NTBC niet blij met bezuining op Holland-promotie
Het Nederlands Bureau voor Tourisme en Congressen (NBTC) vindt de keuze van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) om de rijksbijdrage voor de promotie van Nederland als reisbestemming te verlagen onbegrijpelijk.
Het ministerie van EL&I wil de rijksbijdrage voor de promotie de komende jaren met 65% korten. Dat komt neer op 10,8 miljoen euro dat niet meer ingezet gaat worden om Nederland op de kaart te zetten. Volgens het NTBC scheelt dat ons land 1,9 miljoen toeristen en 770 miljoen euro aan inkomsten. Ook zouden daardoor 14.000 banen op de tocht komen te staan.
Toeristen kiezen in eerste instantie voor Nederland, en niet voor bijvoorbeeld een attractie, museum, hotel of restaurant. Ook zijn veel ondernemers in het toerisme vaak onvoldoende in staat om internationaal zichtbaar te zijn, mede daarom is overheidsgeld nodig om Nederland te promoten. Zonder Holland-promotie is het niet mogelijk om Nederland ’top of mind’ te krijgen en te houden bij bezoekers uit binnen- en buitenland.
© Nationale Horecagids