Wijnwebsite ziet geen probleem in juridische dreiging sterrenrestaurants
De medeoprichter van webshop Sterwijnenthuis.nl, waar wijnen worden verkocht die bij sterrenrestaurants op de kaart staan, ziet de juridische stappen waar enkele toprestaurants mee dreigen met vertrouwen tegemoet.
Gijs den Hollander, een van de medeoprichters van het wijninitiatief, meent met zijn online winkel de wijnmarkt transparanter te maken. Dat toprestaurants liever hun naam niet op de site hebben staan, zeker niet achter wijnen waar online een ander prijskaartje aan hangt dan in de betreffende eetgelegenheden, is voor hem geen verrassing. “Ik heb ooit Zoekallehuizen.nl opgericht en later verkocht aan Rabobank. Daar gebeurde hetzelfde. Toen kwamen de makelaars in opstand. Groepen moeten wennen aan het internet. Een restaurant zegt dat het zijn wijn is, maar dat is helemaal niet zo.”
Helemaal zeker weet Den Hollander het niet, maar hij denkt sterk te staan, mochten het tot een juridisch steekspel komen. Hij denkt het advies van een sommelier over te kunnen nemen. “De wijn die in sterrenrestaurants wordt geschonken, dat is door een sommelier uitgekozen. Dat zijn goede wijnen. Die wijnen staan nu bij ons online. De goedkoopste is bij ons 5,80 euro. Dat wordt gewoon in een toprestaurant geschonken als huiswijn.”
Mocht een restaurant dat willen, dan kan er ook geld verdiend worden aan de webshop. “We hebben een paar voorstellen. De eerste bijvoorbeeld is dat deze restaurants hun kelderrestant bij ons kunnen slijten. Ook hebben we aangeboden dat ze een stukje marge krijgen van iedere bij ons verkochte fles”, aldus den Hollander.
Sommige restaurants zouden zijn initiatief toejuichen, anderen, zoals het Okura in Amsterdam weer niet. Dat het bestuur van de Alliance Gastronomique de leden nu adviseert niet samen te werken met de wijnwinkel, komt volgens Den Hollander door enkele leden die veel macht hebben. In De Telegraaf laat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten veel klaagtelefoontjes van ondernemers te hebben gekregen over de webwinkel. Op de site van KHN staat een invulformulier om te dreigen met juridische stappen.
Den Hollander geeft ruiterlijk toe dat de aandacht hem niet onberoerd laat. “Het komt ons wat betreft de naamsbekendheid wel goed uit inderdaad.” De webshop maakt inzichtelijk in welke toprestaurants de door sommeliers uitgezochte wijnen worden geschonken. Sterwijnenthuis.nl is in maart gelanceerd. Inmiddels staan er rond de 350 wijnen op de website, van ongeveer zestig sterrenrestaurants.