website binnenkort informatie over welke bedrijven en scholen meedoen en bezocht kunnen worden. Dat meldt de SVH.

Ricardo Eshuis, directeur van SVH: “Deze actie volgt kort op de lancering van een kinderboek voor én over de Nederlandse horeca: Saffraan & Sjalot. We willen kinderen op een leuke manier laten zien hoe gaaf het is om later in de horeca aan de slag te gaan. De kinderen doen dit op Nationale Pannenkoekdag op dezelfde manier als de hoofdpersonen uit het boek: Saffraan en Sjalot. In de vakantie helpen ze mee in het restaurant van hun ouders. Saffraan helpt mee in de keuken en Sjalot in de bediening. Samen ontdekken ze hoe gaaf en leuk de horeca is. Onze slogan is dan ook: Ga voor gaaf, ontdek de horeca!.”

Pannenkoeken bakken

Inspirator van de Pannenkoekdag in de horeca is Nita Huning-Koster, mede-eigenaar van restaurant Het Noorden van Aalten. Op Pannenkoekdag organiseert zij met haar team en een basisschool uit Aalten een ochtend waar kinderen voor ouderen uit een woonzorgcentrum pannenkoeken bakken, serveren en de afwas doen. Zo kunnen de kinderen uit de omgeving proeven aan het horecavak. Nita: “Het is belangrijk om kinderen en jongeren al vroeg te betrekken en enthousiast te maken voor het vak. Zij zijn de toekomst. Als horecabedrijf zien we dit ook als onze rol. We sluiten ons dan ook heel graag aan bij dit landelijke initiatief van SVH en hopen dat veel andere horecabedrijven volgen.”

Kijkje in de keuken

Niet alleen horecabedrijven openen de deuren, ook scholen met een horecaopleiding grijpen deze kans aan om kinderen een kijkje in de keuken te geven. Suzanne Staal, Directeur Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland: “Toen wij als school van dit fantastische idee hoorden, zijn we direct aan de slag gegaan om een plan te maken. We nodigen alle basisscholen in de regio uit om bij ons op school een pannenkoek te komen versieren en kennis te maken met de horeca. We zien het belang ervan in om kinderen al op jonge leeftijd voorlichting te geven en dragen hier graag ons steentje aan bij. Alle kinderen uit de regio zijn van harte welkom!”

Saffraan en Sjalot

Alle kinderen die via de actie deelnemen krijgen het boek Saffraan & Sjalot mee naar huis om over de avonturen van Saffraan & Sjalot te lezen. Eshuis: “We koppelen dit boek bewust aan deze actie. Samen met auteur Arjan Elbers hebben we een jaar geleden het idee gevat om een kinderboek te maken om kinderen op een leuke manier in aanraking te laten komen met het mooiste vak van de wereld. Via deze actie brengen we de kinderen naar de horeca én via het boek de horeca ook naar de kinderen thuis.”

Saffraan (11) en Sjalot (8) zijn naast broer en zus bijzondere kinderen in de vierde generatie van de markante horecafamilie Roux. Ze werken in de vakantie mee in hun bekendste en meest bijzondere restaurant, het Zwarte Schaap. En hier is niets zoals normaal. Interieur, gasten, de menukaart en de medewerkers, alles is hier bijzonder. Kijk voor meer informatie op www.saffraanensjalot.nl.

Door: Nationale Horecagids

29 mei '24 (13:18)

Horecabazen weer geïnteresseerd in uitzendlicenties EK

Horecaondernemers treffen weer volop voorbereidingen om voetbalwedstrijden van het EK voetbal in Duitsland uit te zenden in hun cafés en kroegen. Dat merkt brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Ook Videma, de organisatie die de licenties aan onder meer horeca en evenementenorganisatoren verstrekt, ziet meer aanvragen binnenkomen.

20 juni '23 (13:58)

Italian Fine Dining restaurant Aroma in Vaassen uitgeroepen tot ‘Italiaans Restaurant van het Jaar’

Maandagavond is het Italiaanse fine dining restaurant Aroma uit Vaassen uitgeroepen tot ‘Italiaans Restaurant van het Jaar’. Tien restaurants waren genomineerd door publiek en jury voor deze jaarlijkse onderscheiding. De publieksprijs ging naar Vicio Il Mastro Pastaio uit Amsterdam. Het Italiaans Restaurant van het Jaar is voor de elfde keer georganiseerd door Italië Magazine van Credits Media. 

20 juni '23 (13:39)

Niet vijf, maar zes chefs gaan door naar Nederlandse finale Bocuse d’Or

Maandag 19 juni was de Cookoff voor een plek in de Nederlandse finale van de Bocuse d’Or. Elf chefs kookten nek aan nek in de Kookfabriek in Rotterdam. Door het grote aantal aanmeldingen is besloten om een voorronde te organiseren. De kwaliteit was erg hoog en na een zinderende strijd hebben uiteindelijk zes chefs zich weten te plaatsen voor de Nederlandse finale die zal plaatsvinden op de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam op maandag 18 september, meldt Bocuse d’Or.

16 juni '23 (11:00)

Noord-Hollandse horeca en winkeliers steeds vaker te maken met geweld

Het aantal winkeldiefstallen in Noord-Holland is in de eerste maanden van 2023 met 60 procent toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van de politie. Ook kampen veel winkeliers en horecagelegenheden vaker met geweld, intimidatie en agressie tegen personeel. Op 21 juni is dit dan ook het gespreksonderwerp tijdens de online talkshow ‘De Ondernemer Draait Door’ van Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland. Dat meldt Haarlem Updates.

16 juni '23 (10:26)

Tijdens Cookoff Bocuse d’Or strijden dertien chefs om finaleplek

Aankomende maandag is de Cookoff voor de Bocuse d’Or Nederland. Dan gaan in totaal dertien chef-koks tegen elkaar strijden voor een plek in de Nederlandse finale, die op 18 september tijdens Gastvrij Rotterdam plaatsvindt. Vijf chefs kunnen zich plaatsen voor de finale. Dat meldt Bocuse d’Or Nederland.

16 juni '23 ( 9:42)

Voedselattractie World Food Experience dient aangepast plan in

De stichting World Food Experience heeft een nieuw plan ingediend nadat de vorige versie eind vorig jaar van tafel werd geveegd door de Raad van State. Met dit plan verwacht de organisatie wel groen licht te krijgen van de gemeente Ede en provincie Gelderland. Zo staat in de nieuwe bouwplannen dat er geen nieuwbouw komt. Dat meldt World Food Experience.

14 juni '23 (13:49)

Gemeente zet rem op horeca Boothuys Valkenswaard

Buitensportbedrijf Rofra moet de horeca-activiteiten in ‘t Boothuys beperken. Dat heeft de gemeente Valkenswaard bepaald. Rofra is het daar niet mee eens en stapt met de zaak naar de rechter, meldt Eindhovens Dagblad.

13 juni '23 ( 9:56)

Nederland Schoon start bewustmakingscampagne wegwerpplastics

Per 1 juli start de nieuwe wetgeving wegwerpplastics. Nederland moet daar bewust van worden. Daarom start de campagne ‘Supporter van Schoon’. Deze campagne is een initiatief van Nederland Schoon. Zij werken samen met procenten en importeurs van verpakkingen. Op 21 juni wordt de campagne gestart in Den Haag samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in aanwezigheid van staatssecretaris Vivianne Heijnen. Dat meldt Foodclicks.

13 juni '23 ( 9:29)

Twan Hakvoort tweede SVH Meesterondernemer in Nederland

Afgelopen vrijdag is Twan Hakvoort, eigenaar van hotel, restaurant grandcafé ’t Voorhuys in Emmeloord, geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Meesterhorecaondernemer. Twan Hakvoort is daarmee de tweede horecaondernemer in Nederland die deze titel heeft gehaald. Hij is ook de 300e SVH Meester van Nederland. De titel is de hoogste graad van vakbekwaamheid op het gebied van ondernemen in de horeca, meldt SVH.

12 juni '23 (13:07)

Braderie Geldrop is klaar met ‘gezeur’ van winkeliers en horeca en kapt ermee

Al bijna vijftig jaar is het een traditie in Geldrop. Op de laatste zondag van mei wordt jaarlijks de Mei’se Mert gehouden. Dit is een evenement dat jaarlijks tussen de 20.000 en 30.000 bezoekers trekt. Door ‘zeurende’ horecaondernemers en winkeliers was het echter de laatste editie van de braderie, meldt Omroep Brabant.