Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Koningsnacht en -dag dit jaar geen lucratief feest voor horeca

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Koningsnacht en -dag dit jaar geen lucratief feest voor horeca
Koningsnacht en -dag is voor horecaondernemers normaal gesproken een lucratief feest. Dit jaar is het anders. Door het gebrek aan arbeidskrachten zitten eigenaren met hun handen in het haar. Dit meldt Omroep Brabant.

De afgelopen weken haalt het onderwerp personeelstekort in de horeca telkens het nieuws. Horecaeigenaren zijn wanhopig om arbeidskrachten te vinden en doen er alles aan om een creatieve oplossing te vinden. Zo laat restaurant Meydani in Nijkerk toekomstige medewerkers zelf hun uren en salaris bepalen. Andere ondernemers plaatsen videovacatures.

Werken op feestdagen

Jemain van Cromvoirt, eigenaresse van Eetcafé City in Waalwijk, geeft aan dat het extra moeilijk is om personeel te vinden voor feestdagen zoals Koningsdag. In de horeca werken betekent dat je vaak moet werken op het moment dat anderen vrij zijn. Doordat de afgelopen twee jaar amper gefeest kon worden, staan velen te popelen om weer het glas te mogen heffen. Veel medewerkers willen daarom niet tijdens Koningsdag aan de bak.

Creativiteit

Toch zijn er ook horecaondernemers die wel alle diensten makkelijk invullen. Zo ook bij Eetcafé De Tijd in Oisterwijk. Volgens eigenaresse Mirjan Theuns komt dit doordat zij altijd bezig zijn met hun personeel. Een voorbeeld is dat zij feedback gesprekken voeren waarin gekeken wordt naar de talenten van een medewerker en de doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Dit hoeft niet altijd horeca gerelateerd te zijn, vindt Theuns. Zij hebben ook creatief personeel in dienst die vier keer per jaar een tijdschrift maken, waardoor het werk leuk blijft voor hen.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer

01 september '25 (10:36)

Burgemeester Zandvoort: 'Ontzettend gezellige dag'

Burgemeester David Moolenburgh van Zandvoort kijkt terug op een "superdag", zegt hij zondagochtend. De pleinen in het dorp stonden zaterdagmiddag "ramvol" met mensen die op grote schermen keken naar de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix die zondagmiddag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. "Er waren veel meer mensen dan we verwachtten. Dat was echt ontzettend gezellig."

01 september '25 (10:20)

NS vervoert bijna 140.000 Formule 1-fans per trein

De NS heeft dit weekend naar eigen zeggen bijna 140.000 Formule 1-fans naar Zandvoort gebracht. Dat is volgens het vervoersbedrijf meer dan in de voorgaande vier edities van de Grand Prix en daarmee een record.

01 september '25 ( 9:19)

Dutch GP uitverkocht, grote vraag naar 2026

De Dutch Grand Prix is op zaterdag en zondag uitverkocht. De organisatie van de Formule 1-race in Zandvoort meldde ook dat de belangstelling voor de laatste editie, The Final Lap, in 2026 nu al ongekend groot is.

01 september '25 ( 8:32)

Fans vroeg op voor racedag Zandvoort

Formule 1-fans zijn zondagochtend al vroeg op de been voor de Dutch Grand Prix die in de middag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. Velen hebben shirts aan en petjes op van Red Bull Racing, het team van Max Verstappen. Ook McLaren is goed vertegenwoordigd in de bezoekersstroom. De Australische coureur Oscar Piastri van McLaren pakte zaterdag in de kwalificatie poleposition.

29 augustus '25 (11:11)

Zandvoort in sfeer voor Dutch Grand Prix

Treinen tussen Amsterdam en Zandvoort hebben vroeg in de ochtend al honderden Formule 1-fans naar de kustplaats vervoerd. Het is druk op het station. Bij de merchandisestand op het stationsplein in Zandvoort wordt vrijdagochtend volop gekocht. Vooral de shirts, vissershoedjes en petjes zijn populair, zegt een medewerker tegen een ANP-verslaggever.

28 augustus '25 ( 8:56)

Nationale Viering Amsterdam 750 jaar sluit af met groots liveconcert

Amsterdam sluit zijn 750ste verjaardag op maandag 27 oktober af met een groot liveconcert: de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. Het muzikale slotakkoord wordt 's avonds live op tv uitgezonden.

26 augustus '25 ( 8:27)

Walibi trekt gewraakt reclamespotje voor Halloween definitief terug

Attractiepark Walibi Holland trekt een omstreden reclamespotje voor een Halloweenevenement definitief terug. Het bedrijf zei eerder dat het spotje na zondag weer te zien zou zijn, maar nu kiest het park ervoor om het filmpje helemaal niet meer te tonen.

25 augustus '25 ( 9:38)

Ongeveer 2,5 miljoen bezoekers op SAIL Amsterdam

SAIL in Amsterdam heeft de afgelopen vijf dagen ongeveer 2,5 miljoen bezoekers getrokken. Dat zei algemeen directeur Mitra van Raalten na afloop van het zeilevenement. Dat is meer dan de vorige editie in 2015, toen er bijna 2,3 miljoen mensen waren. Een record is het niet: in 2005 trok SAIL 2,6 miljoen mensen.

25 augustus '25 ( 8:38)

Laatste dag SAIL Amsterdam begint met grote drukte

In Amsterdam zijn zondagochtend al veel bezoekers aanwezig voor de laatste dag van SAIL. De organisatie verwacht dat de drukte gedurende de dag aanhoudt.

22 augustus '25 (11:34)

Tweede dag SAIL trekt veel bezoekers, drukte ook op het water

De organisatie van SAIL is te spreken over het verloop van de tweede dag. Het nautische evenement is net als de eerste dag "drukbezocht" en de sfeer op en rond het water is "gemoedelijk en feestelijk".