Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

MOJO-directeur vreest ernstig voor zomerfestivals

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 3 min
location_on [xx]km
MOJO, de grootste concertorganisator van Nederland, maakt zich ernstig zorgen over alle festivals de komende zomer. Zelfs als de overheid de coronamaatregelen voor de zomer kan afschalen, is het nog zeer onzeker of grote evenementen als Lowlands, Pinkpop of Down the Rabbit Hole kunnen doorgaan.

Dat stelt directeur John Mulder vrijdag in een interview met 3voor12. "Eerlijkheid duurt het langst: wij maken ons daar zorgen over", stelt Mulder. "Het rare is dat we op een enkele band na geen afzeggingen hebben voor de zomerfestivals. Je zou denken dat een Amerikaanse groep nu denkt: ik ga in juni echt niet naar Europa. We krijgen wel telefoontjes: gaat het door, wat vinden jullie ervan? Iedereen wacht op het moment dat het echt niet kan, tot een overmachtssituatie ontstaat."

Het zou volgens Mulder "desastreus" zijn als de overheid pas half mei beslist of er na 1 juni weer evenementen kunnen plaatsvinden. "In theorie gaat alles door, en daar gaan we dan ook voor. Er zijn nog twee elementen die een rol spelen: als artiesten beslissen om niet te komen, kan dat een sneeuwbaleffect hebben. En het derde: krijgen we voor 1 juni de internationale vliegindustrie weer aan de praat? Want als we artiesten en hun spullen niet van A naar B krijgen, houdt het ook op."

Deze problemen gelden voor alle grote zomerfestivals in Nederland, stelt Mulder. Als alle concerten en festivals in de zomer moeten worden geschrapt, gaat dat grote gevolgen hebben, ook voor MOJO zelf. "Het heeft verstrekkende gevolgen en we zullen aan de achterkant aan alle knoppen moeten draaien, maar MOJO is veerkrachtig en financieel gezond. Zeker als we de meeste shows naar het najaar kunnen verplaatsen, dat is uitgestelde omzet. Dat gaat om tientallen miljoenen euro’s."

Door: ANP

01 september '25 (10:36)

Burgemeester Zandvoort: 'Ontzettend gezellige dag'

Burgemeester David Moolenburgh van Zandvoort kijkt terug op een "superdag", zegt hij zondagochtend. De pleinen in het dorp stonden zaterdagmiddag "ramvol" met mensen die op grote schermen keken naar de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix die zondagmiddag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. "Er waren veel meer mensen dan we verwachtten. Dat was echt ontzettend gezellig."

01 september '25 (10:20)

NS vervoert bijna 140.000 Formule 1-fans per trein

De NS heeft dit weekend naar eigen zeggen bijna 140.000 Formule 1-fans naar Zandvoort gebracht. Dat is volgens het vervoersbedrijf meer dan in de voorgaande vier edities van de Grand Prix en daarmee een record.

01 september '25 ( 9:19)

Dutch GP uitverkocht, grote vraag naar 2026

De Dutch Grand Prix is op zaterdag en zondag uitverkocht. De organisatie van de Formule 1-race in Zandvoort meldde ook dat de belangstelling voor de laatste editie, The Final Lap, in 2026 nu al ongekend groot is.

01 september '25 ( 8:32)

Fans vroeg op voor racedag Zandvoort

Formule 1-fans zijn zondagochtend al vroeg op de been voor de Dutch Grand Prix die in de middag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. Velen hebben shirts aan en petjes op van Red Bull Racing, het team van Max Verstappen. Ook McLaren is goed vertegenwoordigd in de bezoekersstroom. De Australische coureur Oscar Piastri van McLaren pakte zaterdag in de kwalificatie poleposition.

29 augustus '25 (11:11)

Zandvoort in sfeer voor Dutch Grand Prix

Treinen tussen Amsterdam en Zandvoort hebben vroeg in de ochtend al honderden Formule 1-fans naar de kustplaats vervoerd. Het is druk op het station. Bij de merchandisestand op het stationsplein in Zandvoort wordt vrijdagochtend volop gekocht. Vooral de shirts, vissershoedjes en petjes zijn populair, zegt een medewerker tegen een ANP-verslaggever.

28 augustus '25 ( 8:56)

Nationale Viering Amsterdam 750 jaar sluit af met groots liveconcert

Amsterdam sluit zijn 750ste verjaardag op maandag 27 oktober af met een groot liveconcert: de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. Het muzikale slotakkoord wordt 's avonds live op tv uitgezonden.

26 augustus '25 ( 8:27)

Walibi trekt gewraakt reclamespotje voor Halloween definitief terug

Attractiepark Walibi Holland trekt een omstreden reclamespotje voor een Halloweenevenement definitief terug. Het bedrijf zei eerder dat het spotje na zondag weer te zien zou zijn, maar nu kiest het park ervoor om het filmpje helemaal niet meer te tonen.

25 augustus '25 ( 9:38)

Ongeveer 2,5 miljoen bezoekers op SAIL Amsterdam

SAIL in Amsterdam heeft de afgelopen vijf dagen ongeveer 2,5 miljoen bezoekers getrokken. Dat zei algemeen directeur Mitra van Raalten na afloop van het zeilevenement. Dat is meer dan de vorige editie in 2015, toen er bijna 2,3 miljoen mensen waren. Een record is het niet: in 2005 trok SAIL 2,6 miljoen mensen.

25 augustus '25 ( 8:38)

Laatste dag SAIL Amsterdam begint met grote drukte

In Amsterdam zijn zondagochtend al veel bezoekers aanwezig voor de laatste dag van SAIL. De organisatie verwacht dat de drukte gedurende de dag aanhoudt.

22 augustus '25 (11:34)

Tweede dag SAIL trekt veel bezoekers, drukte ook op het water

De organisatie van SAIL is te spreken over het verloop van de tweede dag. Het nautische evenement is net als de eerste dag "drukbezocht" en de sfeer op en rond het water is "gemoedelijk en feestelijk".