Horecapersoneel voorzien van koffiegeheimen
NIEUWVEEN – Horecapersoneel die de fijne kneepjes van het vak voor latte macchiato’s willen leren, kunnen vanaf dinsdag 17 mei hun hart ophalen in een tot espressobar omgebouwde truck van Friesche Vlag. Deze mobiele koffiebar met aan boord professionele barista’s bezoekt verschillende steden in heel Nederland.
Jaarlijks drinken we in Nederland bijna 3,5 kopjes koffie per dag, al dan niet aangevuld met melk. In navolging van het buitenland eisen de cappuccino’s en latte macchiato’s een steeds groter aandeel op. Met name de latte macchiato wint aan populariteit: in 2010 werden in Nederland buitenshuis 44 miljoen latte macchiato’s besteld, een verdubbeling ten opzichte van 2007. Het zijn vooral jongeren die de latte macchiato’s bestellen. Friesche Vlag is marktleider voor wat betreft de koffiespecialiteiten met melk in de Nederlandse horeca.
Hoe krijg je drie verschillende laagjes in een latte macchiato? Hoe schenk je een figuurtje in een cappuccino? En wat is de beste melk om te gebruiken? Tijdens de inspiratietour geven twee barista’s van Friesche Vlag alle ins en outs op het gebied van latte macchiato prijs. In de trailer van 16 meter lang zullen de koffiekunstenaars hun publiek informeren, trainen en inspireren. Via een videoscherm kunnen de aanwezigen de handelingen volgen. Zo demonstreren ze onder andere het opschuimen van de melk en het creëren van de laagjes in het glas. In totaal worden over de gehele periode 3.000 horecaondernemers voor de training in de mobiele koffiebar uitgenodigd. Zij ontvangen, vier weken voorafgaand aan de datum waarop de truck in hun stad staat, een uitnodiging om zich gratis in te schrijven.
Friesche Vlag wil met deze inspiratietour de ondernemers op informele wijze laten zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van melkkoffiespecialiteiten. “We zien dat er in Nederland steeds meer latte macchiato gedronken wordt, zowel in eigen huis als in de horeca”, aldus Carien de Bas, Marketing PR manager Friesche Vlag. “Om ervoor te zorgen dat mensen buiten de deur kunnen genieten van de lekkerste en mooiste koffiespecialiteiten, nodigen wij horecaondernemers en hun medewerkers uit om samen met onze professionele barista’s een inspiratiesessie te volgen. De barista’s en het horecapersoneel gaan spelenderwijs op zoek naar de perfecte latte macchiato.” De inspiratietour duurt tot oktober 2011 en doet in totaal 24 plaatsen aan.