Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Van zeewierkaviaar tot karma shoarma: Horecava 2020 komt eraan

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Van 13 tot en met 16 januari vindt in de RAI Amsterdam de 64e editie van Horecava plaats. Centraal staan de thema’s voedselverspilling, veggie & vegan en Brasserie 2050. Bezoekers kunnen tijdens de beurs kennismaken met meer dan 250 innovaties op horecagebied. Dit meldt Horecava.
Een van de speerpunten tijdens Horecava 2020 is het aangaan van de strijd tegen voedselverspilling. Samen met het initiatief Samen Tegen Voedselverspilling wordt er alles aan gedaan om in 2030 de helft minder voedsel te verspillen. Hierbij kijkt Horecava ook kritisch naar zichzelf, en wordt er actief gezocht naar oplossingen. Zo worden in de Rescue Room bezoekers uitgedaagd zoveel mogelijk voedsel te redden, en worden in de Donation Room zowel bezoekers als exposanten kennismaken met hoe de horeca kan bijdragen aan een duurzamere wereld.  
 

MEER DAN 250 INNOVATIES

 
Tijdens de Horecava kunnen bezoekers met meer dan 250 nieuwe producten en diensten kennismaken. Zo is er het TrendLAB, dat vele spraakmakende innovatieve activiteiten presenteert, waaronder het persoonlijke DNA-diner, en er is een Start-upLAB met meer dan zeventig startende ondernemers. Ook worden de nominaties van de Horecava Innovation Award geëxposeerd, waaronder het koffiekopje van koffiedrap, de drinkfles van suikerriet en een instrument dat bestellen mogelijk maakt met minder personeel. Daarnaast presenteren vele standhouders nieuwe producten en diensten. Zo komt Vanreusel met de nieuwe Loempidel en lanceert Topking Fingerfood de nieuwe Veggie Rolls op de beurs.
 

GERECHTEN MET EEN VERHAAL IN BRASSERIE 2050 

 
Het prijswinnende concept Brasserie 2050, dat uit de koker van de Rabobank komt, maakt voor het eerst onderdeel uit van de Horecava. Brasserie 2050 onderzoekt hoe rond het jaar 2050 zo'n 10 miljard mensen gevoed kunnen worden wanneer de voedselproductie wordt bedreigd door klimaatverandering, uitgeputte bodems en verlies aan biodiversiteit. Bezoekers kunnen bij Brasserie 2050 een tafel reserveren en gerechten ervaren die een nieuwe vorm van voedselvoorziening kunnen zijn. Onder meer op het menu: zeewierkaviaar, een hybride steak en Karma Shoarma, een gerecht met knolselderij als basis. 
 

NOVITEITEN OP HET GEBIED VAN GASTVRIJHEID

 
Nog een nieuw onderdeel op Horecava is Facility & Hospitality. Hier kunnen bezoekers kennismaken met de omgevingsfactoren die de beleving van gasten naar een nog hoger niveau kunnen tillen. Onder meer de thema’s voedselveiligheid, geurbeleving, schoonmaak en neuromarketing. Komen hierbij aan bod. Daarnaast wordt er hier aandacht besteed aan het fenomeen Big Data en wordt er informatie gegeven over wet- en regelgeving omtrent HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points; een systeem waarmee voedingsmiddelenrisico’s kunnen worden geïnventariseerd). 
 

BELLAVITA: DIT JAAR OOK MET SPAANSE INBRENG

 
Bellavita heeft elk jaar meer dan 150 Italiaanse exposanten, van kleine ambachtelijke producenten tot iconische merken. Voor de eerste keer zijn er ook Spaanse producenten aanwezig waardoor de Mediterrane ervaring nog breder is voor de bezoekers. De Italiaanse vakbeurs voor delicatessen en wijnprofessionals is van maandag 13 tot en met woensdag 15 januari 2019.
 
Horecava 2020 vindt van plaats van 13 tot en met 16 januari in de RAI Amsterdam
 
Door: Nationale Horecagids

 

01 september '25 (10:36)

Burgemeester Zandvoort: 'Ontzettend gezellige dag'

Burgemeester David Moolenburgh van Zandvoort kijkt terug op een "superdag", zegt hij zondagochtend. De pleinen in het dorp stonden zaterdagmiddag "ramvol" met mensen die op grote schermen keken naar de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix die zondagmiddag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. "Er waren veel meer mensen dan we verwachtten. Dat was echt ontzettend gezellig."

01 september '25 (10:20)

NS vervoert bijna 140.000 Formule 1-fans per trein

De NS heeft dit weekend naar eigen zeggen bijna 140.000 Formule 1-fans naar Zandvoort gebracht. Dat is volgens het vervoersbedrijf meer dan in de voorgaande vier edities van de Grand Prix en daarmee een record.

01 september '25 ( 9:19)

Dutch GP uitverkocht, grote vraag naar 2026

De Dutch Grand Prix is op zaterdag en zondag uitverkocht. De organisatie van de Formule 1-race in Zandvoort meldde ook dat de belangstelling voor de laatste editie, The Final Lap, in 2026 nu al ongekend groot is.

01 september '25 ( 8:32)

Fans vroeg op voor racedag Zandvoort

Formule 1-fans zijn zondagochtend al vroeg op de been voor de Dutch Grand Prix die in de middag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. Velen hebben shirts aan en petjes op van Red Bull Racing, het team van Max Verstappen. Ook McLaren is goed vertegenwoordigd in de bezoekersstroom. De Australische coureur Oscar Piastri van McLaren pakte zaterdag in de kwalificatie poleposition.

29 augustus '25 (11:11)

Zandvoort in sfeer voor Dutch Grand Prix

Treinen tussen Amsterdam en Zandvoort hebben vroeg in de ochtend al honderden Formule 1-fans naar de kustplaats vervoerd. Het is druk op het station. Bij de merchandisestand op het stationsplein in Zandvoort wordt vrijdagochtend volop gekocht. Vooral de shirts, vissershoedjes en petjes zijn populair, zegt een medewerker tegen een ANP-verslaggever.

28 augustus '25 ( 8:56)

Nationale Viering Amsterdam 750 jaar sluit af met groots liveconcert

Amsterdam sluit zijn 750ste verjaardag op maandag 27 oktober af met een groot liveconcert: de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. Het muzikale slotakkoord wordt 's avonds live op tv uitgezonden.

26 augustus '25 ( 8:27)

Walibi trekt gewraakt reclamespotje voor Halloween definitief terug

Attractiepark Walibi Holland trekt een omstreden reclamespotje voor een Halloweenevenement definitief terug. Het bedrijf zei eerder dat het spotje na zondag weer te zien zou zijn, maar nu kiest het park ervoor om het filmpje helemaal niet meer te tonen.

25 augustus '25 ( 9:38)

Ongeveer 2,5 miljoen bezoekers op SAIL Amsterdam

SAIL in Amsterdam heeft de afgelopen vijf dagen ongeveer 2,5 miljoen bezoekers getrokken. Dat zei algemeen directeur Mitra van Raalten na afloop van het zeilevenement. Dat is meer dan de vorige editie in 2015, toen er bijna 2,3 miljoen mensen waren. Een record is het niet: in 2005 trok SAIL 2,6 miljoen mensen.

25 augustus '25 ( 8:38)

Laatste dag SAIL Amsterdam begint met grote drukte

In Amsterdam zijn zondagochtend al veel bezoekers aanwezig voor de laatste dag van SAIL. De organisatie verwacht dat de drukte gedurende de dag aanhoudt.

22 augustus '25 (11:34)

Tweede dag SAIL trekt veel bezoekers, drukte ook op het water

De organisatie van SAIL is te spreken over het verloop van de tweede dag. Het nautische evenement is net als de eerste dag "drukbezocht" en de sfeer op en rond het water is "gemoedelijk en feestelijk".